Edje2 Posted 10 augustus Report Share Posted 10 augustus Ik denk dat de dac en phono er voor de volledigheid op zitten, maar met losse componenten moet je daar dus erg makkelijk overheen kunnen. Desalniettemin kan het soms verrassen. Erg benieuwd naar je ervaring met de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 10 augustus Report Share Posted 10 augustus 7 hours ago, Duclaasie said: Zoals het nu lijkt kan ik een mooie deal maken op een Moon 340i met alle opties. Dit lijkt mij een prima startpunt die, mocht het niet bij mijn smaak passen, ook goed weer te verkopen is. Als het een beetje meezit heb ik hem volgende week thuis staan. persoonlijk ben ik geen fan van alles in één apparaat dus ik ben heel benieuwd wat de bevindingen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 10 augustus Author Report Share Posted 10 augustus 2 hours ago, SpaceJS said: persoonlijk ben ik geen fan van alles in één apparaat dus ik ben heel benieuwd wat de bevindingen zijn. Ik ook niet, maar het zit erbij. Ik ben dan ook gewoon benieuwd naar hoe het zich verhoud tot de losse componenten die ik heb staan. Daarnaast kan het er altijd uit en los worden verkocht… 2 hours ago, Edje2 said: Ik denk dat de dac en phono er voor de volledigheid op zitten, maar met losse componenten moet je daar dus erg makkelijk overheen kunnen. Desalniettemin kan het soms verrassen. Erg benieuwd naar je ervaring met de versterker. Het zijn opties die je op ieder moment kan toevoegen, maar de eerste eigenaar heeft gewoon alles aangevinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 augustus Report Share Posted 12 augustus Mooi ding, Ik ben benieuwd naar je bevindingen. En een 2e phono bord is nooit weg voor een 2e Draaitafel natuurlijk De DAC verwacht ik eigenlijk niet heel veel van. Maar leuk om te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus Sinds vandaag staat hier een Moon 340i die ik in Duitsland, via internet, heb aangeschaft. Ondanks dat hij niet zo groot is voel je onmiddellijk hoe degelijk deze versterker is gebouwd. Daarnaast zit er echt een joekel van een ringkerntrafo !! Dat valt op de foto’s niet echt op, maar als je het deksel er af haalt om de instelling van de phono kaart te controleren dan zie je het onmiddellijk. Hij staat nu net 1,5 op de achtergrond te draaien en warm te worden, dus over de klank ga ik nu nog even weinig uitwijden. Daarnaast heb ik nog heel veel zaken uitbreiden testen en te vergelijken, zoals DAC en Phono kaart dat dit nog wel wat tijd in beslag gaat nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Van harte met je nieuwe aanwinst, Lijkt me een mooi apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 augustus Report Share Posted 18 augustus Mooi man, een goede stap denk ik. Als je net zo enthousiast bent als ik over deze versterker komt het zeker goed. Uiteraard blijft de match belangrijk, maar deze is erg neutraal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 augustus Author Report Share Posted 18 augustus Tot nu toe ben ik er zeker blij mee!! Het klank karakter is wel iets anders dan de LFD die, vergeleken met de Moon, een wat meer geprononceerd middengebied heeft. Daarnaast is de laagweergave van de Moon echt een heel stuk beter en daar was het voor een belangrijk deel toch om te doen. Tot nu toe vooral wat TV, Radio en een klein beetje streaming afgespeeld, waarbij het ook vriendinlief opviel dat dit echt wel een stap omhoog is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 augustus Report Share Posted 26 augustus Inmiddels ruim een week verder. Al een indruk van de positieve en wellicht ook negatieve punten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 26 augustus Author Report Share Posted 26 augustus Zeker, maar de uitwerking laat nog even op zich wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 augustus Report Share Posted 26 augustus * Gromt wat * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus (edited) 9 hours ago, Duclaasie said: Zeker, maar de uitwerking laat nog even op zich wachten. We verwachten wel snel een conclusie hoor Klaas, na al die supersnelle adviezen roots, hoe voeg jij overigens emoticons in? Mij lukt dat niet. Via het forum zie je een blauw blokje, via m’n telefoon toetsenbord zie ik ook niks zonder die krengen vind ik het lastig om de werkelijke boodschap over te brengen. Edited 27 augustus by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus (edited) Bij een nieuw bericht of reactie op het emoji icon drukken. Helemaal naar beneden scrollen dan zie je i.p.v. die blauwe blokjes ook de standaard emoticons van dit forum. Edited 27 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus (edited) Test: Ik zie hem! En jullie? Dank Jack! groet, Leobus Edited 27 augustus by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Zeker goed te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus yep, dank Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus Zo, inmiddels staat de Moon hier een poosje te spelen en heb ik diverse mogelijkheden die deze versterker biedt uitgetest en vergeleken. De 340i die ik heb staan is dus de full options 340i D3PX met optionele DAC kaart, XLR line ingang en MM/MC phono kaart. De Phono kaart heeft instelbare capaciteit (0/100pF) Gain (40/60dB) en afsluitweerstand (47K/100 Ohm). De DAC kaart heeft COAX, optisch en USB aansluitingen. Al met al dus een zeer complete versterker en voor wie simpel wil een mooie basis. Na aansluiten in eerste instantie hoofdzakelijk achtergrondmuziek en televisie afgespeeld, om te voorkomen dat ik alleen maar analytisch ga zitten luisteren. Ondanks dat er nog weinig intensief werd geluisterd was het verschil tussen de LFD en Moon meteen duidelijk. Het middengebied waar de LFD zo om wordt geroemd wordt door de Moon inderdaad anders weergeven, en dat is naar mijn smaak zeker niet minder. De eerste steekwoorden die mij gedurende de eerste dagen te binnen schoten waren gemak, rust en balans. Alle details zijn aanwezig, maar nooit opdringerig. Waar het echter echt interessant werd was het gebruik van een gebalanceerde kabel tussen de Cambridge CXN netwerkspeler en de Moon. Uit metingen door Amir van ASR bleek al dat technisch gezien de gebalanceerde uitgang van de CXN veel beter is dan single ended, maar hoe dat klankmatig uitpakt is altijd maar de vraag. Gister kreeg ik 5 meter Grimm TPR binnen die ik gecombineerd met Neutrik XLR connectoren als connectie gebruik. Gistermiddag meteen de soldeerbout ter hand genomen en een paartje kabels gemaakt. Omdat ik op de Moon met afstandsbediening van input kan switchen is een vergelijk tussen SE en XLR goed uit te voeren, ware het niet dat de output via XLR hoger is. Dat is bij deze versterker niet per input aan te passen helaas, maar is niet onoverkomelijk. Na het in gebruik nemen van de gebalanceerde kabels viel ik zowat van de bank. Dat er sprake zou kunnen zijn van enig verschil was duidelijk, maar dit verschil had ik niet zien aankomen. Nu gebruik ik voor SE Sommercable Albedo met KLE pure harmony pluggen, dus een zuiver vergelijk is het niet, maar dat dit alleen aan de kabel of pluggen zou liggen lijkt mij onwaarschijnlijk. Met de gebalanceerde aansluiting heb ik in het laag meer definitie en gaat het laag ook dieper. Aanslagen krijgen duidelijker een begin en eind en klinken mooier uit. Details komen beter tot uiting, zonder opdringend te zijn en de muziek is vloeiender. Het verschil tussen SE en gebalanceerd is wel bijna net zo groot als de stap van LFD naar Moon, maar dan voor een fractie van de prijs. De stap naar gebalanceerd laat als het ware alle puzzelstukjes op hun plaats vallen voor wat ik miste in de LFD. Dan de Phono kaart. Deze heb ik kortstondig geprobeerd icm een Silk SUT op de MM stand. Hier kan ik kort over zijn: Prima als je een simpele setup wil en de kaart is bijzonder stil, maar een losse voorversterker is al snel een klap beter. De DAC heb ik geprobeerd met een COAX kabel digitaal uit van de CXN naar de Moon. Voor het gebruiksgemak is dit een prima DAC, maar zelfs de CXN DAC speelt al een stuk beter. Klankmatig is het wel ok, maar de weergave is veel kleiner en geeft een heel kleine sweet spot. Wederom een mooie toevoeging voor wie van gemak houdt, maar klankmatig kan het zeker beter. Zijn er dan ook nadelen? Ja, die zijn altijd te vinden. Om te beginnen het uiterlijk, dat moet je maar net aanspreken. Daarnaast is de indicatie op de volumeknop en het display rood, maar zit er midden op de versterker ook een blauwe LED die vrij fel is. Daarnaast conflicteren de Cambridge Audio en Moon afstandsbediening met elkaar. Wanneer ik de digitale inputs van de CXN wissel, gaat het volume van de Moon zachter om eens een voorbeeld te noemen. Blijkbaar gebruiken ze beide hetzelfde Philips protocol. Al met al ben ik dus zeer tevreden met de Moon 340i en brengt het klankmatig wat ik had gehoopt. De laagweergave is sterk verbeterd, op laag volume is de weergave al veel beter en de algehele klank zou ik typeren als levendig, vloeiend en neutraal. Happy me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus On 27-8-2024 at 10:24, Tubejack said: Bij een nieuw bericht of reactie op het emoji icon drukken. Helemaal naar beneden scrollen dan zie je i.p.v. die blauwe blokjes ook de standaard emoticons van dit forum. Das een goeie, dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus 17 hours ago, Duclaasie said: Zo, inmiddels staat de Moon hier een poosje te spelen en heb ik diverse mogelijkheden die deze versterker biedt uitgetest en vergeleken. De 340i die ik heb staan is dus de full options 340i D3PX met optionele DAC kaart, XLR line ingang en MM/MC phono kaart. De Phono kaart heeft instelbare capaciteit (0/100pF) Gain (40/60dB) en afsluitweerstand (47K/100 Ohm). De DAC kaart heeft COAX, optisch en USB aansluitingen. Al met al dus een zeer complete versterker en voor wie simpel wil een mooie basis. Na aansluiten in eerste instantie hoofdzakelijk achtergrondmuziek en televisie afgespeeld, om te voorkomen dat ik alleen maar analytisch ga zitten luisteren. Ondanks dat er nog weinig intensief werd geluisterd was het verschil tussen de LFD en Moon meteen duidelijk. Het middengebied waar de LFD zo om wordt geroemd wordt door de Moon inderdaad anders weergeven, en dat is naar mijn smaak zeker niet minder. De eerste steekwoorden die mij gedurende de eerste dagen te binnen schoten waren gemak, rust en balans. Alle details zijn aanwezig, maar nooit opdringerig. Waar het echter echt interessant werd was het gebruik van een gebalanceerde kabel tussen de Cambridge CXN netwerkspeler en de Moon. Uit metingen door Amir van ASR bleek al dat technisch gezien de gebalanceerde uitgang van de CXN veel beter is dan single ended, maar hoe dat klankmatig uitpakt is altijd maar de vraag. Gister kreeg ik 5 meter Grimm TPR binnen die ik gecombineerd met Neutrik XLR connectoren als connectie gebruik. Gistermiddag meteen de soldeerbout ter hand genomen en een paartje kabels gemaakt. Omdat ik op de Moon met afstandsbediening van input kan switchen is een vergelijk tussen SE en XLR goed uit te voeren, ware het niet dat de output via XLR hoger is. Dat is bij deze versterker niet per input aan te passen helaas, maar is niet onoverkomelijk. Na het in gebruik nemen van de gebalanceerde kabels viel ik zowat van de bank. Dat er sprake zou kunnen zijn van enig verschil was duidelijk, maar dit verschil had ik niet zien aankomen. Nu gebruik ik voor SE Sommercable Albedo met KLE pure harmony pluggen, dus een zuiver vergelijk is het niet, maar dat dit alleen aan de kabel of pluggen zou liggen lijkt mij onwaarschijnlijk. Met de gebalanceerde aansluiting heb ik in het laag meer definitie en gaat het laag ook dieper. Aanslagen krijgen duidelijker een begin en eind en klinken mooier uit. Details komen beter tot uiting, zonder opdringend te zijn en de muziek is vloeiender. Het verschil tussen SE en gebalanceerd is wel bijna net zo groot als de stap van LFD naar Moon, maar dan voor een fractie van de prijs. De stap naar gebalanceerd laat als het ware alle puzzelstukjes op hun plaats vallen voor wat ik miste in de LFD. Dan de Phono kaart. Deze heb ik kortstondig geprobeerd icm een Silk SUT op de MM stand. Hier kan ik kort over zijn: Prima als je een simpele setup wil en de kaart is bijzonder stil, maar een losse voorversterker is al snel een klap beter. De DAC heb ik geprobeerd met een COAX kabel digitaal uit van de CXN naar de Moon. Voor het gebruiksgemak is dit een prima DAC, maar zelfs de CXN DAC speelt al een stuk beter. Klankmatig is het wel ok, maar de weergave is veel kleiner en geeft een heel kleine sweet spot. Wederom een mooie toevoeging voor wie van gemak houdt, maar klankmatig kan het zeker beter. Zijn er dan ook nadelen? Ja, die zijn altijd te vinden. Om te beginnen het uiterlijk, dat moet je maar net aanspreken. Daarnaast is de indicatie op de volumeknop en het display rood, maar zit er midden op de versterker ook een blauwe LED die vrij fel is. Daarnaast conflicteren de Cambridge Audio en Moon afstandsbediening met elkaar. Wanneer ik de digitale inputs van de CXN wissel, gaat het volume van de Moon zachter om eens een voorbeeld te noemen. Blijkbaar gebruiken ze beide hetzelfde Philips protocol. Al met al ben ik dus zeer tevreden met de Moon 340i en brengt het klankmatig wat ik had gehoopt. De laagweergave is sterk verbeterd, op laag volume is de weergave al veel beter en de algehele klank zou ik typeren als levendig, vloeiend en neutraal. Happy me! Zo ken ik de 340 dus ook, en blij dat mijn aanbeveling ook zo door jouw wordt ervaren. Wel een opmerking over SE/XLR: als het verschil zo groot is als je aangeeft is er iets anders aan de hand. Of het nivo is niet matchend of er is iets stuk of anders. Als het verschil werkelijk zo groot zou zijn is er echt iets aan de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 augustus Author Report Share Posted 29 augustus Het niveau verschilt gemeten met de microfoon van mijn telefoon ongeveer 8dB, wat natuurlijk best veel is. De oorzaak duiden is natuurlijk vrij lastig, omdat er meer factoren wijzigen, dan alleen het volume. Daarentegen is het resultaat wat telt en daar ben ik zeer tevreden over. Als we kijken naar de meting van de CXN dan zijn daar significante verschillen tussen XLR en RCA, waarbij het natuurlijk altijd de vraag is of dat waarneembaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus Ik zie alleen maar cijfers die ver buiten het gehoorspectrum liggen. Mijn buizenversterker heeft een SN verhouding van ong 80dB en klink zeer goed. Het verschil tussen -110 en -117 ga je echt niet horen. Niet teveel naar de cijfertjes kijken Klaas. vandaar mijn tip om toch eens terug te gaan naar de oude situatie en het niveau proberen te matchen. Als je echt grote verschillen hoort is er iets niet in orde. En vrijwel altijd wordt een apparaat ongebalanceerd ontworpen, voor het gebalanceerde signaal is er dan een extra Opamp in het signaal. Hoeft niet slecht te zijn, maar beter wordt het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts