Jump to content

How low can you go

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Het begint tijd te worden voor iets nieuws. Ik ben best wel tevreden met mijn set, alleen ik mis drive en diepte in het laag. Nu staat de LFD Integrated Zero MK3 LE vooral bekend om de vloeiende weergave en het middengebied, maar je boet dan dus in op het laag. Zoals in een ander topic al vermeld heb ik de LFD met andere versterkers kunnen vergelijken en daar bleek ook dat er zeker ruimte voor verbetering is.  

Inmiddels al veel zitten lezen over versterkers en aan de hand van een aantal voorwaarden al tot een lijstje met kanshebbers gekomen. Aangezien de versterker hier veel uren maakt valt een buizen eindversterker sowieso af, hoe mooi dat ook kan klinken. Dat is voor een woonsituatie simpelweg niet praktisch. 

Klasse D vind ik nog een twijfelgeval. Vandaag ook nog met Cock over zitten bomen, de ontwikkelingen zijn een mooi eind op weg, maar een hoge bandbreedte zoals met buis of klasse A is nog niet haalbaar. De enige qua Klasse D die ik als potentiële kanshebber zie is een Hypex Nilai DIY kit en dan icm een passieve Pre. Het liefst met een mooie TVC voor het volume. Voor 2500-3000,- speel je dan denk ik op behoorlijk hoog niveau. 

Daarnaast hou ik een zwak voor klasse A ontwerpen. Zodoende in mijn lijst met kanshebbers ook een aantal versterkers die deels of volledig in klasse A spelen. 

kanshebbers in willekeurige volgorde. 

Moon 340ix

Sugden A21 SE Signature

Sugden IA-4

Pass INT-150

Pass INT-30 

Pass INT-25

Electrocompaniet ECI 5 Mk2 of nieuwer

Kora TB-140

Audio analogue Puccini

Audio Analogue Maestro

Ayre geïntegreerde versterker

Accuphase E280

Prijstechnisch zit er best wel wat spreiding in de lijst, maar nieuw kopen zit er dan ook waarschijnlijk niet in. Wat ik hoop is dat jullie met de aanwezige kennis en ervaring kunnen helpen duiden in welke richting ik het best kan zoeken. Wat ik zoek is een vloeiende muzikale weergave met voldoende druk en snelheid in het laag. De luidsprekers die ik gebruik, Sonics Allegretto, hebben 89db rendement en een impedantie die zelden onder de 6ohm komt. 

Nou...Ik heb zowat evenveel versterkers op mijn Dynaudio's gehad. Maar de Accuphase is echt wel iets heel anders dan wat ik ooit gehad heb. De subwoofers doen nu hun kunstjes op de TV receiver.

Het lastigste is om de versterkers thuis op je eigen set en akoestiek te beluisteren. Ik zou kijken wat haalbaar is en daar een keuze uit maken. De Moon (althans voor/eind combi) heb je al beluisterd en is een flinke stap voorwaarts. Is dat geen goed uitgangspunt? Absolute zekerheid over de aller allerbeste versterker ga je toch nooit vinden. Maar als het goed is is het goed toch?

Mark Levinson trekt mij eerlijk gezegd niet zo. Wat ik er tot nu toe van heb gehoord werd ik gewoon niet blij van. 

17 hours ago, Roots said:

Nou...Ik heb zowat evenveel versterkers op mijn Dynaudio's gehad. Maar de Accuphase is echt wel iets heel anders dan wat ik ooit gehad heb. De subwoofers doen nu hun kunstjes op de TV receiver.

Ik ga er even van uit dat dit in positieve zin is. Waar blinkt de Accuphase in uit naar jouw mening?

3 hours ago, Edje2 said:

Dan alleen de oude Levinson, no 29 bijvoorbeeld. De nieuwe zijn toch niet klasse-A? Zou een van de laatste versterkers zijn waar ik naar zou kijken.

de meeste nieuwe zijn klasse B maar wel van bijzonder goede kwaliteit. ik zel heb de 29 en ben daar hee tevreden mee.

Vooral de 23.5 schijnt een hele mooie versterker te zijn.

Maar als je Klasse A wil moet je je goed beseffen hoeveel uur per dag je hem gaat gebruiken. Het stroom verbruik en warmte ontwikkeling is enorm.

Mijn Krell bijvoorbeeld, slurpt 1700 watt uit het stopcontact en de temperatuur in mijn woonkamer kan zomaar 3 graden oplopen.

Wat dat betreft vind ik Moon wel erg interessant. De eerste 5 watt zijn klasse A, en daarboven A/B. Zo houd je het verbruik binnen de perken en bij normaal gebruik heb je wel de klankmatige voordelen van klasse A. 

Overigens zal het niet snel een losse voor-eind combinatie worden. Ik geef toch voorlopig de voorkeur aan een geïntegreerde versterker. 

33 minutes ago, Edje2 said:

Die oude versterkers zijn zeker fraai, die nieuwe modellen klinken erg technisch maar niet muzikaal. Het is maar wat je zoekt in het geluid om goede kwaliteit te definiëren.

Juist die muzikaliteit wil ik niet missen, daarom vallen voor mij bijvoorbeeld NAD en Hegel om eens wat te noemen ook meteen af. Dat is naar mijn smaak te droog en steriel, er zit geen ziel meer in. 

39 minutes ago, Duclaasie said:

Wat dat betreft vind ik Moon wel erg interessant. De eerste 5 watt zijn klasse A, en daarboven A/B. Zo houd je het verbruik binnen de perken en bij normaal gebruik heb je wel de klankmatige voordelen van klasse A. 

Overigens zal het niet snel een losse voor-eind combinatie worden. Ik geef toch voorlopig de voorkeur aan een geïntegreerde versterker. 

Juist die muzikaliteit wil ik niet missen, daarom vallen voor mij bijvoorbeeld NAD en Hegel om eens wat te noemen ook meteen af. Dat is naar mijn smaak te droog en steriel, er zit geen ziel meer in. 

ik heb zelf de moon 700i gehad. Erg mooi ding, maar iets aan de steriele kant. Ik heb er ooit een luxman 590 geïntegreerde naast gehad en die is een stuk muzikaler dan de moon. In die tijd ging ik nog voor een groot geluidsbeeld en veel details (moon), maar uiteindelijk blijf je langer gelukkig met een muzikaal systeem. Overigens een lastig te definiëren ding, want wanneer is iets muzikaal? 

ik heb de 340i wel eens beluisterd, en dat is echt een heel goed ding. Wel groot geluidsbeeld enzo, maar misschien nog wel lekkerder dan de luxman! Zou die zeker eens een kans geven en zeer goed betaalbaar met een nieuwprijs van 3000. Moon heeft de prijzen fors verhoogd, de 340x kost nu 4600 euro en heeft alleen als extra een xlr ingang.

41 minutes ago, Roots said:

Zeker...Maar ook Pass staat een aantal watts in klasse A toch?

De XA serie heeft een groot deel klasse-a vermogen bij een lage voedingsspanning. De X serie heeft hetzelfde klasse-a vermogen, maar een hogere voedingsspanning en daardoor een lagere bias stroom en hoger max vermogen.

10 minutes ago, Edje2 said:

ik heb zelf de moon 700i gehad. Erg mooi ding, maar iets aan de steriele kant. Ik heb er ooit een luxman 590 geïntegreerde naast gehad en die is een stuk muzikaler dan de moon. In die tijd ging ik nog voor een groot geluidsbeeld en veel details (moon), maar uiteindelijk blijf je langer gelukkig met een muzikaal systeem. Overigens een lastig te definiëren ding, want wanneer is iets muzikaal? 

ik heb de 340i wel eens beluisterd, en dat is echt een heel goed ding. Wel groot geluidsbeeld enzo, maar misschien nog wel lekkerder dan de luxman! Zou die zeker eens een kans geven en zeer goed betaalbaar met een nieuwprijs van 3000. Moon heeft de prijzen fors verhoogd, de 340x kost nu 4600 euro en heeft alleen als extra een xlr ingang.

Was de 340i voorheen maar 3K? Dat is ronduit een koopje!! Op MP staat een 600i V1, hier ook redelijk in de buurt. Voor wat ik kan vinden wijkt die weinig af van de 340, behalve dan dual mono opbouw. De 700i zou dan nog weer een aparte voeding voor de voorversterker hebben. 

Luxman heeft zeker ook mooi spul gebouwd. Misschien moet ik mij daar ook nog even in verdiepen. 

Een 550 of 590 is klasse-A en die klinken erg goed. De 505/507/509 zijn AB en klinken wat sneller maar ook iets killer van klank (nog steeds iets aan de warme kant). Hoe hoger het nummer des te meer vermogen en duurder de versterker. De Luxmans zitten wel wat hoger in prijs. De 700i is wel een mooie versterker, maar zou zelf eerder voor de 340 gaan.

Wellicht in een compleet andere hoek, maar wel vloeiend en met veel druk in het laag: Pink Faun D-power. Klasse A gecombineerd met klasse D, waarbij het grootste gedeelte van de versterking voor rekening komt van de klasse A trap. Enorm stabiel, met een lineaire voeding, dus geen schakelende die je veel bij klasse D ziet. En met de prijzen op MP, sta je je echt te verwonderen hoeveel kwaliteit je kunt krijgen voor zo weinig. 

Normaal gesproken ben ik terughoudend om mijn eigen set bij anderen aan te prijzen, want ook maar gebaseerd op mijn voorkeuren. Maar alles wat je noemt (vloeiend, druk in laag, stroomverbruik van buizen) heb ik bij de keuze van mijn versterker combinatie ook af zitten vinken. 

Als je eens gewoon wilt luisteren, laat maar weten, je bent altijd welkom. 

On 31-7-2024 at 21:17, Duclaasie said:

Het begint tijd te worden voor iets nieuws. Ik ben best wel tevreden met mijn set, alleen ik mis drive en diepte in het laag. Nu staat de LFD Integrated Zero MK3 LE vooral bekend om de vloeiende weergave en het middengebied, maar je boet dan dus in op het laag. Zoals in een ander topic al vermeld heb ik de LFD met andere versterkers kunnen vergelijken en daar bleek ook dat er zeker ruimte voor verbetering is.  

Inmiddels al veel zitten lezen over versterkers en aan de hand van een aantal voorwaarden al tot een lijstje met kanshebbers gekomen. Aangezien de versterker hier veel uren maakt valt een buizen eindversterker sowieso af, hoe mooi dat ook kan klinken. Dat is voor een woonsituatie simpelweg niet praktisch. 

Klasse D vind ik nog een twijfelgeval. Vandaag ook nog met Cock over zitten bomen, de ontwikkelingen zijn een mooi eind op weg, maar een hoge bandbreedte zoals met buis of klasse A is nog niet haalbaar. De enige qua Klasse D die ik als potentiële kanshebber zie is een Hypex Nilai DIY kit en dan icm een passieve Pre. Het liefst met een mooie TVC voor het volume. Voor 2500-3000,- speel je dan denk ik op behoorlijk hoog niveau. 

Daarnaast hou ik een zwak voor klasse A ontwerpen. Zodoende in mijn lijst met kanshebbers ook een aantal versterkers die deels of volledig in klasse A spelen. 

kanshebbers in willekeurige volgorde. 

Moon 340ix

Sugden A21 SE Signature

Sugden IA-4

Pass INT-150

Pass INT-30 

Pass INT-25

Electrocompaniet ECI 5 Mk2 of nieuwer

Kora TB-140

Audio analogue Puccini

Audio Analogue Maestro

Ayre geïntegreerde versterker

Accuphase E280

Prijstechnisch zit er best wel wat spreiding in de lijst, maar nieuw kopen zit er dan ook waarschijnlijk niet in. Wat ik hoop is dat jullie met de aanwezige kennis en ervaring kunnen helpen duiden in welke richting ik het best kan zoeken. Wat ik zoek is een vloeiende muzikale weergave met voldoende druk en snelheid in het laag. De luidsprekers die ik gebruik, Sonics Allegretto, hebben 89db rendement en een impedantie die zelden onder de 6ohm komt. 

Leuke vooruitzichten, Klaas.

19 hours ago, Roots said:

Vooral de 23.5 schijnt een hele mooie versterker te zijn.

Maar als je Klasse A wil moet je je goed beseffen hoeveel uur per dag je hem gaat gebruiken. Het stroom verbruik en warmte ontwikkeling is enorm.

Mijn Krell bijvoorbeeld, slurpt 1700 watt uit het stopcontact en de temperatuur in mijn woonkamer kan zomaar 3 graden oplopen.

Die speakers kunne prima aangestuurd worden door een Levinson No29 en ik kan uit ervaring zeggen dat die lang niet zoveel slurpt. Ik schrik in ieder geval niet van mijn stroom rekeing.

Ik stuur mijn speakers, die toch bekend staan als stroom slurpers (TAD ME1), aan met een single ended 18W First Watt versterker. En geloof, ik heb werkelijk nooit het gevoel vermogen tekort te komen.

3 hours ago, SpaceJS said:

Die speakers kunne prima aangestuurd worden door een Levinson No29 en ik kan uit ervaring zeggen dat die lang niet zoveel slurpt. Ik schrik in ieder geval niet van mijn stroom rekeing.

Ik geloof je meteen..De No 29 is daarom ook een Klasse B versterker.

2 hours ago, Edje2 said:

Ik stuur mijn speakers, die toch bekend staan als stroom slurpers (TAD ME1), aan met een single ended 18W First Watt versterker. En geloof, ik heb werkelijk nooit het gevoel vermogen tekort te komen.

Mooie versterker en speakers.

Als ik de VU meters van mijn Accuphase moet geloven kom ik eigenlijk nooit boven de 5 Watt.