Duclaasie Posted 6 augustus 2024 Author Report Share Posted 6 augustus 2024 Inmiddels heb ik de beschikking over een Silk Audio MC202A die al volledig is afgewerkt. Dit dankzij Cock die nog wat had liggen en zo vriendelijk was deze ter beschikking te stellen. Later deze week eens bezig om een extra interlink setje te maken en dan gaan we eerst de huidige configuratie eens proberen. Wanneer dit bevalt ga ik kijken hoe ik dit op een hoger niveau krijg door een aantal aanpassingen te maken aan de behuizing en de trafo’s mechanisch te ontkoppelen van de behuizing. Alle wijzigingen en effecten ga ik dan ook in dit topic bijhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 januari Author Report Share Posted 28 januari (edited) Inmiddels heb ik in twee verschillende opstellingen, namelijk thuis en bij @renen, een SUT geprobeerd icm mijn eigen phono. Dit is overduidelijk geen werkbare combinatie, aangezien het standaard tot brom leidt en klankmatig ook niet naar wens is. De combinatie van René met SUT en buizen phono is echter een ander verhaal… Voorlopige conclusie is dus dat als ik iets met een SUT wil gaan doen, dat er ook een andere (buizen) phono moet komen. Edited 28 januari by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Komt gewoon heel nauw met een step-up en als je regelmatig van element wisselt is het geen optie. Maar als de match dan wel goed is kan het geweldig klinken, en door een actieve phono niet haalbaar. Voor mij is de inflexibiliteit een no-go. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 maart Author Report Share Posted 6 maart Omdat ik naar een buizen phono ga zoeken, wordt dit ook weer relevant. Nu heb ik mij behoorlijk ingelezen in de materie en denk ik dat de fabrikant van mijn element weet waar ze mee bezig zijn. Als ik daar naar kijken, dan werken ze met 1:20 SUT en een phono die 38dB of 40 dB versterkt. Dat brengt het totaal dus op 64dB-66dB wat gezien de 0,28mV output volkomen logisch lijkt. De afsluitweerstand komt in de combinatie op 117,5 Ohm. Nu heb ik in mijn lijstje met potentiële phono voorversterkers ook exemplaren staan met een hogere versterkingsfactor ( 42 dB, 45 dB, 46 dB, 46,5 dB en 53dB). De 53 dB is de Icon audio en die heeft ook volume regeling zodat hij rechtstreeks op een eindversterker kan, dus dat is een beetje een exoot. Nu zijn er uiteraard ook nog 1:10 en 1:15 step up trafo’s met dus 20 dB respectievelijk 23,5 dB versterking. Dan moet er echter voor de afsluiting een weerstand worden gebruikt om die op ca 100 ohm te krijgen. Hier heeft Menno van der Veen een zeer interessant artikel over geschreven. Hij propageert dat de weerstand aan de primaire zijde komt met aan de secundaire zijde een correctie weerstand en condensator. Maar je voegt dan dus weer componenten toe, waarbij ik mij afvraag hoe wenselijk dit is. Is de enige goeie SUT een die verder geen aanpassing vergt, of is de oplossing van van der Veen iets wat juist meerwaarde geeft, omdat je het element in feite nog beter matcht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart Report Share Posted 7 maart (edited) De MC-10 zit standaard in mijn VDV MCML05 voorversterker. Een Benz Ace M, Denon DL-103, DL-103R en Lyra Delos kon ik precies aanpassen. Of dat meerwaarde heeft? Als je regelmatig je set veranderd wel. Edited 7 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 maart Author Report Share Posted 7 maart Heb je die MC-10 ook geprobeerd met een element wat exact matcht, waarbij je dus zonder extra weerstanden en condensator speelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart Report Share Posted 7 maart On 7-3-2025 at 10:39, Duclaasie said: Heb je die MC-10 ook geprobeerd met een element wat exact matcht, waarbij je dus zonder extra weerstanden en condensator speelt? Expand Uit mijn hoofd, was dat met Benz Ace M. (let op de M). Zonder aanpassingen "zag" deze cartridge een schijnbare belasting van 348Ω Dat speelde magisch, al het andere was goed tot heel goed, maar had niet de magie van de Ace M . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 maart Author Report Share Posted 7 maart Dat bevestigd wel een beetje mijn vermoeden dat je dus eigenlijk compromisloos te werk moet gaan en je phono moet afstemmen op je combinatie SUT en element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart Report Share Posted 7 maart (edited) Ik ging nog een paar stapjes verder. Zilver mica in het RIAA filter. Betere koppelcondensatoren. NOS SQ buizen. Nu met "gewone" nieuwe EH buizen en een Goldring 1042 MM speelt het erg goed. Maar ik sluit niet uit, dat er ooit weer een Benz in komt. Edited 7 maart by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 maart Author Report Share Posted 7 maart Erg leuk hoor, dat tweaken van apparatuur tot het naar je smaak is. Van mijn huidige phono heb ik helaas geen schema en gegevens en het komt de restwaarde ook niet ten goede, maar daar is naar mijn idee ook zeker nog winst te behalen met betere componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart Report Share Posted 7 maart On 7-3-2025 at 15:40, Duclaasie said: Erg leuk hoor, dat tweaken van apparatuur tot het naar je smaak is. Van mijn huidige phono heb ik helaas geen schema en gegevens en het komt de restwaarde ook niet ten goede, maar daar is naar mijn idee ook zeker nog winst te behalen met betere componenten. Expand Het gaat niet om smaak, maar microdetails. Het is een misvatting dat "betere" componenten ook altijd een beter resultaat geven. Soms juist niet. Ik heb hier ook versterkers van 20...30 jaar oud, goed gerestaureerd spelen ze beter dan nieuw. Ze zijn veel meer waard, dan de oorspronkelijke aanschaf prijs. Waarde is iets, dat je zelf kunt toevoegen. Maar moderne high-end apparatuur kun je inderdaad beter origineel houden, als je er nog een redelijk bedrag voor terug wil krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 maart Report Share Posted 7 maart Maar wat ik het mooiste vind is apparatuur die een leven lang mee gaat. Die je naar behoefte kunt aanpassen. Waar af en toe een wezenlijke update voor is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts