Bebatoli Posted 16 juni Author Report Share Posted 16 juni 8 minutes ago, Duclaasie said: Ik neem aan dat je de Thales armen kent Guido, die berusten tenslotte op hetzelfde principe. Daar kun je vast qua ideeën iets van opsteken. Inderdaad, die ken ik maar hebben en complexere constructie en is moeilijker om na te maken. Met name de Thales AV is uiterst complex. Voor wie zich wil verdiepen in de Zero Angle Geometry raad ik dat artikel aan: http://www.quadibloc.com/science/freq03.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni Report Share Posted 16 juni Op mijn lineaire arm was het contragewicht ontkoppeld middels een bladveertje. Dat werkte alleen horizontaal maar vond ik voor een lineaire arm erg slim. De horizontale massa is bij een lineaire arm immers altijd hoger dan de verticale. Door dat bladveertje werd dat aanzienlijk verminderd. Misschien dat het bij de "Garard"-arm iets kan helpen om de horizontale massa te verminderen. Overigens welkom terug Guido. Ik waardeer je bijdragen enorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni Report Share Posted 16 juni Wat ik me eigenlijk afvraag of je effectieve massa niet sterk gaat aanpassen als je armp wil gaan dempen Guido. Om een geschikt element te krijgen zal je die ook moeten kennen lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 1 hour ago, carl said: Wat ik me eigenlijk afvraag of je effectieve massa niet sterk gaat aanpassen als je armp wil gaan dempen Guido. Om een geschikt element te krijgen zal je die ook moeten kennen lijkt me. Je zoekt spijkers op laag water, Carl. Gydo zal dat m.i. nauwlettend in de.gaten houden. Als semi-leek lijkt me echter een pivoterende toonarm beter dan een pivoterende headshell. Een beetje Garrard zero/ Thales vs Thiele/ Reed. Hoedanook: leuk project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni Hoe meet je die effectieve massa eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni (edited) Dat is niet zo eenvoudig. Dit is de formule: I/l^2 I is het traagheidsmoment en l de effectieve lengte van de arm. Je moet het traagheidsmoment kennen, wat de integraal van de massa x de afstand tov het draaipunt. Btw, de mooiste arm die ik in huis heb gehad was die van Tri-Planar. Geweldig mooi en goed instelbare arm, alleen........duur! Edited 17 juni by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 3 hours ago, carl said: Hoe meet je die effectieve massa eigenlijk? Die kan je vrij makkelijk terug rekenen. De gegevens van je element zijn bekend, en met de hifi news test lp kan je de resonantie frequentie van het totaal meten. Aan de hand van die frequentie kan je dan de effectieve massa van de arm trug berekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni 4 minutes ago, kappa7 said: Die kan je vrij makkelijk terug rekenen. De gegevens van je element zijn bekend, en met de hifi news test lp kan je de resonantie frequentie van het totaal meten. Aan de hand van die frequentie kan je dan de effectieve massa van de arm trug berekenen. Klopt, maar wat doe je als je een arm ontwerpt ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni Ik denk dat de ontwerpers van vuistregels uitgaan Guido en aan de hand daarvan ontwerpen. In de volgende fase vinden dan aanpassingen plaats. Niemand zit te wachten op een effectieve massa die niet geschikt is voor het gros aan elementen op de markt. In die zin begrijp ik van de Hull ook niet want zijn elementen hebben allemaal een heel hoge compliantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 3 hours ago, Bebatoli said: Klopt, maar wat doe je als je een arm ontwerpt ? Bouwen en dan meten, zo heb ik dat ook gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni 1 hour ago, carl said: Ik denk dat de ontwerpers van vuistregels uitgaan Guido en aan de hand daarvan ontwerpen. In de volgende fase vinden dan aanpassingen plaats. Niemand zit te wachten op een effectieve massa die niet geschikt is voor het gros aan elementen op de markt. In die zin begrijp ik van de Hull ook niet want zijn elementen hebben allemaal een heel hoge compliantie. Is een mannier om te ontwerpen. Maar meestal word een ontwerp geboren uit een idee en filosofie. Dat wordt dan gebouwd als prototype en dan pas gaat het fijn slijpen beginnen. Je kunt dan nog geometrie aanpassen en gewichten om je match te maken waar je naartoe wil werken. Verder nog even over de elementen van vdh die worden afgestemd op je arm. Dus dat die allemaal hoog compliant zijn klopt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni Weer wat geleerd George. Hoe stemt hij trouwens af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni Inderdaad, ik ga gewoon de arm bouwen en kan altijd variëren met verschillende armen die een verschillende massa hebben. Veel belangrijker is er voorzorgen dat de lagering uiterst soepel werkt. Binnenkort nog wat extra onderdelen inkopen en ik hoop binnen enkele weken te kunnen starten met het bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni Leuk, ik ben benieuwd naar je vorderingen. Veel plezier met bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 juni Author Report Share Posted 17 juni Ik heb ook nog horlogeolie gekocht. Die kan ik met een fijn penseeltje in de lager aanbrengen. Behalve dat de lager nog wrijvingslozer werkt geeft het ook een klein beetje demping. Ook zoek ik nog hybride lagers, metalen behuizing en keramische kogels, maar die vind ik wel. Weet je,de weg er naar toe is eigenlijk al even leuk. Spulletjes verzamelen, zaken uitzoeken,..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni Report Share Posted 17 juni We kennen dat Guido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts