Walt Posted 16 juni Report Share Posted 16 juni Nee, langere termijn, denk aan uren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni Author Report Share Posted 16 juni Gelukkig maar Walt big, big smile. Ik ben trouwens wel eens naar een concert geweest waar ik last had van piepende oren. Ik ga dan ook nooit meer zonder gehoorbescherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juni Report Share Posted 16 juni (edited) On 15-6-2024 at 09:40, Walt said: De pieken worden natuurlijk geleverd door de condensators uit de voeding. Zo denk ik er ook over Walt...Een transformator is inductief, dat wil zeggen dat de stroom na-ijlt op de spanning. Dus als het signaal stroom vraagt komt de stroom later dan dat de spanning zou willen, onder invloed van de impedantie natuurlijk (dynamiek). Met Condensators is dat precies andersom daarmee heb je altijd een buffer aan stroom....Correct me if i'm wrong. Edited 16 juni by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni Report Share Posted 16 juni (edited) 15 hours ago, Tubejack said: Veel van waarde kost "moeite" Roots. Ik weet ook niet precies hoe Cock zijn voeding maakt, zonder condensatoren. Maar ik vermoed dat hij i.p.v. condensatoren smoorspoelen gebruikt daarmee kun je ook rimpel stromen mee weg werken. Ze noemen het ook wel: choke loaded. Is dat hetzelfde als een Pi filter? https://diyguru.org/term/what-is-a-pi-filter/ Over watt, als ik met een laag rendement LS speaker, zeg 85 db/w/m, 100 db wil piek halen op 4 meter afstand, dan heb ik ongeveer 500 watt nodig https://www.extron.com/calculators/amplifier-power/?tab=tools Edited 16 juni by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni Weet jij de headroom van je versterker Duck? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 7 hours ago, Duck-Twacy said: Is dat hetzelfde als een Pi filter? https://diyguru.org/term/what-is-a-pi-filter/ Het is niet helemaal wat ik bedoel, ik kan 1-2-3 geen voorbeeld vinden. Choke loaded wordt vaak bij buizen gelijkrichters gebruikt. Die 1e condensator komt dan te vervallen. Die 2e kan eventueel ook weg als je een of meerdere buizen stabilisatoren gebruikt. Dan heb je een kleine voeding zonder condensatoren. B.v. voor een RIAA versterker Maar hoe dat moet bij zware versterkers, zonder condensatoren weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 1 hour ago, carl said: Weet jij de headroom van je versterker Duck? Ik heb 0 db ingevuld. 100 db was (voor het vb) even de max geluidsdruk die ik ooit wil reproduceren op een luisterplek 4 meter van de speakers af. Natuurlijk zal dat bijna nooit gedaan worden. De formule houd ook geen rekening dat er 2 speakers (of meer) kunnen zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 1 hour ago, Duck-Twacy said: De formule houd ook geen rekening dat er 2 speakers (of meer) kunnen zijn Als dat over mijn formule gaat, die houdt daar wél rekening mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni (edited) 3 hours ago, Bloom said: Als dat over mijn formule gaat, die houdt daar wél rekening mee. Ik had niet anders verwacht Bloom. Een beetje pesten hoor. Edited 17 juni by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni Nu ja, als je 2 speakers nodig hebt voor bepaalde geluidsdruk, dan heb je wel twee maal het benodigde vermogen nodig,bv 2 * 200 watt. Als je wilt mierenn**ken, zou je kunnen zeggen dat de gewenste toon alleen in een stereo kanaal zit, dan heb je dus feitelijk weer 1 speaker om de geluidsdruk te halen (als de kanaalscheiding groot genoeg is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni De formule: P = 8/Z∙10(L-S+20∙log D)/10 met Z = minimumimpedantie van de luidspreker in Ω (Ohm) S = gevoeligheid luidspreker in dB / 2,83 V / 1 m D = luisterafstand in m L = gewenste geluidsdruk op luisterafstand in dB dan geeft P = het vereist vermogen in W Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni Ik zal mijn vrouw (economie lerares) eens vragen of ze dit voor mij kan invullen Bloom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 3 hours ago, carl said: Ik zal mijn vrouw (economie lerares) eens vragen of ze dit voor mij kan invullen Bloom. Hier vind je een spreadsheet waarin je de gegevens kunt invullen en die dan de berekening doet: http://www.vanwesten.net/audio/vereistvermogen.xls Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 juni Report Share Posted 22 juni Dat het gevraagde vermogen klein is, wil niet zeggen dat je daar ook een kleine versterker voor kunt gebruiken. Dat heeft ook met de Dynamic range te maken. Dit zijn de pieken die op het gemiddelde signaal komen. Stel, je heb aan 2x1 watt voldoende om 80 dB op je luisterstoel te halen, dan is dat zo bij een DR van 0 dB. Veel muziek zit daar dicht tegenaan, dus dan klopt het wel. Maar wanneer de DR b.v. 18 dB is, moet de volumeregelaar 18 dB hoger om die 80 dB te halen. De pieken gaan dan dus tot 98 dB. En we willen dat de versterker die pieken ook onvervormd weergeeft. De versterker levert dan tijdens die pieken 18 dB is 6 keer een verdubbeling van het vermogen. dus, stap 1 is 2 Watt 2-4 3-8 4-16 5-32 en stap 6 is 64 Watt. Wanneer je in dat geval 83 dB zou willen spelen, is er al 128 Watt nodig. Gelukkig kunnen de meeste versterker wél kortstondig veel hogere pieken aan dan het opgegeven vermogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts