Jump to content

Haandrikman

carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag even naar een Velodyne Subwoofer geluisterd op Final LS. Even kort samengevat is dat helemaal niks voor mij, mijn kamer en mijn muziek en zeker gezien de prijs. Omdat we er toch waren hebben we ook geluisterd naar https://www.analogueaudio.nl/haandrikman-merk.shtml. Als je een keer de kans hebt moet je toch gaan luisteren. Het geluid versmeerd veel minder en dat heeft allerlei positieve gevolgen. De prijs is wel erg fors.

Bijvoorbeeld Wim Kraanen beweert dat dit een uniek product is. Is dat nu zo want ik vond het zeker werken. Wel veel te duur.

Toch geen subwoofer en veel te dure netfiltering die weliswaar 1 of 2 dingen goed doet, maar verder de fut uit de set haalt.

Dat is inderdaad oud nieuws, reeds uit en te na besproken hier. Wat zullen we er verder van zeggen... 

Ik heb geen enkele belangstelling. En of het een filter is? Het geluid ervaarde ik gewoonweg als beter. 
En hoeveel het kost is een andere zaak.

Edited by carl

3 hours ago, Roots said:

Wil je nu die oude CJ's aansluiten op een netfilter van 6K? 

Zoals gezegd het interesseert me Roots. Overigens zie en hoor je het aan mijn CJ’s minder af dan aan mij.

PS het lijkt hier af en toe Hifi.nl. We weten het allemaal al zonder te luisteren. Ik heb geen sufheid gehoord.

Edited by carl

12 hours ago, Roots said:

Ja...Het is heel afhankelijk waar je zit..En wat dan nog? Wil je nu die oude CJ's aansluiten op een netfilter van 6K? Nee dat dacht ik wel niet :)

Al iets verder met de kabelstroomvoorziening?

Goed ontworpen versterkers, zijn tot in de eeuwigheid te onderhouden en op te waarderen met modernere techniek of betere onderdelen. Die nu hier in de woonkamer staat is ongeveer 20 jaar oud.  CJ heeft ook upgrades o.a. met teflon condensatoren. 

Twee dingen:

- de set bestond uit Final ESL, Bryston versterker en Classe cd speler Jack. Ik vermoed dat de streamer ook van Bryston was. In principe apparatuur met overbemeten voedingen die eventuele stroomproblemen moeten kunnen opvangen.  De idee van de scheidingstrafo is de problemen met de stroom opvangen zodat de voedingen van de apparatuur makkelijker hun werk kunnen doen.  Klinkt logisch. De Haandrikman scheidingstrafo werkte gehoormatig zeker. Het geluid is er gewoon strakker mee. Ik vermoed dat ik geen negatieve bijwerkingen heb gehoord omdat ze zo schunnig groot zijn. Echt weten doe ik het pas nadat ik het huis heb gehad. Gezien de prijs van €6000, - is de kans erg klein 

- Roots weet dat ik gesteld ben op mijn CJ en plaagt graag Jack. Ik kan er tegen hoor. Roots is verder een prima vent. Verder ben ik ervan overtuigd dat die CJ geluidsmatig nog actueel is mits er geschikte LS op zijn aangesloten. Over 20 jaar klinken de CJ nog steeds goed. 

Bij een buizen versterker hoeven die scheidingstrafo's m.i. niet extreem groot te zijn. Immers buizenversterkers zijn spanning versterkers. Dus een relatieve hoge spanning en in verhouding tot halfgeleiders weinig stroom.  Wat van der Veen heeft gedaan is een ringkern trafo te ontwerpen die enkel de 50hertz netfrequentie doorlaat. De rest wordt automatisch uitgefilterd. Ze werden ze bij Plitron gewikkeld die ook VDV trafo's maakt(e) voor de Canadese markt. 

Ik ken het product al wat langer Carl en het heeft mijn interesse. Tenminste als mijn huidige Purepower ooit de geest geeft. Ik weet dat Wim lang op zoek is geweest naar een product dat stroom schoner maakt maar het geluid niet aantast. Ik gebruik mijn Purepower alleen niet voor de eindversterkers en met een ander product zou ik dat hetzelfde doen. Ooit heb ik de Purepower wel getest met de eindversterkers maar het was geen succes. Zesduizend euro blijft natuurlijk veel geld maar er worden aan de andere kant wel hogere bedragen uitgegeven aan apparatuur, bekabeling, etc. 

Stond die Velodyne wel goed afgesteld dan? Zet hem iets te luid en je verpest eigenlijk direct alles, maar het klinkt dan wel lekker bombastisch wat een grote groep klanten wel leuk vind (mensen die niet weten hoe het hoort te klinken). 

4 hours ago, thingman said:

Ga toch gewoon eindelijk eens genieten van muziek (zei hij tegen de eeuwige audiostudent).

Ik denk dat je hier Carl mee bedoelt.

Volledig eens. Als ik Carl zou zijn zou ik mijn het eerste jaar alleen maar bezig zijn met muziek luisteren en genieten van alle dingen waar ik veel geld aan heb uitgegeven. En alles er omheen compleet vergeten en negeren.

Edited by analoogfreak