Walt Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei De betere REL’s uit die tijd hadden Volt woofers, en die hebben toch wel een goede naam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Zeker....Hier een review van de Rel Studio met een paar Quad's 989. REL Studio III subwoofer | Stereophile.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei (edited) Ik lees bij interessante subwoofers de handleiding Roots. Rel adviseert plaatsing in de hoek achter de LS. Volgens hun is dat de plek waar je het minst last van staande golven hebt. Velodyne plaatst de sub op de luisterplek, zoekt vervolgens een punt waar de bas goed hoorbaar is en laat vervolgens de DSP zijn werk doen. Zo zullen er wel meer zijn. En dan nog de vraag 1 grote of 2 kleinen. Roger had trouwens nog een Kef KC 62 staan. Mocht ik een keer lenen. Edited 29 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Substitute? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 mei Report Share Posted 29 mei Alleen wanneer een sub een variabele instelling van de fase heeft kan het iets worden. Er zijn maar weinig subs die die mogelijkheid bieden; bijna allemaal doen ze fase 0 of 180 graden. Maar alles daar tussenin is letterlijk van even groot belang, want wanneer je 'm laagtechnisch optimaal zou opstellen (dus niet perse in een hoek) is elke stand tussen 0 en 180 graden van de fase in principe mogelijk om de looptijd van de sub te optimaliseren met het hoofdsysteem. De Velodynes hebben, meen ik, een traploos instelbare faseregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei Die Velodyne kan ik in ieder geval bij de verkoper van de Finals lenen Toine. Een beetje een apart produkt die subwoofers. Ik heb nog geen grote gemeenschappelijke deler gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Ben ik een tijdje weg en lees ik tot m'n stomme verbazing een topic over subs. Geopend door Carl nog wel! En ik maar denken dat iedereen hier een hekel heeft aan subwoofers. Maar effe terugkomend op "the problem at hand": Voor elke oplossing is een probleem. Het is niet zozeer de SNELHEID maar het karakter van het laag. In combinatie met het 3-dimensionale geluid van de Finals heeft een sub de neiging om de aandacht op zich te vestigen (joehoe, hier ben ik...) Ik speel hier met een Rel S812 en dat is een grote voorsprong op alles wat ze daarvoor hebben gemaakt qua snelheid. Naast en tussen de speakers kreeg ik het niet echt lekker vloeiend. ACHTER me klopt het plaatje wél. Deze sub heeft geen baspoort (die zijn meer voor HT systemen) maar een passieve radiator. Een gesloten systeem dus. Het verleden heeft ons geleerd dat alles met een baspoort niet lekker gaat in huize Carl. Ondanks zijn afmetingen gaat ie niet echt superlaag (19Hz -6dB) maar heeft wél een fraai timbre. Is zo'n sub ideaal? Nee. Bij wat hogere volumes gaan zomaar tussenwandjes meedoen plus ik spaar kleine modelautootjes. Die heb ik al vaker op moeten rapen van de grond omdat het kastje waar ze op staan begon te resoneren. Vreselijk allemaal... Opnames die slordig zijn gemixed in het laag, en dat zijn er meer dan je denkt, gaan storen door het overmatige en zompige laag. Andere opnames bloeien helemaal op en laten dan pas hun werkelijke potentie horen. Dus als een nummer de mist in gaat; niet meteen de sub de schuld geven. Is mijn ervaring. In mijn optiek gaat ook een DSP niet echt alles oplossen want die stuurt op niveau en niet op fase. In Carl's positie zou ik meer denken aan een kleinere sub. Een S510 bijvoorbeeld zou al meer dan voldoende moeten zijn. Ook deze heeft een passieve radiator. Blijft de vraag of het KARAKTER van zo'n sub goed gaat in de ruimte van Carl en of dat is wat hij zoekt. Een nieuw projekt dus, Carl... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 22 hours ago, Roots said: Zeker....Hier een review van de Rel Studio met een paar Quad's 989. REL Studio III subwoofer | Stereophile.com Lomp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 15 hours ago, carl said: Ik lees bij interessante subwoofers de handleiding Roots. Rel adviseert plaatsing in de hoek achter de LS. Volgens hun is dat de plek waar je het minst last van staande golven hebt. Velodyne plaatst de sub op de luisterplek, zoekt vervolgens een punt waar de bas goed hoorbaar is en laat vervolgens de DSP zijn werk doen. Zo zullen er wel meer zijn. En dan nog de vraag 1 grote of 2 kleinen. Roger had trouwens nog een Kef KC 62 staan. Mocht ik een keer lenen. Wat Rel allemaal adviseert moet je met een korreltje zout nemen. Zo