Jump to content

Thorens TD 150 avonturen


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn Graham arm ligt de komende weken bij Rick Paap ter “reparatie”. Zolang zonder draaitafel vind ik ook wel wat. Ik heb dus maar mijn Thorens TD 150 Mark II met “ Kugel arm” uit 1968 op mijn rack in het souterrain gezet.  Ik heb hem indertijd laten reviseren: nieuwe armbedrading, nieuwe console LP 12 stijl en nog wat kleine dingen. Er zit een goed Nagaoka MP 200 (MI) element op. Normaal wordt hij in de woonkamer gebruikt, maar daar heeft hij een tijdje niet gespeeld. Het aansluiten van de TD 150 leverde even wat problemen op want heftige brom. De motor is niet afgeschermd en je moet goed met de bekabeling extra oppassen. Twee “blauwe Prefer kabel” geprobeerd: de ene met metalen pluggen bromde ook, maar de andere met Chinese namaak pluggen was volkomen stil (???).

 

Hoe klinkt zoiets nu als je een paar dagen daarvoor nog een Oracle Delphi met Graham arm en Benz Ruby (MC) element beluisterd hebt? In eerste instantie verrassend goed zeker nadat ik de originele rubberen mat vervangen had door een Carbon mat. Met name stemmen klinken  heel natuurlijk. Na wat doorluisteren met wat andere platen mis je dan bij Nils Lofgren bijvoorbeeld toch ineens de hele ambiance. De Thorens TD 150 klinkt zeker veel minder dan de Oracle. Maar toch kon je toen in 1968 ook goed van muziek genieten. Ik wilde dat ik hem toen gehad had.
 

Jammer dat er op mijn Thorens TD 321 met Jelco arm (die van het draaitafelvergelijk bij Marco) nu geen element zit. Omdat ik een extra armwand voor de Graham arm krijg wil ik daar een element opzetten wat eventueel naar de TD 321 met Jelco gaat. Ik ben nu wat aan het verkennen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

In die Nagaoka MP 200 zit toch ook wel een lekker laag hoor. Ik speel nu Sheherezade.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Het is deze Buizerd

 

https://www.ebay.de/itm/145709586548 

 

Ik heb/had volgens mij diverse uitvoeringen van dit stuk op LP. Lang niet gespeeld. Ik ben weer wat meer op klassiek met de nieuwe LS. Lijkt geen beroemde opname want ik kan er verder niets van vinden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De verassing als je weer met de oracle kan spelen is dan des te groter. Dat houdt het luisteren interessant in mijn optiek.

het valt me ook vaak op als je naar een minder product gaat luisteren het helemaal niet slecht klinkt in eerste instantie. Een teken dat het wel klopt dan. Dus jouw ervaring herken ik 100%. 

Is de Carbon mat een Boston mat? Daar speel ik ook al vele jaren mee. Helaas niet meer te koop, maar een van de allerbeste matten die ik heb geprobeerd. Onlangs bij een maatje ipv zijn dikke kurken mat. Hij wilde er direct ook een, een zeer duidelijk hoorbare verbetering.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ik heb een Nagaoka MI Ed. Dat klinkt op zich al krachtiger dan een MC.
 

Ik weet niet welke mat Ed want ik heb hem gekregen. Ik denk dat die van Pluto audio komt. Functioneert prima op de TD 150.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Het is deze Buizerd

 

https://www.ebay.de/itm/145709586548 

 

Ik heb/had volgens mij diverse uitvoeringen van dit stuk op LP. Lang niet gespeeld. Ik ben weer wat meer op klassiek met de nieuwe LS. Lijkt geen beroemde opname want ik kan er verder niets van vinden.

 

Deze ken nog ik niet, maar lijkt me zeer interessant, zo’n volledig Russische setting.

 Svetlanov was een geweldige dirigent, jarenlang in Den Haag bij het Residentie Orkest op de bok gestaan, indrukwekkende man.

En anders zijn de uitvoeringen van Ansermet op Decca en Reiner op RCA ook geweldig om naar te luisteren.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Edje2 said:

Is die mat een harde schijf van een millimeter of 5 dik? 


Hij ziet er hetzelfde uit als die van Pluto.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Buizerd said:

.

En anders zijn de uitvoeringen van Ansermet op Decca en Reiner op RCA ook geweldig om naar te luisteren.

 


Ik zal nog wel even opzoeken wat ik nog meer heb Buizerd. Wordt morgen vrees ik.

Link to comment
Share on other sites

Appels en peren Carl op veel vlakken. Maar er is in de basis natuurlijk wel een niveau verschil tussen beide tafels en dat geef je zelf ook al aan. 
 

Los daarvan vind ik dat er best verschil zit in wat beklijft na langer luisteren tussen MC en MI. Voor veel mensen in het voordeel van MC. Maar het is in het algemeen toch raadzaam eens te luisteren naar naar een heel goede MI. Soundsmith maakt die bijvoorbeeld maar ook Grado. Omschrijvingen zijn altijd lastig maar wat bij mij na langer luisteren blijft hangen is dat ik toch kies voor MI. Overigens geen advies aan jou Carl maar gewoon algemeen bedoeld. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Die Nagaoka MP 200 die op de Thorens zit, is natuurlijk een Mi element @Mediator. Zeker niet verkeerd hoor. Toch schat ik een goede MC wel weer hoger (en ook duurder) in.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik verbaas mij een beetje over de laagweergave van de MP-200 die je roemt. Ik vond dat nu juist een van de mindere aspecten van dit element. Dit kan natuurlijk heel goed aan de combinatie met de phono voorversterker liggen, maar ik vond het laag wat zompig en niet goed gedefinieerd. Dat doet een MC element hier juist veel beter. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Duclaasie said:

Ik verbaas mij een beetje over de laagweergave van de MP-200 die je roemt. Ik vond dat nu juist een van de mindere aspecten van dit element. Dit kan natuurlijk heel goed aan de combinatie met de phono voorversterker liggen, maar ik vond het laag wat zompig en niet goed gedefinieerd. Dat doet een MC element hier juist veel beter. 

 

Dag Duclaasie, wat dacht je van de combi element en arm inclusief de instelling, dan de bekabeling, daarna komt de phonotrap.

Er zijn zoveel variabelen.

Vinyl klinkt al snel vriendelijker dan digitaal, maar voordat je het optimale uit een combinatie haalt ben je best wel even bezig.

Ik krijg vaak het gevoel dat daar niet snel het optimale bereikt wordt, mijn Grado low output platinum klinkt super, het is anders dan MC, maar voor mijn gevoel niet minder plezier dan mijn MC’s.

 

Edited by Buizerd
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Buizerd said:

 

Dag Duclaasie, wat dacht je van de combi element en arm inclusief de instelling, dan de bekabeling, daarna komt de phonotrap.

Er zijn zoveel variabelen.

Vinyl klinkt al snel vriendelijker dan digitaal, maar voordat je het optimale uit een combinatie haalt ben je best wel even bezig.

Ik krijg vaak het gevoel dat daar niet snel het optimale bereikt wordt, mijn Grado low output platinum klinkt super, het is anders dan MC, maar voor mijn gevoel niet minder plezier dan mijn MC’s.

 


Dat klopt natuurlijk helemaal. Eigenlijk is het draaien van vinyl een enorm masochistische bezigheid waarbij bereiken van het optimum schier onmogelijk is. Uiteindelijk eindig je vrijwel altijd met het best mogelijke compromis en daar heb je het dan mee te doen. Daarentegen is de zoektocht an sich voor mij net zo interessant en dat houdt de hobby levendig. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ik vond dat Nagaoka MP 200 element toch wel een openbaring hoor Duclaasie. Achteraf had ik zeker de MP 500 gekocht. Hij zat eerst op mijn TD 321 met Jelco 750 arm en nu op de TD 150 Mark II met Kugel arm (uit 1968).

 

Ik vind elementen kopen een verschrikkelijk moeilijke zaak omdat je ze zelden of nooit in een vergelijkbare combi kan horen. Vandaar dat ik een beetje blijf hangen aan de Benz Ruby wat een zeer fraai element is.  Ik zou niet weten welk element het op deze arm beter zou doen. 
 

Ik twijfel nog even welk element ik ga kopen voor de losse tweede armwand van de Graham. Op basis van een eerste verkenning denk ik aan een Dynavector.

 

Verder heeft het allemaal niet zo’n haast hoor. Ik denk ook nog aan een nieuwe kabel van phono pre naar pre. Alles bij elkaar wordt het wel veel geld en ik richt me op de hoofdset.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Duclaasie said:


- Uiteindelijk eindig je vrijwel altijd met het best mogelijke compromis en daar heb je het dan mee te doen.
- Daarentegen is de zoektocht an sich voor mij net zo interessant en dat houdt de hobby levendig. 


- Dat is eigenlijk met alles zo in het leven.

 

- Bij mij is dat zeker ook zo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog een de defecte Soundsmith The Voice, ik zou hem naarde VS sturen voor revisie maar zo te lezen beter niet doen.

Edited by Ruud
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
12 hours ago, Roots said:

Laten reviseren bij Soundsmith zelf....


Inderdaad, maar is daar niet goed vandaan gekomen want klinkt van geen kanten (ik heb hem naast een AT 95 gehoord). De man had net Corona gehad en daar zal het wel aan liggen. Waarschijnlijk gewoon pech gehad. Vervolgens heb ik de Nagaoka MP 200 op de Thorens gezet. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...