Jump to content

To sub or not to sub - that’s the question

carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Edje2 said:

Hier exact dezelfde ervaring. Ook een Rel die naast me staat en daarmee perfect integreert. In de hoek ging ook niet lekker. En inregelen komt best nauw: als ik de sub iets terug schroef in volume merk je dat hij wel zachter gaat spelen maar ook minder goed integreert. Je gaat hem dan meer waarnemen. Dus het advies dat als je hem hoort meedoen dat hij dan te hard staat gaat niet altijd op.

Ik heb me ook altijd verbaasd over de stelling "een sub mag je niet horen". NATUURLIJK laat een sub horen dat ie er is. Waar denk je dat die 500-1000 Watt plate amps voor zijn? Om op fluisterniveau naar jazz te luisteren?

Luister maar eens naar Fountains van The Chemical Brothers of  Where I Belong van Busta Rhymes feat. Mariah Carey.

Dat soort nummers met idiote basslines geven je een schop onder je kont en je weet meteen: mijn speakers kunnen dat niet.

Dat is denk ik ook de reden dat 2 subs veel beter werkt dan 1 volgens de geleerden. Heb daar zelf nog geen ervaring mee. Wel nu 1 sub, en vind dat, na lang experimenteren vwb de plek) goed integreren. Ik heb ook wel het idee dat je als je weet dat er een sub mee doet je hem ergens wel een keer hoort meedoen, maar zou ook niet goed zijn dat je hem niet hoort zoals Geerdie aangeeft. De tweede sub staat nog op het verlanglijstje.

Hoeft dus geen peperduur ding te zijn zoals deze bewijst, de plek en inregeling is vele malen belangrijker.

12 hours ago, Geerdie said:

Ik heb me ook altijd verbaasd over de stelling "een sub mag je niet horen". NATUURLIJK laat een sub horen dat ie er is. Waar denk je dat die 500-1000 Watt plate amps voor zijn? Om op fluisterniveau naar jazz te luisteren?

Luister maar eens naar Fountains van The Chemical Brothers of  Where I Belong van Busta Rhymes feat. Mariah Carey.

Dat soort nummers met idiote basslines geven je een schop onder je kont en je weet meteen: mijn speakers kunnen dat niet.

Voor mij staat een sub pas goed ingestelt als je niet echt extra laag ebij krijgt, maar wel een grotere stage, meet "diepte" in de afbeelding en het ruimtelijker gaat klinken. Maar ook ik ben van menig dat 2 verschillende principe weergevers (electrostaat en dynamisch) moeilijk met elkaar te combineren zijn. En helaas voor Carl zijn er geen (of heel weinig) electrostatische subwoofers te koop.

Een gesloten impuls gecorrigeerd system met MFB gebaseerd op twee ‘snelle’ woofers en echt laag inzetten dus onder de 45 Hz, denk dat je dan een eind kan komen. 

Die Daudio sub is best een intressante kandidaat, alleen weet niet of daudio die los verkoopt, denk dat die alleen samen met de monitors gaan. 

Edited by Walt

On 1-6-2024 at 07:29, Sodejuu said:

Voor mij staat een sub pas goed ingestelt als je niet echt extra laag ebij krijgt, maar wel een grotere stage, meet "diepte" in de afbeelding en het ruimtelijker gaat klinken. Maar ook ik ben van menig dat 2 verschillende principe weergevers (electrostaat en dynamisch) moeilijk met elkaar te combineren zijn. En helaas voor Carl zijn er geen (of heel weinig) electrostatische subwoofers te koop.

Ik snap het niet.

Carl heeft een laagprobleem. Hij koopt een stel electrostaten want die doen het fantastisch is zijn kamer.

Prima.

Klaagt vervolgen dat hij weinig laag heeft.

Hopelijk realiseert hij zich dat "klassieke" subs moeilijk te combineren zijn met paneelspeakers.

Dat gaat duur worden.

Hij heeft er maaaaaaaaaanden van onderzoek aan besteed om tot zijn keuze te komen.

Prima.

Maar ik snap niet meer wat hij wil.

Edited by Geerdie
typo

On 1-6-2024 at 07:29, Sodejuu said:

Ik zoek wat anders bij een sub. Dat ik die extra stage erbij krijg is een mooie bijvangst.

Carl klaagt helemaal niet over weinig laag....Hij wil er gewoon eens mee spelen, gewoon omdat het leuk speelgoed is. :) 

Wat ik mij afvraag: Een Rel heeft meestal ook een highpower input, werkt dat ook op een buizenversterker met UGT's? Want met zo'n Speakon aansluiting heb je maar 1 min draad.

Hier nog iemand die het niet meer snapt. Maar dat is misschien wel Carl, wilde niet eens nadenken over een Metrum Hex dac, en koopt vervolgens maanden later een Metrum die aanmerkelijk “lager” in de range zit voor minimaal enkele honderden euro’s meer… Nu prachtige electrostaten en dan schijnt het leuk te zijn om er een subwoofer bij te proberen. Het was al ingewikkeld om een luidspreker te kopen waarbij het laag beheersbaar bleef en nu moet er een subwoofer  bij? Bovendien is de combi snelle electrostaten / subwoofer de meest ingewikkelde die er is. En ook nog eens in combinatie met een platenspeler…. Het is in ieder geval uiterst vermakelijk om te volgen…

1 hour ago, Roots said:

Carl klaagt helemaal niet over weinig laag....Hij wil er gewoon eens mee spelen, gewoon omdat het leuk speelgoed is. :) 

Wat ik mij afvraag: Een Rel heeft meestal ook een highpower input, werkt dat ook op een buizenversterker met UGT's? Want met zo'n Speakon aansluiting heb je maar 1 min draad.

Ik denk wel dat dat werk. De REL kun je vaak zelfs zonder massa aansluiten, hij pakt dan zelf de massa van de sub zelf als nul. Had deze ook aan mijn Aesthetix eindversterker gekoppeld. Deze heeft een zwevende massa, dus maak je die vast aan de kast ipv de speaker massa. Zal bij een buizenversterker net zo werken.

Posted (edited)
1 hour ago, pjotr27 said:

Hier nog iemand die het niet meer snapt. Maar dat is misschien wel Carl, wilde niet eens nadenken over een Metrum Hex dac, en koopt vervolgens maanden later een Metrum die aanmerkelijk “lager” in de range zit voor minimaal enkele honderden euro’s meer… Nu prachtige electrostaten en dan schijnt het leuk te zijn om er een subwoofer bij te proberen. Het was al ingewikkeld om een luidspreker te kopen waarbij het laag beheersbaar bleef en nu moet er een subwoofer  bij? Bovendien is de combi snelle electrostaten / subwoofer de meest ingewikkelde die er is. En ook nog eens in combinatie met een platenspeler…. Het is in ieder geval uiterst vermakelijk om te volgen…

- Gelukkig snap ik het zelf nog wel een beetje Pjotr (big smile). Ik heb gewoon gezocht naar de beste LS die ik in deze lastige kamer kon plaatsen. Dat zijn dus de Finals Plus geworden. Daar ben ik zeer en zeer tevreden mee.  Maar waarom zou ik nu niet kijken of het nog net niet beter kan? Ik koop zoiets echt niet als ik niet met eigen oren heb gehoord dat het werkt - dat hebben jullie toch inmiddels wel door hoop ik ? Weet je wat ik vermakelijk vond in dit proces van kiezen van LS: al die flauwekul argumenten die ik heb gehoord toen de geleende LS duidelijk niet functioneerden in mijn luisterkamer. Van:  “elke kamer heeft wel wat” tot “monoblokken van meer dan 100 watt die de Konus onder bedwang zouden houden”. Ik heb gewoon koers gehouden zoals altijd met werkelijk zeer goede resultaten.

- De reden dat ik niet geïnteresseerd was in die Hex van Walt, was dat ik toen werkelijk helemaal geen (0 %) verstand had van DACs. Alles wat je dan doet is per definitie een foutkoop. Daarna heb ik er wat meer over gelezen en wat DACs uitgeprobeerd (van Hans en Roger en nog iemand). Toen ik de Metrum in mijn set hoorde vond ik dat wel erg goed klinken. Met een nieuwe DAC heb ik overigens ook garantie gekocht en dat is nooit weg. Dat het achteraf gezien (!) wat duurder is uitgevallen is een feit - nou en ik ben er toch zeer tevreden mee ?

- 20 jaar geleden heb ik mijn Conrad Johnson versterkers gekocht. In die tijd heb ik wel 4/5 versterkers in huis gehad. Ik vond het allemaal niks en dacht erover verder te gaan met mijn Quads. Ten einde raad een paar Conrad Johnson versterkers in huis gehaald: “verliefd, verloofd, verloren” en zo hoort het.

Edited by carl

5 minutes ago, pjotr27 said:

Smile….

Veel mensen maken de fout dat ze andere beoordelen op basis van hun eigen maatstaven Pjotr. Wat voor de een onlogisch is kan voor de ander vanzelfsprekend zijn. 

Posted (edited)

Ik koop meestal wat ik wil Ruud en kan ik dat niet kan krijgen dan wacht ik gewoon desnoods een paar jaar. Dat geldt zeker voor hifi. 

PS bij de vorderende leeftijd wordt dat wachten wel moeilijker (haha).

Edited by carl

On 2-6-2024 at 19:55, Roots said:

Zolang je geen brom krijgt.....

9 hours ago, Ruud said:

Als je ten einde raad iets aanschaft gaat dat meestal fout 😇

Wanneer je net een nieuwe fullrange speaker hebt gekocht zou de behoefte aan meer geluid in de vorm van een subwoofer (of meer subs) gewoon niet aan de orde hoeven te zijn. Een nieuwe speaker hoort je mee te nemen op een nieuwe muzikale reis. Hij hoort je eigenlijk niet gelijk weer op een verlengde ontdekkingsreis naar NOG MEER te sturen, wat er in feite ook niet is als het er nu ook al niet is.

Een sub is heel leuk voor film, dubstep, reggae en zo nog wat lekker aangezette genres, maar de ruimte moet het natuurlijk wel aankunnen om die toegevoegde akoestische  energie in het sublaag binnen 0,8 sec. af te voeren naar -60dB.

Nog afgezien van de moeilijkheidsgraad van integratie met het hoofdsysteem. Bepaald niet vanzelfsprekend. Het behoud van correcte fase / timing is zo doorslaggevend belangrijk...

Edited by thingman

Misschien wil ik het gewoon zelf ervaren Toine. 

Wat me hier trouwens vaak opvalt is dat als je wat wilt experimenteren met hifi dat dit gelijk wordt opgevat dat je niet tevreden ben met wat je hebt.

9 minutes ago, carl said:

Misschien wil ik het gewoon zelf ervaren Toine. 

Wat me hier trouwens vaak opvalt is dat als je wat wilt experimenteren met hifi dat dit gelijk wordt opgevat dat je niet tevreden ben met wat je hebt.

Het is meer de context waarin dat experimenteren plaatsvindt. Misschien valt anderen dat ook op, want ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand hier tegen experimenteren is...

Posted (edited)
On 24-5-2024 at 15:13, carl said:

Het moge duidelijk zijn dat ik zeer en zeer tevreden ben met mijn nieuwe elektrostatische LS. Binnenkort krijg ik nog twee plate absorbers en ik ben werkelijk benieuwd wat dat nog gaat doen met mijn geluid.  Nu hebben mannen een vervelende eigenschap volgens Renate Rubenstein en dat is dat ze altijd “meer” willen. Dus ik heb besloten in ieder geval een keer in mijn leven een of twee subs uit te proberen. 

De context is dat ik tenminste “een keer in mijn leven” een sub wil uitproberen Toine.

Edited by carl