Jump to content

Zo weinig ?

carl
 Share

Recommended Posts

De pieken worden natuurlijk geleverd door de condensators uit de voeding. Het zal afhangen van:

- Hoe groot is je ruimte

- Hoe hard speel je

- wat is het rendement van je speakers

Bijv. in mijn geval, 12m2, 80-85dB max, circa 87 dB, zal ik zelden boven de 1 watt per speaker uitkomen.

Groetjes Walter

Het gaat niet om de pieken, het gaat om het begrip vermogen, uitgedrukt in Watt.

Of het nou een piek is of niet maar bij 1 Watt vermogensafgifte ervaar je een bepaalde luidheid in Decibels, de decibel schaal is logaritmisch.

Hoe meer geluidsoutput bij 1Watt destegevoeliger de luidspreker is.

Vermogen in Watts uitgedrukt is het product van spanning over de luidspreker en de stroom die door het luidsprekersysteem loopt of vloeit.

In de 50/60's had je versterkers met buizen die relatief gezien meer spanning afgaven dan stroom, daarom werd er bij conusluidsprekers vaak een zware magneet rondom de spreekspoel geplaatst om een grote Elektro Motorische Kracht op te wekken die bij de relatief hoge spanningsafgifte van een buizenversterker bij een relatief beperkte uitgangsstroom toch een krachtige conusbeweging wist op te wekken en daarmee een grotere conusverpaatsing te verkrijgen, de magneet kwam daarmee de versterker te hulp.

Toen vermogen met transistors opgewekt werd was het ook mogelijk om versterkers met grotere stroomafgiften te bouwen, daarmee kon men bij conusluidsprekers met kleinere luidsprekermagneten gaan werken, en tegelijkertijd kon men ook met eenvoudiger en goedkopermagneetlegeringen gaan werken.

De luidsprekers van vandaag de dag zijn, globaal gezien, om die reden vandaag de dag ongevoeliger dan 50 a 60 jaar geleden, want grote  vermogens zijn vandaag de dag niet meer kostbaar en zetten ook relatief ongevoelige luidsprekers voldoende in beweging.

Als je naar magnetostaten kijkt zie je dat de gevoeligheid ook laag ligt, die zijn qua oppervlakte in verhouding heeeeel erg groot ten opzichte van conussystemen en vragen dus veel vermogen, en zijn vooral stroomhongerig om dat de magneten niet altijd even dicht bij de aandrijvingdraden op de folie zitten, wat een reden is dat ze met buizenversterkers, ook die met hoger vermogen, te weinig tot wasdom komen.

1Watt geluidspiek bij de volle uithaal van een symphonieorkest op een gevoelig systeem kan dus megaluid klinken, de zachte passages vragen dan vanwege de logaritmische Decibelschaal om enkele Miliwatts.

Edited by Buizerd

2 hours ago, carl said:

https://www.tnt-audio.com/adeste/how_much_power.html

Zou er echt zo weinig watt in je systeem nodig zijn? Volgens mij mist het artikel de geluidspieken.

Mijn versterker heeft maximaal slechts 2* 3.5 watt. Kom maar eens luisteren hoe "hard" het kan. Maar het hangt uiteraard wel af van rendement en belasting van je speakers.

Laag rendement en pieken tot 2 ohm vreten vermogen... (watts). Ik heb ooit eens systeem gehoord wat met slechts 0.8 watt versterking speelde. Dat waren bioscoopluidsprekers met waanzinnig veel rendement (dacht boven de 120 db bij 1 watt vermogen). Je wilt niet weten hoe hard het geluid kon....

Yep. Vermogen op zichzelf zegt niks. Je hebt gegevens nodig zoals het rendement van de luidspreker uitgedrukt in dB/2,83V/m en dan ook nog de minimumimpedantie van de luidspreker (niet het gemiddelde, dat meestal opgegeven wordt) en de luisterafstand. Dan kun je berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaalde gewenste geluidssterkte te bereiken. Ik heb daar ooit de formule voor gegeven in dit forum...

3 hours ago, Walt said:

De pieken worden natuurlijk geleverd door de condensators uit de voeding.

Dat is een misverstand. Cock gebruikt geen enkele voedingscondensator in zijn versterker en toch heeft 'ie dynamiek en puls te over.

3 hours ago, Ove Rickland said:

Dat is een misverstand. Cock gebruikt geen enkele voedingscondensator in zijn versterker en toch heeft 'ie dynamiek en puls te over.

Hoe haalt hij dan die rimpel eruit na de bruggelijkrichter?

Veel van waarde kost "moeite" Roots. Ik weet ook niet precies hoe Cock zijn voeding maakt, zonder condensatoren. Maar ik vermoed dat hij i.p.v. condensatoren smoorspoelen gebruikt daarmee kun je ook rimpel stromen mee weg werken.  Ze noemen het ook wel: choke loaded.

Met de loudness War en stilstaande meters op 0 dB heb je inderdaad niet veel vermogen nodig. 

Met dynamische muziek moet je headroom hebben, ik zou zeggen meer dan 10 dB (liever 20 dB) dus die mag je bij de 4 Watt toevoegen.

Als je zegt dat je 4 Watt versterker hard genoeg gaat dan is hij de loudness War voor jouw aan het produceren en gaat ie zwaar in compressie.

Met headroom hoor en voel je de muziek in de pieken, voor mijn beleving essentieel.

Ha Roots,

Zelf met Cock bellen is wel het beste hoor, anders krijg je uitleg van ons, maar omdat wij meestal toch niet diep genoeg in de materie zitten, leggen we het verkeerd uit wat alleen maar verwarrend werkt.

Volgens mij gebruikt Cock inderdaad vaak spoelen, die hij zelf wikkelt, zijn versterker is soort klasse d techniek, maar deze is door hem en Arnold bedacht, ruim voordat het grote publiek kennis mocht maken met klasse d. Verder klinkt deze versterker uitmuntend, en lijkt geen begrenzing aan vermogen te hebben, althans als je die klappen hoort uit die KEF-jes. 

Groetjes Walter

39 minutes ago, MarcelMR said:

Met de loudness War en stilstaande meters op 0 dB heb je inderdaad niet veel vermogen nodig. 

Met dynamische muziek moet je headroom hebben, ik zou zeggen meer dan 10 dB (liever 20 dB) dus die mag je bij de 4 Watt toevoegen.

Als je zegt dat je 4 Watt versterker hard genoeg gaat dan is hij de loudness War voor jouw aan het produceren en gaat ie zwaar in compressie.

Met headroom hoor en voel je de muziek in de pieken, voor mijn beleving essentieel.

Vergeet niet dat de dB schaal logaritmisch is dus die 4 watt is van uit de stilte.

nemen w het tabel van de site waar deze draad mee begonnen is en we luisteren op een volume van 95 dB wat in dat voorbeeld 1 watt kost.

doen we daar de dynamiek sprong van 9dB bij dan is dat al 7 watt extra maar spelen we maar 6 dB harder dan starten we al op 4 Watt maar is de sprong van 9dB head room in eens 28 watt extra. gaan we uit van 20dB extra dan heb je al 256Watt nodig om die sprong te kunnen maken.

watt_vs_db.jpg

Dan de praktijk. ik speel hier met de magies en kan met de Audionet mono blokken het piekvermogen aflezen op het front van de versterker.

Als ik speel dan speel ik behoorlijk luid en zit dan al zeker met pieken op de 100dB op de luisterplek.

In een test om te zien hoever ik kon gaan heb ik de boel eens iets verder open gedraaid en ben toen tot 112Watt gekomen.

Met normale popmuziek was dat niet mogelijk, daarvoor had ik dan een stuk klassiek gebruikt waar bij de bassen en de pauken lang aangehouden worden. ik heb toen niet gemeten wat de geluidsdruk was, die was wel behoorlijk.

11 hours ago, Roots said:

:D Beetje raar forummen zo Ove..Jij kraamt iets uit en dan vraag ik om uitleg, en dan moet ik Cock bellen?

Ik proef een beetje het "ik weet alles beter effect". Dat hoort een beetje bij een forum. 

Het kost mij geen enkele moeite om te erkennen, dat Cock veel meer verstand van apparatuur heeft dan ik en een beter gehoor heeft.

Dat laatste zul je mij niet vaak horen zeggen! Wat mij betreft raaskallen de meesten maar een eind weg.

Posted (edited)

Ik heb het artikel nog eens even herlezen. Een Final ESL  levert bij 1 watt 88 dB. Bij twee Finals worden dat 91 dB. Trek daarbij 10 dB af voor de luisterafstand van ongeveer 3 meter dan zit je op 81 dB voor 1 watt. In mijn bijzondere situatie (onder de grond en zeer stille buurt)speel ik maximaal 85/87 dB. Met mijn 70 Watt buizen kom ik dan meer dan ruim uit. Ook nooit het gevoel had dat ik tekort kwam. Die 100 dB van George vind ik trouwens echt niet normaal. 

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Die 100 dB van George vind ik trouwens echt niet normaal. 

Een symfonieorkest doet bij volgas toch ook al 110dB dus 100 is nog best bescheiden 

Hier max op 70 db, dat vind ik hard genoeg. Afmetingen van de ruimte hebben invloed op de weergave denk ik dan.

1 hour ago, kappa7 said:

Een symfonieorkest doet bij volgas toch ook al 110dB dus 100 is nog best bescheiden 

The WHO speelde met 130 dB. Het bloed kwam ze toen uit de oren George. 

46 minutes ago, Walt said:

Vanaf  85 db heb je kans op gehoorschade in elk geval.. 

Toch niet in pieken Walt?