Jump to content

To sub or not to sub - that’s the question

carl
 Share

Recommended Posts

Geerdie is de enige op het forum waar ik zeker van ben dat hij ervaring heeft met meerdere duurdere subs. Ik vermoed Toine ook. 

1 hour ago, carl said:

Geerdie is de enige op het forum waar ik zeker van ben dat hij ervaring heeft met meerdere duurdere subs. Ik vermoed Toine ook. 

Ik denk wel meer leden dan alleen die twee genoemde leden.

Yups, hele mooie sub..De plaatsing ervan is eindeloos en de instellingen nog meer....Die van mij koste 250 euro. :P

*Oops ik heb de Strata. De storm gaat net iets verder maar vergelijkbaar.

Edited by Roots

Storm en Strata zijn subs uit de ST reeks. Sinds Rel in Canadese handen is, wordt die reeks niet meer gemaakt. Bovendien zijn de huidige Rel subs aanzienlijk sneller dan de Engelse van vroeger.

Een kennis van mij heeft een Rel Studio. Daar heb je zowat een heftruck voor nodig om die te verplaatsen. Die gaat diep, maar haalt het nog steeds niet tegen de huidige top uit de T reeks

BTW, ik heb hier ook nog een Rel Q-100E staan. Al een eeuwigheid niet meer gebruikt. Ik zal binnenkort eens kijken of die nog leeft. Ze hebben immers een foam rand an die kan na 23 jaar wel vergaan zijn.

Trouwens het gaat er niet om of die diep gaat maar hoe. Het kunstmatig opblazen van het laag in een kubus kastje is volgens mij niet hoe het zou moeten. Geef mij dan maar een Studio of een Stadium....En ja daar is mankracht voor nodig om die op zijn plaats te krijgen.

Dat gaat hem niet worden Duck. :D gewoon veel te traag die grote woofers.

Zo heb ik ooit zoiets gehad: L15P200 AK-II WOOFER (rcf.it

In een Transmissionline alla PMC op een Bryston 4B in brug...Ding deed op laag volume bij een basedrum alleen maar pok pok.

Op hoog volume indrukwekkend dat wel.....Mijn buurvrouw heeft week later haar huis te koop gezet. :D 

5ddc7a6f-b52d-d825-14fd-945ab31f6703?ver

In het verleden stelde ik nogal prijs op een duidelijke laagweergave. Dus achtereenvolgens een nagebouwde Klipschorn, een 'State-of-the-art' TL (zonder professioneel zaaggereedschap haast niet na te bouwen) en een IMF TLS80 mkII. Om te eindigen met een B&W dm2a (vanwege huishoudelijke redenen). En om niet te vergeten een rariteit, namelijk een nogal uit de hand gelopen voorloper van de subwoofer, namelijk 'The Coffin'. https://www.t-linespeakers.org/classics/coffin/index.html

De resultaten waren soms wat wisselend. De enige verklaring die ik, naast eigen bouwfouten, kon verzinnen hield verband met de omstandigheid dat lage tonen een nogal forse golflengte inhouden. En dat impliceert de noodzaak van grote tot zeer grote luisterruimten. Want ik neem niet aan dat golflengten zich laten opvouwen. Tenzij dat wel het geval zou zijn. Een mogelijk andere verklaring is wellicht het gebruik van indrukwekkende versterkervermogens. Dus niet een in triode gezette EL84 of zo, maar gewoon zo'n klasse D-monster. Graag een reactie.

Edited by Anathema

Zeker laten lange golven zich prima opvouwen. Anders zou je nooit echt laag horen in 99 van de 100 thuissituaties, dan wel via een hoofdtelefoon.

Maar laag goed in orde krijgen is inderdaad iets heel anders, want bepaald niet makkelijk. En hoe lager je wilt gaan, des te lastiger de akoestische uitdagingen worden, alsook de elektronische, wanneer je het met een sub wilt realiseren.

Edited by thingman

een sub vind ik zeker een goede aanvulling op speakers, alhoewel wat duurdere speakers al behoorlijk laag gaan. krijg je in mijn ervaring met een sub pas echt flinke schokken in je middenrif. belangrijkste is het goed op elkaar afstellen.

• 4 weeks later...

Ik heb al jaren een setje Trenner en Friedl Art luidsprekers, type heel klein. Een onmogelijke speaker om echt laag uit te halen maar wat gecompenseerd wordt door een fantastisch midden en hoog. Beter wordt het niet, en met een subwoofer eronder al helemaal niet. 

Hierboven staan de woorden “vind ik” in een aanbeveling voor extra laag. Wat ik dus niet vind. Smaak dus, en op je eigen oren vertrouwen maar vooral lekker van muziek genieten.