Jump to content

FM 122

carl
 Share

Recommended Posts

52 minutes ago, thingman said:

Wat je zoekt is betrokkenheid en overtuigende weergave. Dat kan waarschijnlijk met al die deelgebieden (wel of niet opamps, klasse A of tegenkoppeling) gerealiseerd worden, toch?

Het is lastig om hier een duidelijk antwoord op te geven. Je kunt 2 phono-trappen hebben, die beide goed meten, maar waar bij de ene meer overtuigd terwijl ze iets heel simpels moeten doen en dat is een nauwkeurige RIAA correctie.   Wat je -denk ik wil - is zo min mogelijk gehinderd worden door techniek.   

1 hour ago, thingman said:

Wat je zoekt is betrokkenheid en overtuigende weergave. Dat kan waarschijnlijk met al die deelgebieden (wel of niet opamps, klasse A of tegenkoppeling) gerealiseerd worden, toch?

Okay Jack....Wat als Thingman nu wel RIAA in zijn lijstje had gezet?

44 minutes ago, Roots said:

Okay Jack....Wat als Thingman nu wel RIAA in zijn lijstje had gezet?

Het mooiste is,  als die zo nauwkeurig mogelijk is.  Die van de FM 122 is erg goed.

In RIAA setting better than  +/- 0.09 dB over full frequency range. 

Verder zijn sommige mensen van mening dat alleen een LCR RIAA het meest dichtbij komt hoe de master gemaakt wordt. Waarvan uiteindelijk LP's geperst wordt. Ik deel die mening niet.  

Posted (edited)

3 hours ago, Tubejack said:

Eet jij die pudding maar op @carl ;)

Gelukkig eet ik niet vaak pudding meer Jack. Ik had werkelijk schoon genoeg van het testen van LS. Af en toe een SPDIF kabel overprikken om de beste er uit te kiezen is dan wel weer leuk. 

Edited by carl

37 minutes ago, Roots said:

Heb jij wel eens een master opname gemaakt ?...Je lult om de vraag heen Jack. :) 

Nee natuurlijk niet.  Ik lul nergens omheen, maar de vraag is gewoon niet eenvoudig te beantwoorden.  

"Betrokkenheid" is m.i. het gevoel dat je er bij bent, de resolutie, de atmosfeer, ruimte, die de opname technicus meegeeft met de opname.

Om die "resolutie, de atmosfeer etc thuis ook weer te kunnen geven is weer een ander verhaal, daar maakt (wel of niet opamps, klasse A of tegenkoppeling)

wel degelijk uit. 

23 minutes ago, carl said:

Gelukkig eet ik niet vaak pudding meer Jack. Ik had werkelijk schoon genoeg van het testen van LS. Af en toe een SPDIF kabel overprikken om de beste er uit te kiezen is dan wel weer leuk. 

Kiezen van luidsprekers vond ik daar aantegen weer makkelijk. Maar goed we dwalen af FM 122. Mooi ding, maar ik hoef hem niet. 

Edited by Tubejack

On 10-7-2024 at 23:11, Tubejack said:

Nee natuurlijk niet.  Ik lul nergens omheen, maar de vraag is gewoon niet eenvoudig te beantwoorden.  

"Betrokkenheid" is m.i. het gevoel dat je er bij bent, de resolutie, de atmosfeer, ruimte, die de opname technicus meegeeft met de opname.

Om die "resolutie, de atmosfeer etc thuis ook weer te kunnen geven is weer een ander verhaal, daar maakt (wel of niet opamps, klasse A of tegenkoppeling)

wel degelijk uit. 

Alles draait toch om de implementatie van de techniek?

Je kunt een opamp bvb gebruiken in je signaalpad als versterkend element maaar in mijn huidige dac zit die gewoon in de voeding, daar komt hij prima tot zijn recht.

2 hours ago, kappa7 said:

Alles draait toch om de implementatie van de techniek?

Zeker! Maar als ik kan kiezen tussen een opamp waarbij flink terug wordt gekoppeld omdat de open lus versterking te groot is of een en versterkertrapje met 2 of 3 transistors die dezelfde versterking haalt, zonder terugkoppeling.  Kies ik liever voor het laatste. 

Dat kan natuurlijk maar hoeft daarom niet minder goed te klinken.

Dat is gewoon pure persoonlijke voorkeur (die ik overigens ook heb) maar je kunt niet een label op een component plakken wat voor elke implementatie geldig is.

Wat vaak over het hoofd gezien wordt dat terugkoppeling ook harmonische toevoegt. Stel je hebt alleen 2e harmonischen. Ga je nu terugkoppelen naar de ingang dan wordt van die 2e harmonische een 4e gemaakt. Weliswaar verzwakt net als die 2e, maar hij is er nu wel net als de 8e, 16e etc. Daarnaast zijn er ook 3e harmonischen waarvoor hetzelfde geldt. In sommige gevallen wordt het geluid daarom scherper. Zelfs als de totale harmonische vervorming goed meet, hoor je dat. 

Punt 2 klopt de toepassing en instellingen bepalen mede hoe iets klinkt. De NE5534 opamps in een van mijn referentie FM tuners  klinken werkelijk prachtig :)  

1 hour ago, kappa7 said:

Je hebt het dan puur over de implementatie ;)

Zeker, ik vind het mooi hoe de makers van de FM 122 dat zo te lezen doen. Helaas niet voor ieders budget.  Gelukkig vind je dergelijke schakeling al voor rond de €600. ;)

Edited by Tubejack
typefout