bramelshout Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus Goedemiddag, Ik heb op een zolderkamer omgedoopt tot thuisbioscoop waar ik tot grote tevredenheid speel met installatie van Marantz. (Cinema 40 in gebruik als processor & AMP 10 als eindtrap). Nu heb ik recentelijk een airco van LG laten aanleggen in deze ruimte, welke zit aangesloten op dezelfde groep. Zodra ik de airco op een hoge stand heb staan, komt er een 'buzzing' geluid uit alle 11 speakers, welke duidelijk hoorbaar is tot op mijn luisterplek. Deze is volume onafhankelijk en dus erg storend. Bij een lagere stand van de airco wordt het duidelijk minder en zodra de airco wordt uitgeschakeld verdwijnt het direct. Onderstaand heb ik al geprobeerd op het probleem op te lossen: - De Marantz apparaten aansluiten op een Netfilter (AudioQuest PowerQuest 3). Dit deed iets, maar had nog niet het gewenste resultaat. - De Marantz apparaten aansluiten op een serieuzer Netfilter (AudioQuest Niagara 1200). Dit deed ook iets, maar had ook nog niet het gewenste resultaat. - De Marantz apparaten aansluiten op een andere groep middels een lange verlengkabel. Tot mijn verbazing werd de noise hierdoor niet minder. - De Airco aansluiten op een andere groep, met daarbij hetzelfde resultaat als hierboven. Ik hoor graag of iemand een idee heeft. Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus heb je 3 fasen in huis? Je zou eens kunnen proberen de versterker of airco op een andere fase aan te sluiten. Vervelend probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
i2Paq Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus Maak van 1 van de 2 de aarde eens los. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 2 augustus Author Report Share Posted 2 augustus Just now, i2Paq said: Maak van 1 van de 2 de aarde eens los. Dank voor de reactie, de Marantz heeft geen aarde. De airco stroomkabel komt door de wand vanaf de buitenunit. Ik zou wellicht eens kunnen testen deze op een ongeaard stopcontact aan te sluiten (met een verlengkabel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 2 augustus Author Report Share Posted 2 augustus 16 minutes ago, Edje2 said: heb je 3 fasen in huis? Je zou eens kunnen proberen de versterker of airco op een andere fase aan te sluiten. Vervelend probleem Dank voor je reactie. Volgens mij niet. Ik heb niet veel verstand van groepen en fasen, maar als ik in mijn meterkast kijk heb ik zover ik kan zien slechts (normale) 4 groepen. (Zie bijlage) Link to comment Share on other sites More sharing options...
i2Paq Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus 5 minutes ago, bramelshout said: Dank voor de reactie, de Marantz heeft geen aarde. De airco stroomkabel komt door de wand vanaf de buitenunit. Ik zou wellicht eens kunnen testen deze op een ongeaard stopcontact aan te sluiten (met een verlengkabel) Dan die van de Airco eens loshalen. Ik weet dat dit niet verstandig is, maar ik had dit zelfde bij mijn vrouw haar bedrijf en bleek dat, in dit geval de lift, troep over de aarde gooide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus Draai de voeding (stekker) van de airco eens om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 2 augustus Author Report Share Posted 2 augustus 3 minutes ago, i2Paq said: Dan die van de Airco eens loshalen. Ik weet dat dit niet verstandig is, maar ik had dit zelfde bij mijn vrouw haar bedrijf en bleek dat, in dit geval de lift, troep over de aarde gooide. Ik ga dit in ieder geval even proberen. Ik weet alleen niet hoe veilig dit is voor de lange termijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 2 augustus Author Report Share Posted 2 augustus 2 minutes ago, Roots said: Draai de voeding (stekker) van de airco eens om. Ook dit heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 augustus Report Share Posted 2 augustus (edited) Die 3 zekeringen links is dat van een kookgroep ofzo? Het ziet er iig uit dat je 3 fasen hebt, de aardlek is ook een 3 fasen variant. * Zit de airco wel aan aarde? Niet veel zolders hebben aarde daar boven. Edited 2 augustus by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 2 augustus Author Report Share Posted 2 augustus 25 minutes ago, Roots said: Die 3 zekeringen links is dat van een kookgroep ofzo? Het ziet er iig uit dat je 3 fasen hebt, de aardlek is ook een 3 fasen variant. * Zit de airco wel aan aarde? Niet veel zolders hebben aarde daar boven. Goede vraag, ik heb niet het idee dat deze 3 fase groep ergens heen loopt of momenteel in gebruik is. De airco is wel geaard, op mijn zolder zijn alle stopcontacten geaard. Op de eerste etage vreemd genoeg niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Hoe loopt de bekabeling van de airco? Loopt het in de buurt van audiokabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 4 augustus Author Report Share Posted 4 augustus 35 minutes ago, Jan said: Hoe loopt de bekabeling van de airco? Loopt het in de buurt van audiokabels? Dat niet. De buitenunit van de airco staat bovenop de dakkapel, de kabel naar het stopcontact komt door de dakkapel baar binnen en is daarom erg kort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Enigste wat ik nog kan verzinnen is: wat is de afstand tussen de airco en de audioset? Goedkope adapters, meestal geschakelde voeding, willen weleens storen op de radio als de afstand te klein is. Misschien stoort de airco voeding op de audioset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Ik neem aan dat de airco een CE-keuring heeft; Dus in principe niet mag storen of binnen bepaalde grenzen. https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/zakendoen-afspraken-en-landen/ce-markering/productgroepen/elektrische-2 Zo ja, zou ik zelf als 1e contact op nemen met de installateur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Dan zegt hij ja LG heeft een CE-keurmerk en wat dan? Ik zou eerst eens meten of er wel degelijk aarde is boven. If wel al of niet, de voorversterker geen aarde heeft, heel de audio installatie van aarde afhalen...Netwerkkabels eruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus De airco met een lange verlengkabel op een andere groep aansluiten? Om te proberen natuurlijk, dan weet je of de storing via het lichtnet of via de lucht komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Andere fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus (edited) Nog beter, maar wél met aangesloten aarde. Al denk ik, dat die drie zekeringen ook nog een schakelaar nodig hebben om een drie fasegroep te zijn. De 4 groepen zijn waarschijnlijk al over de drie fases verdeeld. Dus een andere groep bekent zeer waarschijnlijk ook al een andere groep. Edited 4 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
bramelshout Posted 4 augustus Author Report Share Posted 4 augustus Ik laat volgende week een electricien komen om eens te kijken naar het euvel. Aangezien ik best een verouderde meterkast heb met een klein aantal groepen is het wellicht handig dit ook eens goed aan te (laten) pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus Goed idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 augustus Report Share Posted 4 augustus 4 groepen kunnen prima op een fase zitten dus het is waarschijnlijk dat alles van de zelfde fase afkomstig is. Wat dan het beste helpt is om uit te zoeken of er een stopcontact is wat op een andere groep zit. Dan is de weg die de storing af moet leggen het langst. Beter is het natuurlijk om de airco op een eigen vrije groep aan te sluiten. Vaak zijn de opstart stromen wel behoorlijk. Ik weet bij het systeem dat ik hier heb staan er een 25A zekering wordt geadviseerd door de fabrikant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 augustus Report Share Posted 5 augustus 13 hours ago, Roots said: Dan zegt hij ja LG heeft een CE-keurmerk en wat dan? Bij klachten ga je toch altijd eerst langs bij de leverancier? Maar goed er wordt een elektricien ingeschakeld. Ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 augustus Report Share Posted 5 augustus Een van de kenmerken van de ce keurmerk is hij zult niet storen. Dat gebeurt hier duidelijk wel. Ik verwacht dus dat er iets kapot is in het apparaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 augustus Report Share Posted 5 augustus Ik zet in op geen aarde ondanks de geaarde stopcontacten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts