Jump to content

Rare ervaring

carl
 Share

Recommended Posts

Ik had vanochtend twee liefhebbers op bezoek. Geen klachten over vinyl, maar in het digitale domein misten ze wat “scherpte”. Eigenlijk was ik het wel met ze eens want het was me namelijk de afgelopen dagen ook al opgevallen. Ik heb me de hele dag kapot gepraktiseerd. En toen had ik het. Ik had omdat ik vorige week (een geleende) zeer korte Siltech digitale kabel wilde proberen de Quad CD speler rechtstreeks op de Metrum DAC gezet. De Quad weer teruggezet en Hans kabel er op. Volgens mij was het geluid weer op orde - zou dat zo’n invloed kunnen hebben?

Helaas begon het te onweren en dan zet ik de audio altijd uit en kon niet verder luisteren.

Edited by carl

Simpele regels als afstand houden volg ik eigenlijk consequent Roots. Maar ja als je snel iets wilt uitproberen volg je ze wel eens niet. Ik ga donderdag bij Orchestral audio naar subwoofers luisteren. Ik heb gevraagd of ik een loopwerk van ze kan lenen, maar ik denk toch dat een streamer mijn volgende aankoop wordt.

Edited by carl

Ik zou niet eens meer weten hoelang het geleden is wanneer ik nog een plaat of cd heb gedraaid.

Mijn volgende streamer gaat een nieuwe PC zijn volgend jaar...Ik zit een beetje in de piepzak met al die verschillende USB protocols met oudere DAC's. Eigenlijk hoe duur je het Mobo ook neemt er zit nooit meer op als Optisch.

Ik blijf een analoog verslaafde Roots. Maar zoals gezegd geeft een streamer zicht op veel obscuur werk. Vind ik wel leuk als ik een boekje lees.

Mobo ?

Edited by carl

Het moederbord waar je alles op aansluit..Harddisk, videokaart, geheugen...eventueel nog wat extra kaartjes zoals je wil....Maar dan moet het wel compatible zijn met windows 11....Die USB drivers voor die oudere DAC,s dan toch.

17 minutes ago, Roots said:

Ik zou niet eens meer weten hoelang het geleden is wanneer ik nog een plaat of cd heb gedraaid.

Mijn volgende streamer gaat een nieuwe PC zijn volgend jaar...Ik zit een beetje in de piepzak met al die verschillende USB protocols met oudere DAC's. Eigenlijk hoe duur je het Mobo ook neemt er zit nooit meer op als Optisch.

Pink Faun heeft heel mooie usb insteek kaarten. Ik speel met een usb poort die op het mb zit. Dat schijnt ook weer voordelen te hebben.

IK ga me daar begin volgend jaar serieus in verdiepen...Omdat vanaf oktober volgend jaar Windows 10 niet meer support gaat worden.

Maar jij hebt nu toch een I2S kaart over Hans *wink* gaat die overweg kunnen met Windows 11?

Ik heb een klassieke set van Quad in de huiskamer Roots. Het is wel een goede CD speler geweest. Leek klankmatig erg op de Meridian. Kan mijn vrouw weer naar de collectie van Wim Kan en Jasperina de Jong luisteren.

Er was toch zo’n jeugdserie met klassieke jeugdverhalen indertijd: een soort hoorspelen.

Edited by carl

12 hours ago, Roots said:

je kan dit eventueel oplossen door een apparaatje welke het geluid splitst uit je hdmi signaal. Deze hebben meestal optische en coaxiale aanlsuitingen en hebbe niets te maken met je besturings systeem.

20 hours ago, carl said:

Ik had omdat ik vorige week (een geleende) zeer korte Siltech digitale kabel wilde proberen de Quad CD speler rechtstreeks op de Metrum DAC gezet. De Quad weer teruggezet en Hans kabel er op. Volgens mij was het geluid weer op orde - zou dat zo’n invloed kunnen hebben?

Helaas begon het te onweren en dan zet ik de audio altijd uit en kon niet verder luisteren.

Ik heb je text nu een aantal maal doorgelezen, maar ik begrijp nog niet wat je nu precies hebt gedaan. Heb je nu een vergelijk gedaan tussen de DAC van de Quad en de Metrum en toen een andere kabel gebruikt?

4 hours ago, Roots said:

Ik zit nu aan zo'n dingetje te denken. Mijn DAC heeft ook BNC.

image.jpg

Dat werkt prima. Het laag is kneiterstrak, maar het midden en hoog een fractie korrelig. De drivers zijn trouwens lastig te installeren. Die van de eerste versie waren wat dat betreft echt krengen.

Ik weet het. De eerste versie die in mijn DAC zit ga ik geen tijd meer aan besteden...Het is dan ook geen plug n play, je moet echt de driver toewijzen.

Vandaar dat ik nu kijk naar Pink Faun, en heb meteen een fatsoenlijk aanspreekpunt.

Maar dat alles gaat pas begin volgend jaar zijn bij een nieuwe High End PC.

Zou ook best kunnen dat ik dan de Array voeding 5V ga bouwen. :) 

4 minutes ago, Roots said:

Ik weet het. De eerste versie die in mijn DAC zit ga ik geen tijd meer aan besteden...Het is dan ook geen plug n play, je moet echt de driver toewijzen.

Vandaar dat ik nu kijk naar Pink Faun, en heb meteen een fatsoenlijk aanspreekpunt.

Maar dat alles gaat pas begin volgend jaar zijn bij een nieuwe High End PC.

Zou ook best kunnen dat ik dan de Array voeding 5V ga bouwen. :) 

Die ken ik niet hoor. Array heeft met de PC voeding niks van doen en heeft bovendien 3, 5 en 12V.

De gegevens en schema's ed zijn overigens niet beschermt. Je moet echter wél een low power moederbordje gebruiken. Je kunt eens komen luisteren, dan vraag ik of Chris ook komt. Hij heeft de voeding ontworpen en gebouwd.

Edited by Hans van Liempd

2 hours ago, Duclaasie said:

Ik heb je text nu een aantal maal doorgelezen, maar ik begrijp nog niet wat je nu precies hebt gedaan. Heb je nu een vergelijk gedaan tussen de DAC van de Quad en de Metrum en toen een andere kabel gebruikt?

Ik heb de laatste dagen even een paar SPDIF kabels uitgeprobeerd Klaas namelijk de Kimber PBJ, de van Liempd Special, een coax op basis van de RG 59 en een Siltech. De laatste was te kort en ik heb  de CD speler maar op de DAC heb gezet. Het geluid klonk met alle kabels veel minder dan voorheen. Omdat ik het niet snapte heb ik eerst de Quad zonder en dan met de Metrum DAC uitgeprobeerd. Mijn oude geluid keerde helaas niet terug. Vervolgens de DAC maar weer op zijn eigen plaats gehad. Geluid weer prima en toen kon ik weer SPDIF kabels vergelijken. De Siltech is echter te kort. Niets aan de hand want ik heb hem geleend.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

Ik heb de laatste dagen even een paar SPDIF kabels uitgeprobeerd Klaas namelijk de Kimber PBJ, de van Liempd Special, een coax op basis van de RG 59 en een Siltech. De laatste was te kort en ik heb  de CD speler maar op de DAC heb gezet. Het geluid klonk met alle kabels veel minder dan voorheen. Omdat ik het niet snapte heb ik eerst de Quad zonder en dan met de Metrum DAC uitgeprobeerd. Mijn oude geluid keerde helaas niet terug. Vervolgens de DAC maar weer op zijn eigen plaats gehad. Geluid weer prima en toen kon ik weer SPDIF kabels vergelijken. De Siltech is echter te kort. Niets aan de hand want ik heb hem geleend.

Okay.....🤷‍♀️

Ere wie ere toekomt natuurlijk Roots. Ik zou er wel “Special” bijzetten. Dat komt marketingtechnisch  goed over.