hoort volgens Rel de sub in een hoek te staan om gebruik te maken van de lengte van de kamer. Nou, dat ging hier voor geen meter. Dan de "Phase"; Rel stelt dat je die moet instellen zodat het laag het LUIDSTE klinkt. Sorry? Dan zit ik dus met boemerig laag? Ik stel de fase in zodat het laag het meest CORRECT klinkt en ga van daaruit verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei (edited) Bedankt Geerdie - zo leer ik weer wat. En ik houd van projecten dat hebben jullie nu wel door. Verder uiteindelijk tevreden met de sub? PS ik ga zeker nog naar een open Baffle sub luisteren. Ik kan hem beluisteren in Pulheim en dat is 1,5 uur. Misschien in combi met twee nachtjes Keulen. Edited 30 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 37 minutes ago, carl said: Bedankt Geerdie - zo leer ik weer wat. En ik houd van projecten dat hebben jullie nu wel door. Verder uiteindelijk tevreden met de sub? Zeker Carl. Ik hou wel van een beetje leven in de brouwerij. Ik zat zelfs al te kijken naar een Rel Carbon Special. Die gaat nog een stukje verder. Maar ach....er zijn wel meer projectjes waar ik aan loop te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei (edited) Interessant hoor. Kwaliteit boven kwantiteit: precies wat ik zoek. https://jazzman-esl-page.blogspot.com/2011/01/ripole-subs-are-underway.html en https://www.lautsprechershop.de/hifi/ripol_bau_en.htm Edited 30 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei En dan een Hypex erbij? Hypex FusionAmp FA122 with on-board SMPS and DSP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei 54 minutes ago, carl said: Interessant hoor. Kwaliteit boven kwantiteit: precies wat ik zoek. https://jazzman-esl-page.blogspot.com/2011/01/ripole-subs-are-underway.html en https://www.lautsprechershop.de/hifi/ripol_bau_en.htm Dar ziet er best ok uit. Alleen veel werk voordat je kunt gaan testen want zelfbouw. Plus er moet een krachtige plateamp bij met veel instellingen om de dipool woofers in te regelen. Behoorlijk hoog expertise nivo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei (edited) Ik denk dat zo'n grote pro unit sub waar Tony Gee in het verleden mee ge-experimenteerd heeft, best goed zou kunnen werken icm electrostaten (alleen niet kwa maximale geluidsdruk). Beter dan zo'n klassieke subwoofer met zware conus https://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Serious Sub.pdf Maar de PD units zijn niet zo makkelijk meer te koop sinds de Brexit (en flink aan de prijs) Edited 30 mei by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Ik verwacht dat deze impuls gecorrigeerde sub met MFB het best goed gaat doen. Nadeel is wel dat ze een DSP gebruiken maar je zou kunnen vragen of ze deze ook zonder DSP kunnen leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 mei Author Report Share Posted 30 mei Hoe doen ze dat George een impuls gecorrigeerde Sub? Het grote risico wat ik loop is staande golven. Vandaar daar dat ik uitkwam op die Ripol. Kennelijk hebben die er net als de Finals weinig last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 mei Report Share Posted 30 mei Je hebt dan 2 drivers die met de rug tegen elkaar staan. Als beide speakers dan tegelijk naar binnen en buiten gaan compenseert dat de trillingen in de behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei (edited) ex lid Ultranalog combineerde zijn Martin Logan electrostaten met een dipool bas en was daar erg blij mee (ik vond t ook erg fraai klinken) http://itsonlyaudio.com/ultranalog/9811/chiron2/ Om een of ander reden werkt die directe link soms niet lekker Probeer dan http://itsonlyaudio.com/ultranalog/ en dan "projects" > Speakers Chiron II Edited 31 mei by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei 17 hours ago, kappa7 said: Ik verwacht dat deze impuls gecorrigeerde sub met MFB het best goed gaat doen. Nadeel is wel dat ze een DSP gebruiken maar je zou kunnen vragen of ze deze ook zonder DSP kunnen leveren. Ik heb altijd het probleem met subs dat ik ze hoor en min of meer kan lokaliseren. Er was echter één uitzondering. En dat was dus deze sub. Misschien toeval, maar in combinatie met hun monitors klonk dit echt goed. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei Als je een sub kan lokaliseren staat hij ofwel te luid ingesteld, of is de crossover te hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei 16 minutes ago, Bloom said: Als je een sub kan lokaliseren staat hij ofwel te luid ingesteld, of is de crossover te hoog. Dat zijn twee mogelijkheden. Fasefouten zou ook nog kunnen. En omdat dat laatste nou net evolutionair belangrijk voor de mens is, vermoed ik dat dat vaak fout gaat. De meeste subs zijn niet traploos instelbaar voor de juiste fase. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei On 29-5-2024 at 22:53, thingman said: Alleen wanneer een sub een variabele instelling van de fase heeft kan het iets worden. Er zijn maar weinig subs die die mogelijkheid bieden; bijna allemaal doen ze fase 0 of 180 graden. Maar alles daar tussenin is letterlijk van even groot belang, want wanneer je 'm laagtechnisch optimaal zou opstellen (dus niet perse in een hoek) is elke stand tussen 0 en 180 graden van de fase in principe mogelijk om de looptijd van de sub te optimaliseren met het hoofdsysteem. De Velodynes hebben, meen ik, een traploos instelbare faseregeling. Ik weet niet of dat nu zo nauw komt. Een sub werkt ook op verschillende frequenties en dus is slechts op 1 frequentie de afstand/fase correct tov slechts 1 speaker. De sub staat namelijk meestal niet in het midden van de speakers. Op al die andere frequenties en hoofdspeaker klopt de fase dus niet. Wel mee eens dat je met een regelbare fase het optimum het beste kunt bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei On 30-5-2024 at 13:37, Geerdie said: Het is niet zozeer de SNELHEID maar het karakter van het laag. In combinatie met het 3-dimensionale geluid van de Finals heeft een sub de neiging om de aandacht op zich te vestigen (joehoe, hier ben ik...) Ik speel hier met een Rel S812 en dat is een grote voorsprong op alles wat ze daarvoor hebben gemaakt qua snelheid. Naast en tussen de speakers kreeg ik het niet echt lekker vloeiend. ACHTER me klopt het plaatje wél. Deze sub heeft geen baspoort (die zijn meer voor HT systemen) maar een passieve radiator. Een gesloten systeem dus. Het verleden heeft ons geleerd dat alles met een baspoort niet lekker gaat in huize Carl. Ondanks zijn afmetingen gaat ie niet echt superlaag (19Hz -6dB) maar heeft wél een fraai timbre. Is zo'n sub ideaal? Nee. Bij wat hogere volumes gaan zomaar tussenwandjes meedoen plus ik spaar kleine modelautootjes. Die heb ik al vaker op moeten rapen van de grond omdat het kastje waar ze op staan begon te resoneren. Vreselijk allemaal... Opnames die slordig zijn gemixed in het laag, en dat zijn er meer dan je denkt, gaan storen door het overmatige en zompige laag. Andere opnames bloeien helemaal op en laten dan pas hun werkelijke potentie horen. Dus als een nummer de mist in gaat; niet meteen de sub de schuld geven. Is mijn ervaring. In mijn optiek gaat ook een DSP niet echt alles oplossen want die stuurt op niveau en niet op fase. In Carl's positie zou ik meer denken aan een kleinere sub. Een S510 bijvoorbeeld zou al meer dan voldoende moeten zijn. Ook deze heeft een passieve radiator. Blijft de vraag of het KARAKTER van zo'n sub goed gaat in de ruimte van Carl en of dat is wat hij zoekt. Een nieuw projekt dus, Carl... Hier exact dezelfde ervaring. Ook een Rel die naast me staat en daarmee perfect integreert. In de hoek ging ook niet lekker. En inregelen komt best nauw: als ik de sub iets terug schroef in volume merk je dat hij wel zachter gaat spelen maar ook minder goed integreert. Je gaat hem dan meer waarnemen. Dus het advies dat als je hem hoort meedoen dat hij dan te hard staat gaat niet altijd op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 mei Report Share Posted 31 mei 1 hour ago, Edje2 said: Ik weet niet of dat nu zo nauw komt. Een sub werkt ook op verschillende frequenties en dus is slechts op 1 frequentie de afstand/fase correct tov slechts 1 speaker. De sub staat namelijk meestal niet in het midden van de speakers. Op al die andere frequenties en hoofdspeaker klopt de fase dus niet. Wel mee eens dat je met een regelbare fase het optimum het beste kunt bereiken. Het bovenstaande is precies waarom het geluidsveld van een sub zelden homogeen integreert met dat van de hoofdspeakers. Symmetrie is namelijk wel degelijk nodig, maar wel makkelijker optimaal te realiseren met 2 subs, die dan idd niet in het midden hoeven te staan. Er is bij subs weliswaar laag, maar het gaat nergens over. Zelden dan toch. Het staat los van de rest van het geluidsveld. Misschien zijn sommige mensen daar gewoon gevoeliger voor, waardoor het nooit wat kan worden. Ik heb me een tijdje suf geëxperimenteerd. Het lukte me niet om er een coherent geluidssysteem van te maken. De sub doet nu goede diensten in de drumstudio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts