Jump to content

How low can you go

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Inmiddels, mede gevoed door jullie input in dit topic, nog wat verdiepend onderzoek gedaan. Klasse A is prachtig, maar persoonlijk heb ik er wat moeite mee om continu 150-250 watt te verstoken. Hierbij speelt mee dat de versterker hier vrijwel de hele dag aan staat, wat bij klasse A de levensduur van bijvoorbeeld de elco’s bij dit gebruik niet bepaald ten goede komt. Voor een dedicated luister ruimte zou ik een andere afweging maken, aangezien er dan veel minder uren worden geluisterd. Op basis van deze info heb ik dus ook een aangepast lijst gemaakt met bovenaan de grootste kanshebbers. 

Kanshebber

- Accuphase E270 - 46 watt idle, acceptabel

- Moon 340ix - 45 watt idle, acceptabel 

- Audio analogue Puccini - 30 watt idle, acceptabel

Lichte twijfel 

- Audio Analogue Maestro - 115 watt idle, twijfel. Alleen tweedehands oud type haalbaar

- A21 SE Signature - Idle vermogen niet verifieerbaar, klasse A..

-Moon 600i V1 - Lijkt weinig meer te bieden dan de 340i, behalve Dual mono. 
- Hypex Nilai kit met passieve TVC. - Tja, klasse D…

Valt zoals het nu lijkt af. 

- Sugden IA-4 - Idle vermogen niet verifieerbaar, klasse A.

- Pass INT-150 - 225 watt idle en dit type blijft een compromis 

- Pass INT-30 - 225 watt idle, prijs en aanbod is beperkt 

- Pass INT-25 - Prijs

- Kora TB-140 - Onbekend merk (restwaarde) en beperkte bandbreedte qua frequentie respons. 

- Ayre geïntegreerde - Zelden aangeboden, duur. 

- First watt sit-3 - Bijna niet te vinden

3 hours ago, Duclaasie said:

Inmiddels, mede gevoed door jullie input in dit topic, nog wat verdiepend onderzoek gedaan. Klasse A is prachtig, maar persoonlijk heb ik er wat moeite mee om continu 150-250 watt te verstoken. Hierbij speelt mee dat de versterker hier vrijwel de hele dag aan staat, wat bij klasse A de levensduur van bijvoorbeeld de elco’s bij dit gebruik niet bepaald ten goede komt. Voor een dedicated luister ruimte zou ik een andere afweging maken, aangezien er dan veel minder uren worden geluisterd. Op basis van deze info heb ik dus ook een aangepast lijst gemaakt met bovenaan de grootste kanshebbers. 

Kanshebber

- Accuphase E270 - 46 watt idle, acceptabel

- Moon 340ix - 45 watt idle, acceptabel 

- Audio analogue Puccini - 30 watt idle, acceptabel

Lichte twijfel 

- Audio Analogue Maestro - 115 watt idle, twijfel. Alleen tweedehands oud type haalbaar

- A21 SE Signature - Idle vermogen niet verifieerbaar, klasse A..

-Moon 600i V1 - Lijkt weinig meer te bieden dan de 340i, behalve Dual mono. 
- Hypex Nilai kit met passieve TVC. - Tja, klasse D…

Valt zoals het nu lijkt af. 

- Sugden IA-4 - Idle vermogen niet verifieerbaar, klasse A.

- Pass INT-150 - 225 watt idle en dit type blijft een compromis 

- Pass INT-30 - 225 watt idle, prijs en aanbod is beperkt 

- Pass INT-25 - Prijs

- Kora TB-140 - Onbekend merk (restwaarde) en beperkte bandbreedte qua frequentie respons. 

- Ayre geïntegreerde - Zelden aangeboden, duur. 

- First watt sit-3 - Bijna niet te vinden

Hoi Klaas,

Ik ga je niet vertellen welke je moet kiezen. Dat is een puur persoonlijk ding. Ik zelf zou echter geen Accuphase nemen. Mooi gemaakt, super gebouwd en degleijk tot en met, maat de klank is niet de mijne. Doet niks verkeerd, maar het pakt mij gewoon niet.

De Sugden A21SE is wel iets waar ik extreem warm voor loop. Verkijk je niet op de "watten" die dingen zijn strak en hoe luider je speelt, hoe zuiniger. De IA-4 is zwaar overkil.

De Pass zijn wel versterkers die genoeg "oempf" geven.

En wat Ayre betreft is deze te koop: https://www.blocket.se/annons/kronoberg/ayre_ax_7_evolution_integrerad_forstarkare/1205666713 (2de hands) of deze als demo https://www.audio-markt.de/market/ayre-ax-7e-silber--5055173184 (die staat un Bochum)

Omgerekend ca €1200. Dat is ruim binnen budget inculsief verzending. Bedenk wel dat Ayre een eigen sound heeft. Heel luchtig, en erg gedetailleerd met meer dan voldoende fundament, maar er ligt een "sausje" overheen.

De hierboven Plinius zou ook een optie kunnen zijn, net als een Perraux of zo. 

En anders kun je wat alternatieven opdoen bij deze: https://www.audio-markt.de/market/start/?page_filter_field_category_id=110&page_filter_field_usage_state=0&page_filter_field_price_from=1500&page_filter_field_price_to=3200&filter_submitted=1

Edited by Sodejuu

Ik kwam deze knaller ook nog tegen: Een Modwright https://www.audio-markt.de/market/modwright-instruments-kwi-200-(vollausstattung-mit-phonostufe-und-dac)-1361674888

Als je iets wil hebben dat laag laat horen, is dit wel zeker een kandidaat. Aan de PLZ te zien, staat die in Bonn. De Nederlandse importeur is Musical Reality in Bergen (NH). Je kunt Cor altijd naar zijn mening vragen

12 hours ago, kappa7 said:

Vergeet deze ook niet in je afweging.

https://www.audio-markt.de/market/audionet-sam-g2-9173165400

Audionet viel voor mij al vrij snel af vanwege de relatief lage ingangen impedantie van 10K voor SE en 3K voor XLR. Om matching problemen in de toekomst voor te zijn zie ik die liever zo hoog mogelijk. Daarnaast vind ik over het algemeen Duitse versterkers niet de meest muzikaal overtuigende. Het klinkt heel keurig, maar de emotie is er vaak wel wat af. 

De Brinkmann Integrated vind ik bijvoorbeeld erg mooi om te zien, maar ik betwijfel of ik daar klankmatig wel blij van word. 

12 hours ago, Sodejuu said:

Ik kwam deze knaller ook nog tegen: Een Modwright https://www.audio-markt.de/market/modwright-instruments-kwi-200-(vollausstattung-mit-phonostufe-und-dac)-1361674888

Als je iets wil hebben dat laag laat horen, is dit wel zeker een kandidaat. Aan de PLZ te zien, staat die in Bonn. De Nederlandse importeur is Musical Reality in Bergen (NH). Je kunt Cor altijd naar zijn mening vragen

Modwright komt qua filosofie in ieder geval wel interessant over. 

Misschien ten overvloede, maar wat ik belangrijk vind qua klank is echtheid, vloeiend, drive in het laag en een groots en stabiel stereobeeld. Dat een versterker dan de kleinste micro details minder weergeeft is van ondergeschikt belang. Daarnaast is naar mijn idee een simpele schakeling met zo min mogelijk of zonder tegenkoppeling hier het best toe in staat. 

9 minutes ago, Duclaasie said:

Daarnaast is naar mijn idee een simpele schakeling met zo min mogelijk of zonder tegenkoppeling hier het best toe in staat. 

Ten eerste bestaat er geen enkel toestel zonder tegenkoppeling, ook al is die laag en lokaal. Ik heb de aversie, tegen tegenkoppeling, nooit begrepen want mits goed toegepast is dat een meerwaarde.

1 minute ago, Bebatoli said:

Ten eerste bestaat er geen enkel toestel zonder tegenkoppeling, ook al is die laag en lokaal. Ik heb de aversie, tegen tegenkoppeling, nooit begrepen want mits goed toegepast is dat een meerwaarde.

Welke merken passen dit naar jou idee dan goed aan Guido? Ik sta namelijk zeker open voor suggesties

2 minutes ago, Duclaasie said:

Welke merken passen dit naar jou idee dan goed aan Guido? Ik sta namelijk zeker open voor suggesties

Spectral Audio, Vitus, Jeff Rowland (met name de 635 en 735 modellen), ..

Maar er zijn ook erg mooie merken die weinig terugkoppeling gebruiken, mijn favoriete merk daarin is Ayre, machtig mooie versterkers.

1 hour ago, Duclaasie said:

Audionet viel voor mij al vrij snel af vanwege de relatief lage ingangen impedantie van 10K voor SE en 3K voor XLR. Om matching problemen in de toekomst voor te zijn zie ik die liever zo hoog mogelijk. Daarnaast vind ik over het algemeen Duitse versterkers niet de meest muzikaal overtuigende. Het klinkt heel keurig, maar de emotie is er vaak wel wat af. 

De Brinkmann Integrated vind ik bijvoorbeeld erg mooi om te zien, maar ik betwijfel of ik daar klankmatig wel blij van word. 

Modwright komt qua filosofie in ieder geval wel interessant over. 

Misschien ten overvloede, maar wat ik belangrijk vind qua klank is echtheid, vloeiend, drive in het laag en een groots en stabiel stereobeeld. Dat een versterker dan de kleinste micro details minder weergeeft is van ondergeschikt belang. Daarnaast is naar mijn idee een simpele schakeling met zo min mogelijk of zonder tegenkoppeling hier het best toe in staat. 

Ik ga jou zo in een ander topic antwoorden hoe ik verder gegaan ben met mijn zoektocht naar een andere versterker. Het resultaat zal je verassen.

groet,

Leobus

O ja, ik vind mijn  Cambridge Edge W versterkers geweldig mooie versterkers en die zijn met een minimaal aantal componenten opgebouwd en met geringe feedback. Prijs kwaliteit ken ik geen betere. Ik heb heel wat merken gehad destijds met de winkel en die merken waren vele malen duurder en presteerden evenwaardig.

Cambridge Edge A geïntegreerde versterker.

byTJ3La9yWUQy8NzBawFgc.jpgCambridge-Edge-A-inside-2-lexicom-multim

15 hours ago, Sodejuu said:

+1 Heb deze Modwright eens uitgebreid beluisterd, en klinkt zeer goed. Verder ook een fan van de Audio Analogue versterkers, die maken gewoon muziek. Ayre kan fraai zijn, maar wel op een imponerende manier (in de slechte zin). Erg gedetailleerd en gecontroleerd, maar ook soms minder pakkend kwa muziek. Dat is in eerste instantie dus heel fraai, maar op langere duur saai (rijmt). En Sugden is ook zo'n ondergewaardeerd merk. Omdat het niet blinkt zal het ook wel niks zijn. Wordt in de "high-end wereld" niet serieus genomen, maar volledig ten onrechte.

Klaas, jij hebt ook wel eens naar de Sonneteer Orton versterker geluisterd. Dat zijn ook maar 30 watjes, maar klinkt heel erg goed in mijn oren. Ook zo'n ondergewaardeerd merk (bestaat helaas niet meer). 

Mijn advies: probeer je vooroordelen aan de kant te zetten, dan ontdek je de mooiste dingen. Ik heb hier een Vitus van 26.000 euro in huis gehad. Klinkt echt zeer goed, maar de First-Watt die ik nu heb doet sommige dingen minder goed en andere dingen weer beter. Het is maar waar je blij van wordt en de waarde van de versterker zegt daarbij niet zo veel.

Ik heb het vermoeden dat Leobus ook zo'n verhaal heeft.

59 minutes ago, Edje2 said:

Ayre kan fraai zijn, maar wel op een imponerende manier (in de slechte zin). Erg gedetailleerd en gecontroleerd, maar ook soms minder pakkend kwa muziek. Dat is in eerste instantie dus heel fraai, maar op langere duur saai (rijmt).

Ik vind juist dat Ayre erg pakkend is, naar de strot grijpt, ik heb dus totaal andere ervaring. Ook nooit last gehad van luistervermoeidheid.

1 hour ago, Edje2 said:

+1 Heb deze Modwright eens uitgebreid beluisterd, en klinkt zeer goed. Verder ook een fan van de Audio Analogue versterkers, die maken gewoon muziek. Ayre kan fraai zijn, maar wel op een imponerende manier (in de slechte zin). Erg gedetailleerd en gecontroleerd, maar ook soms minder pakkend kwa muziek. Dat is in eerste instantie dus heel fraai, maar op langere duur saai (rijmt). En Sugden is ook zo'n ondergewaardeerd merk. Omdat het niet blinkt zal het ook wel niks zijn. Wordt in de "high-end wereld" niet serieus genomen, maar volledig ten onrechte.

Klaas, jij hebt ook wel eens naar de Sonneteer Orton versterker geluisterd. Dat zijn ook maar 30 watjes, maar klinkt heel erg goed in mijn oren. Ook zo'n ondergewaardeerd merk (bestaat helaas niet meer). 

Mijn advies: probeer je vooroordelen aan de kant te zetten, dan ontdek je de mooiste dingen. Ik heb hier een Vitus van 26.000 euro in huis gehad. Klinkt echt zeer goed, maar de First-Watt die ik nu heb doet sommige dingen minder goed en andere dingen weer beter. Het is maar waar je blij van wordt en de waarde van de versterker zegt daarbij niet zo veel.

Leobus had vroeger het idee dat Duitse spullen altijd een sis-boem karakteristiek hadden. Maar toen ik een aantal keren Audionet spullen hoorde (o.a. de eindversterkers van George) met ook volledige Audionet sets, begon mijn belangstelling erin te groeien. Het resultaat is nu dus volledige Audionet electronica. En voor mij -over smaak valt niet te twisten- klinkt het prima.

groet,

Leobus

23 minutes ago, Bebatoli said:

Ik vind juist dat Ayre erg pakkend is, naar de strot grijpt, ik heb dus totaal andere ervaring. Ook nooit last gehad van luistervermoeidheid.

Maar ik zeg ook niet dat het luistermoeheid oplevert, maar kan een beetje clean klinken, en daarom saai op lange termijn.

14 minutes ago, leobus said:

Leobus had vroeger het idee dat Duitse spullen altijd een sis-boem karakteristiek hadden. Maar toen ik een aantal keren Audionet spullen hoorde (o.a. de eindversterkers van George) met ook volledige Audionet sets, begon mijn belangstelling erin te groeien. Het resultaat is nu dus volledige Audionet electronica. En voor mij -over smaak valt niet te twisten- klinkt het prima.

groet,

Leobus

Ik heb een paar Audionet monoblokken ingeruild op mijn Aesthetix eindversterker. Kan ze helaas niet proberen, ze staan bij een dealer en zijn in principe al verkocht.

1 hour ago, Edje2 said:

Die Sonneteer heb ik inderdaad vaker gehoord en die heeft zeker ballen. Als een Sugden A21SE daarmee vergelijkbaar is dan moet die zeker op de shortlist. 

Al deze input maakt het er overigens niet makkelijker op, maar gelukkig is er geen haast geboden. 

@Edje2 De combi van jouw Benz LPS vond ik het erg mooi doen op die set. Ik weet dat de eigenaar er een andere smaak op nahoud, maar dat was de mooiste combinatie die ik daar heb gehoord. Ik denk alleen dat de phono pre daar het stereobeeld nog wat klein houdt en dat dat zeker beter kan. In dat geval komt het klankmatig en qua weergave heel dicht bij wat mij wel ligt. 

1 hour ago, Duclaasie said:

@Edje2 De combi van jouw Benz LPS vond ik het erg mooi doen op die set. Ik weet dat de eigenaar er een andere smaak op nahoud, maar dat was de mooiste combinatie die ik daar heb gehoord. Ik denk alleen dat de phono pre daar het stereobeeld nog wat klein houdt en dat dat zeker beter kan. In dat geval komt het klankmatig en qua weergave heel dicht bij wat mij wel ligt. 

De phono heb ik al eens vergeleken met de Ayre P5XE, de laatste had inderdaad een groter geluidsbeeld. Zelfde met de Sugden masterclass phono. Maar de verschillen zijn toch kleiner dan je zou verwachten.