Jump to content

De zin en onzin van hi-res audio

Bloom
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, Auke12 said:

Ik begrijp niet dat Spotify voor jullie voldoet. Ik kan er met mijn hoofd set niet serieus naar luisteren. Doods en saaie sound. De informatie "om" het liedje mist compleet.

Saai? Hier niet. Urenlang lekkere muziek  in onze oren, met een algoritme dat precies goed gekozen is bij dit zonnige weer.  Op de telefoon -die als AB dient- regelmatig songteksten.  Wat wil je nog meer? Als ik meer informatie wil, dan kan dat alsnog. 

1 hour ago, Tubejack said:

Saai? Hier niet. Urenlang lekkere muziek  in onze oren, met een algoritme dat precies goed gekozen is bij dit zonnige weer.  Op de telefoon -die als AB dient- regelmatig songteksten.  Wat wil je nog meer? Als ik meer informatie wil, dan kan dat alsnog. 

Saaie sound!

Mogelijk was ik niet duidelijk genoeg. Maar in mijn oren mist er bij Spotify door hun compressie informatie uit het geluid,wat de muziek net dat stukje extra geeft. Net wat minder detail, net wat minder beleving. Dat doet radio Paradise bijvoorbeeld een stuk beter. Op digitaal vlak is er nog veel mogelijk en veel te verbeteren. Software en instellingen bijvoorbeeld. Gentooplayer in combinatie met Diretta doet veel goeds

Edited by Auke12

1 hour ago, Auke12 said:

Saaie sound!

Mogelijk was ik niet duidelijk genoeg. Maar in mijn oren mist er bij Spotify door hun compressie informatie uit het geluid,wat de muziek net dat stukje extra geeft. Net wat minder detail, net wat minder beleving. Dat doet radio Paradise bijvoorbeeld een stuk beter. Op digitaal vlak is er nog veel mogelijk en veel te verbeteren. Software en instellingen bijvoorbeeld. Gentooplayer in combinatie met Diretta doet veel goeds

Ik vind het wel meevallen t.o.v. een andere streamingdienst zoals Qobuz.  Je kunt ook e.e.a. binnen Spotify instellen. Streamen met  combinatie VDV SE-10 buizenversterker en Schiit Bitfrost 2/64 dac via een Mac mini met M2 processor laat ook met Spotify veel muziek horen.  Radio Paradise vind ik weer niets aan.  WDR4 b.v. via Ziggo laat horen hoe goed "radio" kan klinken.  

Edited by Tubejack

Tubejack

Ik vermoed dat de manier waarop jij en ik naar muziek luisteren zorgen voor de verschillende interpretaties. Ik heb je reacties gelezen dat jij geen/minder belang stelt in de sweetspot. Ik vermoed dat je daardoor ook de extra informatie, wat in lossless audio zit, ook niet mist of hoort.

P s. Ik hoop niet dat dit als een waardeoordeel wordt gezien.

Enjoy the music. Hoe dan ook😃

Nee , een andere mening is juist goed Auke, anders wordt het echt saai.;)

De "sweetspot" hier komt voornamelijk door een versterker met lage demping factor.

Dan krijg je vanzelf een meer omhullend geluid, dat vinden wij erg prettig.

Structuur, laagjes muziek, dat hoor je hier goed. Je kunt vaak diep in opname luisteren  

Diepte en structuur die  Schiit dac is daar erg goed in. Juist bij 16/44.1 materiaal want er zitten vier 16bit Dac's in per kanaal.

Ik ben van mening dat bij een goed gemaakte 16/44.1 mix  hi-res niets toevoegt.

Dat hi-res soms wel beter klinkt  zegt m.i. iets over die mix. Of over een oude analoge opname die opnieuw gedigitaliseerd is.

Oja met de geluidkwaliteit van Radio Paradise is niks mis. Ze streamen ook Flac. Knap dat ze dat voor elkaar krijgen. Daarvoor heb je een of meerdere snelle internet verbindingen voor nodig.  Alleen de muziek, is gewoon niet ieders smaak. 

Edited by Tubejack

Met Hi-res heb ik niet zoveel. Ben het met je eens dat het om de mix gaat.

Ik heb al jaren een schiit Gungnir Multibit.

Daarvoor had ik de Modi multibit.

Maar de streamer die daarvoor zit is mogelijk van nog groter belang. Ik verbaas mij regelmatig wat software instellingen binnen Gentooplayer teweeg kan brengen.

2 hours ago, Auke12 said:

Saaie sound!

Ben ik het mee eens. Spotify vind ik te 'plat' klinken. Zelfs met upsampling niet mijn sound. Spotify is leuk voor in de auto en/of via mijn mobiele telefoon. Qobuz prima! Al jaren lid van deze club. Qobuz heeft voor mijn gebruik een ruime bibliotheek en prima geluidskwaliteit. 

1 hour ago, Auke12 said:

Met Hi-res heb ik niet zoveel. Ben het met je eens dat het om de mix gaat.

Ik heb al jaren een schiit Gungnir Multibit.

Daarvoor had ik de Modi multibit.

Maar de streamer die daarvoor zit is mogelijk van nog groter belang. Ik verbaas mij regelmatig wat software instellingen binnen Gentooplayer teweeg kan brengen.

Naast de Bifrost 2/64 gebruik ik ook een Schiit Modi Multibit/2 aan mijn dekstop computer.  Prima dac.  Verder staat er vast op dit forum een topic over streamen via Linux. Jaren gedaan, ook zelf muziek servers gebouwd. Speciale realtime audio Linux kernels gemaakt. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Nu heb ik rust, ik stel het één keer goed in. Daarna vind ik het wel prima. Als het echt mooi is, koop ik soms de LP (14bit) of CD (16 bit). :)

Edited by Tubejack

2 hours ago, Rob55 said:

Ben ik het mee eens. Spotify vind ik te 'plat' klinken. Zelfs met upsampling niet mijn sound. Spotify is leuk voor in de auto en/of via mijn mobiele telefoon. Qobuz prima! Al jaren lid van deze club. Qobuz heeft voor mijn gebruik een ruime bibliotheek en prima geluidskwaliteit. 

Met de standaard? instellingen, klinkt Spotify klinkt inderdaad  mat en plat.

Met het schuifje  "volume normaliseren" uit, kan ik nauwelijks het verschil horen via een hoofdtelefoon met Qobuz.

In een directe A/B Het klinkt ietsje vloeiender met Qobuz (denk ik) maar in een ABX ga ik vast nat.

You And Your Friend Dire Straits als test gebruikt. 

Inderdaad Tubejack. Volume normalisatie uit en alles van kwaliteit op zeer hoog zetten. Overigens geldt ook voor Spotify dat er af en toe materiaal op staat waarvan de afkomst twijfelachtig is. Een aantal live concerten dat bijvoorbeeld die eerder de kwaliteit hebben van een bootleg. 

Precies @MediatorHet is de moeite waard omdat even uit te zoeken en goed in te stellen.

Verder had ik al de algoritmes genoemd en de slimme en gebruikersvriendelijke bediening en installatie.

Geen wonder dat Spotify streaming dienst nummer 1 is.

Wil je een "betere" kwaliteit of  een andere genre muziek zoals klassiek dan is Qobuz wellicht een keus.

Al weet ik dat niet zeker, want ik heb dat niet zelf uitgezocht.

Ook bij Qobuz  kom ik wel eens "verdacht" materiaal tegen. Gelukkig is het meeste: "logisch opletten en nadenken"

Iets wat als oorsprong 16bit heeft, kan nooit zomaar 24 bit hi-res worden.

Voor liefhebbers die "alles" willen weten van een bepaald album of muziek stuk.

Af en toe  wordt het je wel heel erg moeilijk gemaakt om de oorsprong te vinden;

Dus terug te gaan naar de originele opname/bron die soms beter klinkt dan de  geremasterde versies... 

Edited by Tubejack

14 hours ago, Tubejack said:

Met de standaard? instellingen, klinkt Spotify klinkt inderdaad  mat en plat.

Met het schuifje  "volume normaliseren" uit, kan ik nauwelijks het verschil horen via een hoofdtelefoon met Qobuz.

In een directe A/B Het klinkt ietsje vloeiender met Qobuz (denk ik) maar in een ABX ga ik vast nat.

You And Your Friend Dire Straits als test gebruikt. 

Dank voor deze tip! Ik had hem op aan staan... Ik gebruik Spotify (gratis versie) overigens alleen om nieuwe muziek te checken, dus niet héél belangrijk, maar wel fijn om dat nu ook goed te hebben.

Lejonklou promoot Spotify juist als beste streaming dienst. Ik weet niet of hij nog iets doet met het inkomende signaal, maar hij geeft aan dat met zijn streamer Spotify het beste resultaat oplevert ten opzichte van Qobuz en tidal.

Misschien appels met peren vergelijken: met software/ DSP/ AI schijnen zeker mooie resultaten te behalen zijn, maar het geniet niet mijn voorkeur.

Wat dat betreft was het mono-college door 'Meester' Cock wel een eye-opener voor mij.

6 hours ago, Edje2 said:

Even wat gelezen erover, maar Lejonklou schijnt software te hebben ontwikkeld om muziek welk  via een streaming dienst binnen gehaald wordt te verbeteren.

Ik ken de man of vrouw of het bedrijf niet;  Kan er ook niet 1-2-3 iets over vinden. Waar staat dat? Ed?  Er zijn er wel meer bedrijven, die claimen dat te kunnen.

7 hours ago, Mediator said:

Het schijnt dat Spotify straks ook een audiofiel abonnement krijgt. Staat al een paar jaar op stapel maar nu schijnt het te gaan gebeuren. 

https://www.whathifi.com/advice/spotify-hifi-quality-price-release-date-free-trial-and-latest-news

Dat belooft Spotify al jaren...  Eerst zien dan geloven...

Edited by Tubejack

6 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Misschien appels met peren vergelijken: met software/ DSP/ AI schijnen zeker mooie resultaten te behalen zijn, maar het geniet niet mijn voorkeur.

Wat dat betreft was het mono-college door 'Meester' Cock wel een eye-opener voor mij.

Ook gehoord dat mono kan prachtig en levensecht kan klinken. Maar bijna al het nieuwe materiaal is stereo, dus voor mijn niet interessant.  

10 hours ago, Edje2 said:

Even wat gelezen erover, maar Lejonklou schijnt software te hebben ontwikkeld om muziek welk  via een streaming dienst binnen gehaald wordt te verbeteren.

Van een jpg kun je nooit meer een raw maken.