Jump to content

De zin en onzin van hi-res audio

Bloom
 Share

Recommended Posts

Ik ben het overigens ook weer niet met Marcel eens. In ieder geval is nog geen knopje uitgevonden wat een digitale opname laat klinken als een LP.

Ik heb mijn draaitafel hele mooie dingen horen doen, maar ook mijn Dac's ....Als je dan een draaitafel hebt die 10K kost moet je er ook wel een DAC tegenover zetten in die zelfde prijsklasse. En dan de muziek krenten uit de pap kiezen die in jou situatie het best klinken.

14 hours ago, Roots said:

Ik heb mijn draaitafel hele mooie dingen horen doen, maar ook mijn Dac's ....Als je dan een draaitafel hebt die 10K kost moet je er ook wel een DAC tegenover zetten in die zelfde prijsklasse. 

Precies, dat roep ik al jaren ;) Bij ons zit digitaal en analoog ongeveer in dezelfde prijsklasse. 

Hoe het klinkt? Het is maar net, hoeveel aandacht iets krijgt.

Ik heb een paar CD's van het label ECM. Zulke mooie opnames. :wub: Gewoon 16bit 44.1Khz.

Maar hadden we deze "discussie" niet al een keer of 20 gehad? :P

On 19-6-2024 at 23:26, Jongensdroom said:

Het is net andersom.  Dat is mijn ervaring na 50 jaar, bijna dagelijks op professionele wijze met muziek bezig te zijn geweest. En jij?

Wederom een referentie naar ervaring met geluid hebben. Dat staat er geheel los van. Het is subjectief wat men ervaart. Voor de één is analoog het summum, voor de ander digitaal. Voor anderen een mengelmoes. Oh ja, bijna vergeten maar wel vermeldingswaardig: ik ben 110 jaar met muziek en muziekinstrumenten bezig. Ik heb gelijk. 

Edited by Rob55

19 hours ago, Mediator said:

Wat een onzin over analoge weergave. Weer de typische negatieve benadering die je tevens voor digitaal kan hanteren. Er is online een filmpje te vinden van een opname van een artiest dat men digitaal en analoog opneemt (dat laatste met een lacquer). De verschillen zijn treffend en hebben niets met vervorming te maken. Er zijn verder genoeg elpees die een analoge moeder hebben. Zeker als je net als ik met name analoog koopt wat vroeger op vinyl verscheen. Hou eens op met analoog bashen of in andere gevallen digitaal bashen. 

Het gaat hier dus helemaal niet over analoog, maar over de zin en onzin van "High-res". 

Over het vergelijk tussen analoog en digitaal is zoals gezegd hier al heel veel over geschreven. Het heeft helemaal geen zin om dit topic er weer mee te gaan vervuilen.

Al naar gelang de invalshoeken valt er voor iedere aangedragen argumenten wel iets te zeggen. Echter: zoveel parameters vanaf muzikant naar eindverbruiker.

Mijn persoonlijk adagium: klinkt het in mijn oren op mijn set goed, dan is het voor mij goed genoeg binnen mijn budgettaire en fysieke speelveld.

Vandaar dat ik me niet inperk qua medium: vele wegen leiden naar Rome.

P.S. En dan laat ik gemakshalve het uiterst subjectieve aspect: beleving nog buiten beschouwing. Voor de liefhebbers van klassiek, jazz, akoestisch is de referentie m.i. makkelijker te bepalen: n.l. live. Bij versterkte concerten ben ik helaas vaak bedrogen uitgekomen. Nochthans lijkt me genieten van muziek het belangrijkste.

Bij een goed gedownmixde hi-res master naar CD kunnen er technisch gezien geen verschillen zijn in het hoorbare gebied.  In die zin is hi-res onzin. Zakelijk gezien is hi-res wel slim. Zo kun je, de muziek 2 of meer keer verkopen.

Het is eigenlijk net als glasvezel of daarvan wordt de snelheid bewust afgeknepen naar b.v. 100Mbit zodat je een 1Gbit verbinding als "premium" kunt verkopen.  Terwijl het qua kosten voor de internetprovider niets uit maakt. Ze maken het dus bewust slechter om een "betere" versie duurder te kunnen verkopen. Het zou me niets verbazen als zoiets ook bij sommige opnames gebeurt.

Maar dat wisten Julie toch al?  

Edited by Tubejack

On 19-6-2024 at 23:38, Roots said:

Geef je ook les in snaar, elektrische en elektronische instrumenten..drumvellen, opname techniek en dat soort zaken?

Nee en uit electrisch en electronisch spul kun je niks afleiden.

On 19-6-2024 at 23:22, carl said:

Michael Fremer zegt dat de vervorming van een LP gehoormatig prettig uitpakt. Ik denk dat hij gelijk heeft.

Ik weet het wel zeker Carl. Het gaat om de uiteindelijke klank.

Maar volgens velen weten Michael en ik er niks van. 

On 20-6-2024 at 08:54, Hans van Liempd said:

Hoe zo andersom...?

Ik ben al 73 jaar met muziek bezig. Én al minstens 60 jaar met muziekweergave.

Dit topic gaat overigens over de zin en onzin van digitale weergave, dus wat die LP hier doet ontgaat me. Tenzij je bedoeld, dat vrijwel alle LP's een digitale moeder hebben.

Het is inderdaad moeilijk om toe te geven, dat er mensen zijn die iets beter kunnen.

On 20-6-2024 at 21:26, MarcelMR said:

Dat denk ik ook,  het zit hem in de vervorming die jouw referentie kader geworden is.

Nee, het gaat om aanleg, opleiding en ervaring met levende muziek. 

2 hours ago, Jongensdroom said:

Het is inderdaad moeilijk om toe te geven, dat er mensen zijn die iets beter kunnen.

Beoordeeld vanuit de inputzijde dan toch??? Om vervolgens een foutieve werking van jouw toonarm niet kunnen waarnemen??? Vreemd.

Maar om bij het topic te blijven: ik heb zelf goede luisterervaringen met SACD, maar bijv. nagenoeg niet met "1 op 1" hi-res (DSD) via USB/ NAS.

4 hours ago, Jongensdroom said:

Dat is totaal in relevant.

Sterker nog als muzikant krijg je naast een gehoorbeschadiging ook een verkeert plaatje van het totaal beeld.

De meeste mensen willen de muziek graag horen als toeschouwer.

Je zit dan iets verder van het podium en krijgt een mix te horen van directe en indirecte weergave.

Dat maakt het totaal plaatje. Een goede opname zal ook deze info inzich hebben en minder direct geluid.

Dus de stelling dat je een muziek opleiding nodig hebt om een weergave te kunnen beoordelen is verre van juist.

Vaak geeft het een vertekend reverentie kader 

1 hour ago, thingman said:

Help, een audiofundamentalist!

Zal de enige niet zijn big smile.

15 minutes ago, kappa7 said:

Dat is totaal in relevant.

Sterker nog als muzikant krijg je naast een gehoorbeschadiging ook een verkeert plaatje van het totaal beeld.

De meeste mensen willen de muziek graag horen als toeschouwer.

Je zit dan iets verder van het podium en krijgt een mix te horen van directe en indirecte weergave.

Dat maakt het totaal plaatje. Een goede opname zal ook deze info inzich hebben en minder direct geluid.

Dus de stelling dat je een muziek opleiding nodig hebt om een weergave te kunnen beoordelen is verre van juist.

Vaak geeft het een vertekend reverentie kader 

Even ter verdediging van JD: hij spreek natuurlijk niet alleen over zijn referentiekader als muzikant, maar ook over zijn luisterervaringen m.b.t. akoestische instrumenten, akoestiek/ setting. En dan heeft hij natuurlijk wel een punt. Oftewel hij weet hoe het in het echt klinkt. 

6 hours ago, Jongensdroom said:

Okay, ik zal de zin veranderen in

Dat denk ik ook,  het zit hem in de vervorming die jouw referentie kader geworden is, bij gebrek aan aanleg, opleiding en ervaring met levende muziek,

ik heb er de ballen verstand van maar kan wel genieten van mijn installatie en muziek.    

Edited by MarcelMR

4 minutes ago, MarcelMR said:

Okay, ik zal de zin veranderen in

Dat denk ik ook,  het zit hem in de vervorming die jouw referentie kader geworden is, bij gebrek aan aanleg, opleiding en ervaring met levende muziek,

ik heb er de ballen verstand van maar kan wel genieten van mijn installatie en muziek.    

Verder ben ik het met iedereen eens die vriendelijk en inhoudelijk reageert.

+1

"Het is de toon die de muziek maakt".

8 hours ago, Jongensdroom said:

Wanneer je alles weet en ver boven de rest staat, wat doe je hier dan eigenlijk?

Dit forum is er volgens mij om de hobby te delen en van elkaar te leren.

En lever graag een positieve bijdrage. Op het werk heb je ook altijd mensen die het negatieve benadrukken. Alleen maar aangeven dat iets niet kan, want … Maar ben eens creatief en wat kan dan wel. Dat is bij discussies en topics als dit ook vaak zo. Er zijn genoeg mensen die van digitaal genieten. Die zijn niet gek. Ben je dus niet enthousiast over digitaal dan zoek ‘de schuldige’ eens bij je eigen set. Ga ook niet alleen maar benadrukken wat digitaal niet kan of zaken negatief framen over digitaal want wat kan het nu wél goed en waar valt dus wat te genieten. Hetzelfde verhaal geldt voor analoog. Maar daar zouden we het niet over hebben in dit topic. 

6 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Even ter verdediging van JD: hij spreek natuurlijk niet alleen over zijn referentiekader als muzikant, maar ook over zijn luisterervaringen m.b.t. akoestische instrumenten, akoestiek/ setting. En dan heeft hij natuurlijk wel een punt. Oftewel hij weet hoe het in het echt klinkt. 

Ja vast, maar het gaat om de indruk die steeds weer gewekt wordt dat zo'n referentiekader iets heel bijzonder speciaals zou zijn, exclusief voorbehouden aan blazende instrumentalisten.

Terwijl het voor heel veel echte liefhebbers van muziek gewoon een vanzelfsprekend gegroeide eigenschap is.

4 minutes ago, thingman said:

Ja vast, maar het gaat om de indruk die steeds weer gewekt wordt dat zo'n referentiekader iets heel bijzonder speciaals zou zijn, exclusief voorbehouden aan blazende instrumentalisten.

Terwijl het voor heel veel echte liefhebbers van muziek gewoon een vanzelfsprekend gegroeide eigenschap is.

Vandaar ook mijn latere opmerking: "Het is de toon die de muziek maakt". Maar dat neemt niet weg dat JD over een meer dan gemiddelde muziekkennis zal beschikken. Net zoals jij over een meer dan gemiddelde kennis van o.a. akoestiek beschikt. Iedereen in zijn waarde laten, lijkt me in deze wel een goede afsluiter.