carl Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli (edited) Zoals de regelmatige bezoeker zich kan herinneren had ik in mijn luisterkamer een stevig probleem met staande golven. Met LS die wat dieper gingen krijg ik een serieus laagprobleem wat met opstelling van de LS eigenlijk niet was op te lossen. Om die reden heb 2 Plate absorbers besteld met een levertijd van drie maanden. Totaal onverwacht liep ik tegen de Final 12 ESL aan, die het eigenlijk ook in het laag erg goed doen in mijn luisterruimte. Ik had al aanbetaald op de Plate absorbers en afbestellen was niet meer mogelijk. Dus na mijn vakantie ben ik aan het luisteren naar mijn set met 2 Plate Aborbers van 180 maal 85. De Plate absorbers staan links en rechts naast de boekenkast achter de luisterstoel. De absorbers van Riva Sono had ik daarvoor verwijderd. Ik moet eerlijk zeggen dat het resultaat geen verbetering is in mijn specifieke situatie. De Plate absorbers werken net te stevig op die plaats in mijn ruimte. Ze zijn zeker geen verbetering ten opzichte van de oude situatie. Mijn vaste aankoopstrategie is altijd geweest eerst iets thuis uit te proberen voor ik ga kopen. Hier heb ik noodgedwongen een uitzondering gemaakt en dus gelijk de mist in. Ik ga de Plate absorbers zeker nog ergens anders proberen in mijn luisteruimte. Ik vrees echter het ergste. Tot slot zag ik die Plate absorbers in relatie tot experimenten met een Subwoofer. Maar als ik zo na mijn vakantie weer luister mis ik eigenlijk weinig tot niets. Maar goed ik ga die sub wel een keer uitproberen thuis. Edited 28 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli Less is more zeggen ze. Dus als het zonder absorbers en zonder sub nu gewoon goed is… why bother. Die absorbers raak je vast tweedehands wel kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli De absorbers dempen de staande golven. Daardoor is de muziek op meer plaatsen in de kamer beter beluisterbaar. Én.... er zal een andere optimale positie zijn. Zowel voor de luidsprekers als voor de luisterstoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli Hm Walt en Hans beiden een goed punt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli (edited) Ik heb maar 1 advies voor je Carl : vraag zo snel mogelijk aan Hans of Toine hoe je de plate absorbers in combinatie met het akoestisch plan van RivaSono moet combineren want op deze manier gaat het niet goed, nodig 1 van hen ajb zo snel als mogelijk uit. Veel luisterplezier! Edited 28 juli by Buizerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli Daar sluit ik mij volkomen bij aan @Buizerd!! Blijkbaar is het effect van de plate absorbers groter dan je had verwacht en vergt het mogelijk wat schuiven om het weer naar wens te krijgen. Gezien de lange reis die je al hebt gemaakt komt ook dit vast goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli Ik heb helaas niet veel te schuiven naast mijn boekenkast Buizerd en Duclaasie. Ik kan nog bij de eerste reflecties proberen, maar dan heb ik een vriend nodig vanwege het gewicht - mijn vrouw weigert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli En achter je speakers? Ik verwacht dat je daar de meeste winst haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli (edited) 1 hour ago, kappa7 said: En achter je speakers? Ik verwacht dat je daar de meeste winst haalt. Idd achter de speakers absorbers en opzij diffusors en even checken met de meet microfoon op de luisterplek als hulp voor de "oren" Edited 29 juli by MarcelMR Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli (edited) Achter de speakers zal helaas niet kunnen. Ik ga aan de zijkant proberen. Een alternatief zou op de grond achter de LS kunnen zijn. Edited 29 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Onder het plafond misschien? (niet de makkelijkste oplossing dat weet ik) Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli On 29-7-2024 at 12:04, carl said: Achter de speakers zal helaas niet kunnen. Ik ga aan de zijkant proberen. Een alternatief zou op de grond achter de LS kunnen zijn. Een ander alternatief voor je luidsprekers. Tussen de luisterstoel en luidsprekers. Dat kan ook nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Heb je de RivaSono absorbers op de eerste reflectiepunten links en rechts gezet? Dat lijkt me een prima plaats daarvoor. En de luisterstoel een stuk naar achter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli Author Report Share Posted 30 juli Ik heb in eerste instantie de RivaSono absorbers vervangen door de Plate absorbers en dat was geen succes Hans. De RivaSono absorbers stonden toen buiten de kamer. Ik heb zaterdag een sterke man op bezoek (die dingen zijn 30 kilo zwaar) en dan plaats ik de Plate absorbers op de eerste reflectiepunten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Die plaatabsorbers moeten juist niet op 1e reflectiezones. In die zones moet iets breedbandigs worden ingezet (absorptie, dan wel diffusie), maar zeker geen basstraps! Die moeten juist in hoeken, liefst achter de luisterplaats. En plafondhoeken zijn ook hoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli Author Report Share Posted 30 juli Ik heb ze dus in de hoeken achter de luisterplaats gehad Toine. Dat was voor mijn oren zeker geen verbetering. Met een sterk iemand ga ik ze nog achter de LS proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Hoe staat het nu eigenlijk met dit verhaal Carl? Als ik het goed lees hebben de absorbers in eerste instantie niet gebracht wat je hoopte, maar he bent vast aan het schuiven en experimenteren geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus Author Report Share Posted 18 augustus (edited) Ik heb inderdaad nog wat geëxperimenteerd Klaas. Zelfs nog met 1 absorber uitgeprobeerd. Voor mijn behandelde ruimte werken ze gewoonweg te sterk. Mijn eerste miskoop. Dus als iemand geïnteresseerd is? Edited 18 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 augustus Report Share Posted 18 augustus Ik snap het niet helemaal Carl. In mijn perceptie kun je bijna niet voldoende demping hebben. Hooguit dat hoog/midden/laag niet goed in verhouding is. Kun je omschrijven wat je waarneemt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts