SpaceJS Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni Even een vraagje, Welke meet software kan ik het beste gebruiken voor het meten van mijn ruimte en welk test signaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni REW of Room Equalization Wizard: https://www.roomeqwizard.com/ Je hebt een meetmicrofoon nodig zoals die van Dayton of Behringer. De software genereert zelf het testsignaal en gebruikt de meetmicrofoon om de verschillen te meten tussen het gegenereerde testsignaal en wat je luidsprekers binnen je akoestiek op je luisterplaats daarvan laten horen. Daarvan maakt hij een frequentiegrafiek, zodat je kunt zien waar de pieken en dalen op je luisterplaats zitten. Daar kun je dan iets aan doen met een zogenaamde convolutiefilter. Dat is een filter dat gemaakt wordt op basis van de gegenereerde grafiek en eigenlijk het omgekeerde doet: pieken verzwakt hij en dalen maakt hij sterker. Het eindresultaat is dan een zo vlak mogelijke frequentiegrafiek. Let wel: dit is geen wondermiddel. Zware akoestiekproblemen kan deze software niet aan. Maar de grafiek laatr je wel zien waar de problemen zitten. De software draait op Windows, MacOS en Linux. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni REW gebruik ik ook, maar op een laptop met externe geluidskaart vanwege de fantoomvoeding voor de meetmicrofoon en fatsoenlijk uitgangssignaal voor de preamp. De frequentiekarakteristiek is natuulijk belangrijk, maar RT60 (Nagalmtijd) en watervaldiagram werken ook erg goed en laten veel zien. De equaliserfunctie is voor mij nutteloos. Het kan zonder equaliser ook goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 juni Report Share Posted 8 juni Ook arta kan hier voor gebruikt worden Vind ik zelf wat fijner om mee te werken dan rew. Maar is maar net wat je gewent bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 8 juni Author Report Share Posted 8 juni dank allen, ik ga het eens uit proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts