Jump to content

Beryllium dome materiaal RIP

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Alle luidsprekerfabrikanten die beryllium gebruiken als dome zullen een nieuw materiaal moeten zoeken want de enige fabrikant die wereldwijd de dome's maakte is er mee gestopt. Wedden dat ze nu plots "nieuwe en betere materialen" zullen "vinden". Meer vind je o.a. op de site van Scan Speak:

https://www.scan-speak.dk/scan-speak-newsletter-aug23-alert/

36 minutes ago, Bebatoli said:

Alle luidsprekerfabrikanten die beryllium gebruiken als dome zullen een nieuw materiaal moeten zoeken want de enige fabrikant die wereldwijd de dome's maakte is er mee gestopt. Wedden dat ze nu plots "nieuwe en betere materialen" zullen "vinden". Meer vind je o.a. op de site van Scan Speak:

https://www.scan-speak.dk/scan-speak-newsletter-aug23-alert/

Niks aan verloren toch? Het leek me altijd nogal overgewaardeerd spul voor een onredelijke prijs.

17 minutes ago, Edje2 said:

Uit het bericht wordt me niet helder of het voor alle fabrikanten geldt, of dat alleen scan-speak ermee te kampen heeft/

Het geld voor nagenoeg alle fabrikanten, Materion is zowat de enige fabrikant van het Be dome materiaal, dus zal de rest volgen, ik denk even aan Satori, Bliesma, Seas,....

Het lijkt me logisc h dat op de site van Scan Speak er niet over andere fabrikanten gesproken wordt.

Ben erg benieuwd wat een fabrikant als tad gaat doen, er wordt geen speaker geleverd zonder beryllium. Ook hebben sommige modellen een midden toner van dat materiaal. Ze zullen dus de complete lijn moeten re-designen.

Ik vermoed sterk dat carbon het gaat worden. Voordeel is dat je de dikte kan variëren wat voordelen geeft. Ik hoop dat fabrikanten voldoende materiaal in stok hebben om nog een tijd verder te produceren.

Ik weet het van Bruno Putzeys, de bedenker van de UCD, N-core en nu Purifi (versterkers en speakerunits) en Kii Audio. Er zouden tot op heden geen alternatieven zijn.

Beryllium is een "banned substance" en mag niet meer gebruikt worden om goedkeuring te krijgen tot de markt.

Beetje als asbest maar dan in het kwadraat. Wel een goede warmte geleider ook gebruikt in o.a. RF transistoren.

Maar zo lang je er vanaf blijft geen probleem maar als het stof af gaat geven/rook en je het in je longen krijgt dan ....  wij mogen het niet meer gebruiken bij MR.

Edited by MarcelMR