Jump to content

Analoog fröbelen

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

In de loop van dit jaar heb ik een kleine precisie draaibank en freesmachine gekocht. Altijd al graag gehad en die ik gekocht heb was NOS, dus nooit gebruikt. Eén van mijn projecten is enkele toonarmen aanpassen.

Ik heb nu 2 toonarmen liggen, nml de Ortofon AS212, een onderschatte arm mijn inziens. Enkele onderdelen zijn zeker voor verbetering vatbaar. Ik heb alvast ceramische lagers gekocht en die hebben een veel lagere wrijving (ongeveer 7x minder dan stalen). Ik zal ter zijner tijd het wel toelichten met de nodige foto's.

Onlangs heb ik ook een Linn Axis gekocht, vooral voor de Hadcock GH 228 arm. Een mooi 1 punts gelagerde arm maar die is absoluut voor verbetering vatbaar. Ook hier is het countergewicht een zwakke schakel en die word opnieuw gemaakt samen met een balans as die instelbaar is. Op die manier ga je de arm veel mooier kunnen afregelen.

Maar de grootste uitdaging voor mij is een sterk verbeterde toonarm bouwen a la Garrard Zero.

De arm heeft een roterende headshell zodat de fouthoek minimaal is. De Garrard dient dus enkel voor de juiste afmetingen zodat ik me daar op kan baseren.

Ik heb al wat onderdelen binnen, zoals de armtube die uit geweven carbon is gemaakt en een diameter heeft van 12mm. Het dunne parallel armpje is ook uit carbon, een 3 mm buisje. Wat ik ook al heb zijn de ceramische lagertjes. De headshell zal ook roteren in een ceramische piepklein lagertje (2 mm dikte, buitendiameter 7 mm en 3 mm binnendiameter) met een gewicht van 1gr ! Alle metaalonderdelen worden in aluminium gemaakt behalve het countergewicht dat in brons gemaakt word.  Het countergewicht zal ontkoppeld worden door middel van een zacht rubber.Anti skating word magnetisch.

Het is altijd fijn om opbouwende kritiek te krijgen!

5dfb758cfad799f23bfcf12cc772324d.jpg

Dan de Thorens TD 125MKII van mijn vader die ik helemaal ga opknappen. Ze zal helemaal gestript worden en opnieuw opgebouwd worden. Nieuwe sokkel, alles opnieuw gespoten, nieuwe veren, electronica opnieuw gerecapt, .....

Fotog eeft een voorbeeld van hoe ik de sokkel wil bouwen. Vermoedelijk in massief Santos Palissander.

7879397d5456deaa4b5fc20f3f30591d.jpg

Ondanks dat ik veel meer digitaal speel vind ik het erg leuk om zelf zaken te bouwen. De weg ernaar is al even boeiend en eigenlijk vind ik het meest saaie moment als het "af" is.

Leuke projecten weer.

De verhuizing achter de rug en nu tijd en ruimte om met zulke projecten aan de slag te gaan.

Een dergelijke arm valt en staat met de speling die je op de lagers hebt.

Het is dus de uitdaging om je lagers instelbaar te maken om de speling weg te kunnen regelen zonder de weerstand te laten oplopen.

Dat zal behoorlijk wat precisie vragen maar is niet onmogelijk.

Een ander ding is je materiaal keuze. een rechte aluminum armbuis geeft alle resonanties goed door. door gebruik te maken van composiet materialen zullen deze beter dempen. een stukje hout kan dan ook al goed werken.

Posted (edited)
15 minutes ago, kappa7 said:

Leuke projecten weer.

De verhuizing achter de rug en nu tijd en ruimte om met zulke projecten aan de slag te gaan.

Een dergelijke arm valt en staat met de speling die je op de lagers hebt.

Het is dus de uitdaging om je lagers instelbaar te maken om de speling weg te kunnen regelen zonder de weerstand te laten oplopen.

Dat zal behoorlijk wat precisie vragen maar is niet onmogelijk.

Een ander ding is je materiaal keuze. een rechte aluminum armbuis geeft alle resonanties goed door. door gebruik te maken van composiet materialen zullen deze beter dempen. een stukje hout kan dan ook al goed werken.

De ceramische lagers die ik daar zit heeft extreem weinig speling op, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Ik heb dit lagertje gekocht voor het draaien van de headshell:

https://www.123kogellager.be/kogellager-behuizing/kogellager/keramische/683-cera

Ik heb 2 types armbuizen gekocht, de ene is puur geweven carbon en de andere is een dunwandige alu buis waar carbon is rond geweven.

Verder zal ik wel wat manieren van dempen uitproberen, maar dat is voor later.

Ivm met verhuizen, wel een 14 tal dagen geleden kwam onze huisbaas zeggen dat de verhuis niet doorgaat, ze wil de woning in Schilde ook verkopen, net zoals diegene waar wij nu in wonen. Dat maakt dat we iets anders moeten zoeken. We hadden al alles afgestemd op verhuizen, mijn vrouw die haar vakantie had afgestemd op de verhuis, onze kinderen ook. We zullen wel iets anders vinden maar dit is enorm veel verloren tijd.

Edited by Bebatoli

Goed te lezen dat je hier weer aktief bent Gydo, ik mag je bijdragen altijd graag lezen. Leuke projecten heb je zo in het vooruitschiet zeg!

voor wat betreft dempen van een arm zou je naar balsa hout kunnen kijken. Dit is zeer licht en volgens mij gebruiken ze dat ook bij Reed in de 1H toonarm om te dempen.  

De aankoop van jullie toekomstige woning was toch al rond? Zoals ik het lees heb je een issue met de huisbaas van je huidige woning, maar dat staat de aankoop van je toekomstige woning toch niet in de weg? Succes met deze vervelende situatie!

Die alu buis met crabon zou wel eens heel goed kunnen gaan.

De keramiche lagers heb ik zelf eigenlijk niet zo veel ervaring mee, ik zie wel dat ze tot een behoorlijk toerental ingezet kunnen worden.

De verhuizing is wel even balen zo, is dat je nieuwe huis waar je heen zou gaan of nog een tussen woning?

Wij gingen het huis huren.

Ik gebruik liever geen hout, dat kan kromtrekken en balsa zou veel te licht worden voor de toonarm die ik in mijn achterhoofd heb. Ook andere houtsoorten wil ik niet gebruiken om dezelfde reden als reeds genoemd. Hout dat niet kromtrekt moet jaren rusten en hetgeen je hier kan vinden is dat niet. Dus ga ik dat probleem vermijden en vandaar de keuze op carbon.

Hoe moet je zo’n armbuis dempen? Stop je dan een dempend materiaal in die buis? Of moet je er iets omheen wikkelen.

In de buis zou je wat Twaron draad kunnen stoppen. Als je dat wilt proberen, kan ik je wel wat bezorgen. Doe dan maar een personnlijk berichtje.

groet,

Leobus

3 minutes ago, leobus said:

Hoe moet je zo’n armbuis dempen? Stop je dan een dempend materiaal in die buis? Of moet je er iets omheen wikkelen.

In de buis zou je wat Twaron draad kunnen stoppen. Als je dat wilt proberen, kan ik je wel wat bezorgen. Doe dan maar een personnlijk berichtje.

groet,

Leobus

Er vriendelijk maar ik heb zelf nog ongeveer 1 kg Twaron liggen (en ja dat is heel veel 😉  ). Neen, ik denk eerder om metingen te doen aan de armtube zelf maar daar moet ik een vriend voor raadplegen die dat kan. Je kan dan dempen met rubberen ringen, maar ook met alu busje dat je op de arm schuift. Ik gebruik wel vaak Twaron in de armbuis om de bekabeling te fixeren.

Bij Reed dempen ze Carbon door zacht hout in de armbuis aan te brengen in de Reed 1H toonarm. De overige armen hebben een volledig hout armbuis, waarbij ik de argumenten met betrekking tot werken van hout die @Bebatoli aangeeft goed kan begrijpen. Bij het vullen van een Carbon arm lijkt mij dat geen issue. 

5 minutes ago, Bebatoli said:

Er vriendelijk maar ik heb zelf nog ongeveer 1 kg Twaron liggen (en ja dat is heel veel 😉  ). Neen, ik denk eerder om metingen te doen aan de armtube zelf maar daar moet ik een vriend voor raadplegen die dat kan. Je kan dan dempen met rubberen ringen, maar ook met alu busje dat je op de arm schuift. Ik gebruik wel vaak Twaron in de armbuis om de bekabeling te fixeren.

Wat voor Twaron heb je dan liggen? Uit je opmerking dat het “heel veel” is, maak ik op dat het angel hair is. Dat gebruik je meestal om in speakerkasten te dempen. En dat dat een kilo heel veel is, weet ik maar al te goed. Ik heb de toepassing ooit uitgevonden. Wat ik bedoel -en heb- is getwijnd garen. Dat kan je makkelijk met een aantal in een buisje trekken. Dat gaat met angel hair niet goed lukken. Maar goed, de keuze is aan jou.

groet,

Leobus

13 minutes ago, leobus said:

Wat voor Twaron heb je dan liggen? Uit je opmerking dat het “heel veel” is, maak ik op dat het angel hair is. Dat gebruik je meestal om in speakerkasten te dempen. En dat dat een kilo heel veel is, weet ik maar al te goed. Ik heb de toepassing ooit uitgevonden. Wat ik bedoel -en heb- is getwijnd garen. Dat kan je makkelijk met een aantal in een buisje trekken. Dat gaat met angel hair niet goed lukken. Maar goed, de keuze is aan jou.

groet,

Leobus

Geen idee welk het is, ligt al jaren in plastiek zakken. Ik wil de demping niet op't gevoel doen, de meeste hier weten wel dat ik van de meetbare kant hou. Natuurlijk zou je Twaron kunnen gebruiken en wegen hoeveel je nodig hebt, dat kan perfect en is net zou goed onderbouwd. Alleen vind ik het praktischer om het aan de buitenkant van de arm te doen.

Het idee om bv balsa in een carbon arm in te brengen is zeker een experiment waard.

Erg leuk om van je nieuwe avonturen te le lezen Gydo. En ook van heel harte welkom. 

PS is dat chassis nog goed. Ik begreep dat er bij de 125 vaak barsten inzitten.

Edited by carl

8 minutes ago, Walt said:

Haha, een kilo twaron! Dat is echt heel veel… 

Ooit besteld voort een klant die zijn kat gestuurd heeft.

1 hour ago, carl said:

Erg leuk om van je nieuwe avonturen te le lezen Gydo. En ook van heel harte welkom. 

PS is dat chassis nog goed. Ik begreep dat er bij de 125 vaak barsten inzitten.

Even gecontroleerd en geen barstje te zien. Ik heb trouwens nog nooit over barsten gehoord in het chassis en hier zijn  heel wat TD 125 en 126 gepasseerd voor een grondig nazicht.

Ik hoorde het van Rob Spoelstra die zich vroeger Thorens noemde. Hij liet me er zelfs een zien. Was echt erg Guido.

Posted (edited)
56 minutes ago, carl said:

Ik hoorde het van Rob Spoelstra die zich vroeger Thorens noemde. Hij liet me er zelfs een zien. Was echt erg Guido.

Zoals ik al zei, heb ik veel Thorens draaitafels hier gehad en geen enkele had de door jou genoemde verschijnselen. Het is ook geen spuitgiet zamak want dat materiaal had er wel veel last van. Als het Dr Thorens is, wel ik heb werk van hem gezien en laat ons het er op houden dat het geen vakwerk was ....  Persoonlijk geloof ik er dus niets van.

Edited by Bebatoli

Hij zal toch wel kunnen zien of het chassis kapot is Guido ?

Edited by carl

Posted (edited)
18 minutes ago, carl said:

Hij zal toch wel kunnen zien of het chassis kapot is Guido ?

Luister Carl, ik heb vele TD125 en 126 draaitafels gezien en gemodificeerd geen enkele had schade of barsten dus ik neem het verhaal met een hele grote korrel zout!!  Een goede vriend heeft destijds zijn draaitafel bij Dr Thorens gekocht (TD125) en de riem liep er altijd af, bleek er gewoon een onderdeel te ontbreken. Sorry maar zo iemand vertrouw ik voor geen sikkepit meer want in dit geval zegt dat vooral dat de draaitafel niet uitgeprobeerd is op een goede werking. Ik heb het ontbrekend stukje nagemaakt en de draaitafel werkte weer perfect.

Verder heb ik geen zin meer in discussies. Het enige wat ik wilde doen is meedelen waar ik plezier aan beleef en of dat nu tot en goed einde komt maakt mij weinig uit, als ik er maar fun aan beleef. 

Edited by Bebatoli

Bedankt iedereen !

Hoe mijn project gaat aflopen weet ik niet maar ik ga er alles aan doen om het te laten slagen. Ik vind het gewoon leuk om zo bezig te zijn en een toonarm met een zo klein mogelijke fouthoek is gewoon een spannend gegeven en mits goed uitgevoerd (er zijn heus wel fabrikanten die daar in geslaagd zijn) is die superieur. Tangentieel kan ook natuurlijk maar dat vind ik geen uitdaging meer. Let wel, eenvoudig is het ook niet, maar ik wil het gewoon eens anders proberen. De Zero arm van Garrard is echt gamel gemaakt met een hoog plastiek gehalte en veel speling op alles eigenlijk.