Jump to content

To sub or not to sub

carl
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, kappa7 said:

Gelukkig zijn subs wel smalbandig dus is het vooral belangrijk om de tijd gelijk te zetten op de overgangs frequentie.

Dit is denk ik een misrekening. De harmonischen dienen toch ook in fase te lopen?. Anders gaan instrumenten wél raar klinken. 

Maar die harmonischen komen toch niet meer uit de sub. Die is dan allang afgevallen.

je wil de sub alleen inzetten onder de frequentie van de speakers en waar deze beginnen aftevallen.

11 minutes ago, kappa7 said:

Maar die harmonischen komen toch niet meer uit de sub. Die is dan allang afgevallen.

je wil de sub alleen inzetten onder de frequentie van de speakers en waar deze beginnen aftevallen.

Nee, maar de grondtonen kunnen er dus wél uit komen en de harmonischen uit het vel.

Op de overgangsfrequentie is het belangrijk dat de fase op de overgang klopt. Erboven doet de sub niet zoveel meer, meestal valt deze met 24db/octaaf af en eronder doen de hoofd speakers niet veel meer. Maar de werkelijkheid is iets weerbarstiger. De overgang naar de sub is niet altijd het -3dB punt van de speakers. En door de fase verschillen wordt het laag soms minder present door de sub iets harder te zetten. Vergt veel tijd, schuiven en luisteren om een sub goed in te regelen. Vaak gebeurt dat niet met als gevolg dat de sub zijn eigen deuntje speelt.

12 minutes ago, Edje2 said:

Op de overgangsfrequentie is het belangrijk dat de fase op de overgang klopt. Erboven doet de sub niet zoveel meer, meestal valt deze met 24db/octaaf af en eronder doen de hoofd speakers niet veel meer. Maar de werkelijkheid is iets weerbarstiger. De overgang naar de sub is niet altijd het -3dB punt van de speakers. En door de fase verschillen wordt het laag soms minder present door de sub iets harder te zetten. Vergt veel tijd, schuiven en luisteren om een sub goed in te regelen. Vaak gebeurt dat niet met als gevolg dat de sub zijn eigen deuntje speelt.

Dan speelt hij dus zijn eigen dreuntje, en dat is zo ongeveer het verschrikkelijkste wat je mee kan maken in onze hobby.
Heel, heel soms heeft iemand het goed voor elkaar met een subwoofer. Inderdaad, reken maar dat het dan zeer waarschijnlijk geen toevalstreffer is maar het resultaat van wat jij hierboven al aangeeft.
In de meeste gevallen doet weergave met een subwoofer me nog wel het meest denken aan jaren-80 feestjes met Jamo speakers, loudness plus de basregelaar op +8dB.
De enige reden die ik kan bedenken dat iemand met een zorgvuldig samengestelde audioset nog een subwoofer zou kunnen wensen, is wanneer wegens woontechnische beperkingen de hoofdspeakers minimonitors moeten zijn. Maar juist dan gaat het faliekant mis: die woontechnische beperkingen zijn immers ook op de optimale subwooferopstelling van toepassing.

1 minute ago, thingman said:

Dan speelt hij dus zijn eigen dreuntje, en dat is zo ongeveer het verschrikkelijkste wat je mee kan maken in onze hobby.
Heel, heel soms heeft iemand het goed voor elkaar met een subwoofer. Inderdaad, reken maar dat het dan zeer waarschijnlijk geen toevalstreffer is maar het resultaat van wat jij hierboven al aangeeft.
In de meeste gevallen doet weergave met een subwoofer me nog wel het meest denken aan jaren-80 feestjes met Jamo speakers, loudness plus de basregelaar op +8dB.
De enige reden die ik kan bedenken dat iemand met een zorgvuldig samengestelde audioset nog een subwoofer zou kunnen wensen, is wanneer wegens woontechnische beperkingen de hoofdspeakers minimonitors moeten zijn. Maar juist dan gaat het faliekant mis: die woontechnische beperkingen zijn immers ook op de optimale subwooferopstelling van toepassing.

Mee eens, liefst heb je er geen nodig, maar met een sub kun je soms om de probleemfrequenties heen werken, waar dat me de hoofd luidsprekers alleen maar lukt door kleinere speakers te kiezen. Blijft hoe dan ook lastig in te passen. 

Posted (edited)
12 hours ago, Hans van Liempd said:

We hadden gisteravond een demo van de Finals met SPL versterking. De demo werd gedaan door John Somberg van Orchestral audio uit Wijchen. Daar stond ook een subwoofer klaar om te gebruiken. Maar die werd heel snel uit gezet en is verder ook niet meer gebruikt. Ze demonstreerden met het grote type (15x). Die waren echter gloednieuw en de fabrikant (die was ook aanwezig) melde dat de resonantiefrequentie na het inspelen ca. 10 Hz lager komt te liggen. Maar zelfs dat, was geen reden om de subs aan te zetten. Geholpen door de ruimte kwam het laag er zeer volwassen uit. Dat het op sommige plaatsen in de ruimte wél mis ging (in het laag) lag duidelijk aan de combinatie van de gekozen muziek en staande golven. De zaal zat met ruim 40 aanwezigen meer dan vol en vooral de plaatsen dichter bij de wanden zaten toch wel erg royaal in het laag. De sub was dus door iedereen als overbodig beschouwd.

Overigens een prachtige demo met uitleg door de producenten van SPL én Final. Ik was eerst niet van plan om te gaan, omdat we 's middags pas thuis waren gekomen van onze vakantie. Maar dus wél gedaan en werd getrakteerd op een van de mooiste demo's die we ooit met onze club hebben gehad. Qua geluid niet helemaal, maar qua presentatie zeker wel. 

Nu heb ik zelf de idee dat ik niet al te veel te kort kom in het laag Hans. Jouw laag zal het echter niet worden. Jouw idee om de luisterplaats naar voren te zetten heb ik trouwens gevolgd en is zeker weer een kleine verbetering. Dat type 15 wil John ook bij mij uitproberen. Lijkt me totaal over de top want is bedoeld voor een ruimte van 100 m2. Maar ik heb me nu eenmaal voorgenomen tenminste 1 maal in mijn leven een sub uit te proberen. En wie weet.

Edited by carl

Met type 15 kom je dusdanig laag, en onder de 35Hz was je niet in geinteresseerd, datje geen sub meer nodig hebt, en dan heb je al het het laag uit 1 systeem waar geen enkele sub aan kan tippen.

Wat een aardig aanbod van meneer John, je hoeft nergens meer mee te schuiven, fasefouten ook niet im frage etcetera, daarna wil je nooit geen sub meer, hoemooi is dat.

Edited by Buizerd

5 hours ago, SpaceJS said:

bij full range speakers lijkt het mij meer complictie toevoegen.

Het zal je verbazen hoeveel informatie een goede sub nog uit de muziek kan halen. Ik verbaas me telkens weer over de reacties hoe mensen over subs denken.

Subs "boemen en brommen".

Dan zit je simpelweg te hoog met de kantelfrequentie.

Die van mij staat op 25Hz zodat ie bij 30-35Hz niet veel meer doet.

Het resultaat hiervan is dat je de sub bijna niet hoort maar dat ie meer zorgt voor "haptische feedback" in de sofa. Voelt dus...

14 minutes ago, Geerdie said:

Het zal je verbazen hoeveel informatie een goede sub nog uit de muziek kan halen. Ik verbaas me telkens weer over de reacties hoe mensen over subs denken.

Subs "boemen en brommen".

Dan zit je simpelweg te hoog met de kantelfrequentie.

Die van mij staat op 25Hz zodat ie bij 30-35Hz niet veel meer doet.

Het resultaat hiervan is dat je de sub bijna niet hoort maar dat ie meer zorgt voor "haptische feedback" in de sofa. Voelt dus...

Inderdaad, het is verstandig om laag te wisselen en ik zou diep laag kunnen missen, zoals je zegt is daar nog veel info te beleven.

6 hours ago, SpaceJS said:

voor mij is een sub iets wat je gebruikt samen met mini monitors of voor films zoal sik doe.

Voor films werkt dat prima vanwege het LFE kanaal.

Ik zie op YT veel recenties van subs die met monitorspeakers worden gecombineerd.

In eerste instantie zou je denken "dat is een combi made in heaven" maarrrrrr......wat me opviel, en dat heb ikzelf ook ervaren, is het volgende:

een monitor kan het laag rond de 100Hz niet met zoveel power weergeven als een fullrange speaker dat kan. Die heeft daar een veel beter timbre.

En rond de 50Hz doen de meeste monitoren niet zoveel meer. Simpelweg door kleinere speaker en kast.

De veelgeplaagde subwoofer mag dat gat dan opvullen.

En een hoge kantelfrequentie samen met een hoog niveau (want onder de 30Hz wil je óók wat horen) leidt dan tot de gewraakte subwooferdreun.

In mijn optiek moet een sub onder de 40Hz weg zijn. Het liefst onder de 30.

Edited by Geerdie

1 hour ago, Geerdie said:

Voor films werkt dat prima vanwege het LFE kanaal.

Ik zie op YT veel recenties van subs die met monitorspeakers worden gecombineerd.

In eerste instantie zou je denken "dat is een combi made in heaven" maarrrrrr......wat me opviel, en dat heb ikzelf ook ervaren, is het volgende:

een monitor kan het laag rond de 100Hz niet met zoveel power weergeven als een fullrange speaker dat kan. Die heeft daar een veel beter timbre.

En rond de 50Hz doen de meeste monitoren niet zoveel meer. Simpelweg door kleinere speaker en kast.

De veelgeplaagde subwoofer mag dat gat dan opvullen.

En een hoge kantelfrequentie samen met een hoog niveau (want onder de 30Hz wil je óók wat horen) leidt dan tot de gewraakte subwooferdreun.

Dat is ook mijn filosofie, mijn staat ook op de laagste frequentie ingesteld, dat levert het beste resultaat op

On 18-7-2024 at 22:00, Geerdie said:

Wat bedoel je daar nu precies mee @Geerdie

Posted (edited)

Ik heb nog even een handelaar benaderd die zowel Velodyne als Rel verkocht. Zij adviseren voor een muzikale toepassing een Rel. De Velodyne zou “bonkiger” klinken.

Edited by carl

Dat is het verhaal van Stassen in Venlo Gydo. Maar ik ga ze allebei proberen hoor: that the best may win. 

Heb jij trouwens ervaring met een sub op Magnepans. Die zullen toch niet veel lager gaan dan de Finals. 

32 minutes ago, carl said:
On 18-7-2024 at 22:00, Geerdie said:

Wat bedoel je daar nu precies mee @Geerdie

Ik lees het net zelf even na. Komt inderdaad wat verwarrend over wat ik neergezet heb.:wacko:

Wat ik bedoel is dat een subwoofer TOT 40Hz z'n werk doet. Daar BOVEN niet meer.

43 minutes ago, carl said:

Dat is het verhaal van Stassen in Venlo Gydo. Maar ik ga ze allebei proberen hoor: that the best may win. 

Heb jij trouwens ervaring met een sub op Magnepans. Die zullen toch niet veel lager gaan dan de Finals. 

Ja, enkele en enkel met Velodyne, wel de DD reeks. Mijn MG20 gaat erg laag en een sub is totaal niet nodig. Bij een vroegere klant heb ik bij de 3.7 2x Velodyn DD12Plus geplaatst, hij wilde er nml 2. Dan enkele 1.7 modellen met allemaal de DD12.

Verder is het van belang om een Velodyne goed in te regelen en spijtig genoeg ontbreekt daar soms de kennis en praktijkervaring.

Mijn MG20 gaat van 25 tot 40 Khz +/- 3dB.

35 minutes ago, carl said:

Maar als je LS tot 48 Hz gaan hoe vul je dan tussen de 40 en 48 Hz op.   

Met de "crossover" regelaar achterop de sub.

Bij de Rel S serie gaat dat met "stapjes" van 2.5Hz.

Maar omdat ik geen meetmicrofoon heb, is dat slechts een indicatie.

Mijn Rel gaat tot 19Hz. Zoals gezegd is elk stapje ongeveer 2.5Hz. In theorie zou ik de crossover 11 stapjes moeten verzetten om de sub tot 48Hz te laten werken.

Heeft ie dan bij 49Hz meteen geen output meer? Tuurlijk wel. Het elektronische filter werkt erg goed maar hij zal echt wel hoorbaar zijn tot 55Hz of zo.

Of dat erg is zal de praktijk uit moeten wijzen. Beter is om van te voren de sub al lager in te stellen. Jouw Finals hebben het -3dB punt bij 48Hz liggen. Daar klinken ze al wat zachter. De 45Hz halen ze ook nog wel. Alleen zachter.

Misschien helpt jouw ruimte ook nog een beetje mee en komen ze nog tot 40Hz. Wie weet?

Daarom moet je een sub nooit te ver door laten lopen. De overlap wordt dan te groot en het laag wordt een rommeltje.

Ik zou een sub op 30Hz instellen en van daaruit verder gaan.

Edited by Geerdie
Aanvulling

1 hour ago, carl said:

Ik heb nog even een handelaar benaderd die zowel Velodyne als Rel verkocht. Zij adviseren voor een muzikale toepassing een Rel. De Velodyne zou “bonkiger” klinken.

Het maakt me vooral ook benieuwd naar wat dan die niet-muzikale toepassingen zouden kunnen zijn... :)

Maar ff serieus, geloof jij dat zelf ook Carl, dat een Velodyne "bonkiger" klinkt dan een Rel?

9 minutes ago, thingman said:

Het maakt me vooral ook benieuwd naar wat dan die niet-muzikale toepassingen zouden kunnen zijn... :)

Op het HT-forum loopt men weg met SVS en Velodyne. Thuisbioscoop dus. Meestal zijn dit ook gepoorte subs.

Voor een oorlogsfilms is dit fantastisch! Maar voor de vijfde van Beethoven wil je echt wat anders..

Ouverture 1812 wordt dan wél weer levendig:)

Edited by Geerdie