Jump to content

Haandrikman

carl
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, analoogfreak said:

Ik denk dat je hier Carl mee bedoelt.

Volledig eens. Als ik Carl zou zijn zou ik mijn het eerste jaar alleen maar bezig zijn met muziek luisteren en genieten van alle dingen waar ik veel geld aan heb uitgegeven. En alles er omheen compleet vergeten en negeren.

Juist, dat bedoelde ik. Er is geen rust, zelfs niet in een mooie dedicated ruimte met een high-end set.

Het gaat dan helemaal niet (meer) om muziek. Er zal altijd de onrust blijven hoe het geluid zou zijn met dit of dat en zus of zo erbij.

Vreselijk is dat; ik had het ooit ook en weet hoezeer het juist afstand schept tot je passie ipv toenadering.

Misschien vind Carl het gewoon leuk en is het een deel van de hobby. Je kan genieten van muziek en toch op ontdekkingsreis gaan.

Edited by Bebatoli

19 minutes ago, Bebatoli said:

Misschien vind Carl het gewoon leuk en is het een deel van de hobby. Je kan genieten van muziek en toch op ontdekkingsreis gaan.

+1

Ik begrijp de opmerking van Thingman wel, maar anderzijds: "Ieder zijn eigen startpunt, reis, tempo en eindbestemming." 

1 hour ago, Bebatoli said:

Die combi zal zeker best mogelijk zijn (hoewel ik het aspect rust dan blijf missen), maar hier zie ik 'm in het geheel niet. Vandaar mijn reactie.

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:

+1

Ik begrijp de opmerking van Thingman wel, maar anderzijds: "Ieder zijn eigen startpunt, reis, tempo en eindbestemming." 

Dat is natuurlijk altijd zo en dat wordt ook niet betwist. Het is de onrust die in golven afslaat van dit soort topics van Carl.

Heel wat anders dan bijv. het topic over de ruimte aankleding en dat van het traject naar nieuwe speakers. Die eindigen beide in rust die misschien 1 week aanhoudt, waarna de jeuk weer opsteekt...

8 minutes ago, thingman said:

Dat is natuurlijk altijd zo en dat wordt ook niet betwist. Het is de onrust die in golven afslaat van dit soort topics van Carl.

Heel wat anders dan bijv. het topic over de ruimte aankleding en dat van het traject naar nieuwe speakers. Die eindigen beide in rust die misschien 1 week aanhoudt, waarna de jeuk weer opsteekt...

Aard van het beestje zullen we maar zeggen......

8 hours ago, carl said:

- Roots weet dat ik gesteld ben op mijn CJ en plaagt graag Jack. Ik kan er tegen hoor. Roots is verder een prima vent. Verder ben ik ervan overtuigd dat die CJ geluidsmatig nog actueel is mits er geschikte LS op zijn aangesloten. Over 20 jaar klinken de CJ nog steeds goed. 

:D ...Dat denk ik ook Carl. Om de 20 jaar alle elco's vervangen, buisjes of geoxideerde buisvoetjes. Wel eens nagedacht over een condensator upgrade? Daar kan je je geld ook goed in kwijt.

* Om Carl nog wat onrustiger te maken*  :P 

4 hours ago, thingman said:

Juist, dat bedoelde ik. Er is geen rust, zelfs niet in een mooie dedicated ruimte met een high-end set.

Het gaat dan helemaal niet (meer) om muziek. Er zal altijd de onrust blijven hoe het geluid zou zijn met dit of dat en zus of zo erbij.

Vreselijk is dat; ik had het ooit ook en weet hoezeer het juist afstand schept tot je passie ipv toenadering.

Precies. Zo denk ik ook. 

Audio-Nervoza lijkt mij juist van toepassing op onze audiofiel Carl.

Ik heb gelukkig geen last van audiofiel zijn of wat ervoor doorgaat. Ik herken het wel bij vrienden van mij. Het altijd maar bezig zijn met een volgende upgrade, terwijl de laatste upgrade er net is. Upgrade in de zin van nieuw apparaat, kabel, accessoire. En zichzelf niet de tijd gunnen om de laatste upgrade de tijd geven. Waarbij je jezelf ook de tijd niet geeft en de rust niet vind.

"Altijd onderweg zijn en nooit even stil staan en je de tijd geven om om je heen te kijken en genieten van je ziet en voelt is niet de weg", zei mijn oude vader eens tegen mij. 

En ja ieder zijn hobby en zijn weg erin. 

Ik ga ff een plaatje omdraaien.😁

Kennelijk is het voor sommige moeilijk te bevatten dat iemand geïnteresseerd is in muziek en daarnaast toch bezig kan zijn met het experimenteren met audio en zijn set. En dat is toch echt anders dan voortdurende wisselen en aankopen.

Ik ben nu 73 jaar en mijn hele leven met muziek en hifi bezig geweest. Mijn laatste set moet gewoonweg goed zijn. Natuurlijk ben ik druk bezig geweest om mijn luisterkamer optimaal te krijgen. Half werk is niet mijn aard. En toen ik nieuwe LS zocht moesten die toch echt beter klinken dan de LS die ik al 23 jaar had.  Ik heb nog nooit bewust naar een sub geluisterd en sinds een paar dagen weet ik dat het niets voor me is. Mijn moeder kocht na haar 70ste geen nieuwe spullen meer voor haar huis met de uitspraak dat het niet meer de moeite waard was. Ik leef niet zo.

Mijn audiogeschiedenis is er trouwens een van veel rust. Mijn versterker heb ik nu meer dan 22 jaar. Met mijn MA LS heb ik 24 jaar gespeeld en staan nu bij mijn zoon. Ik heb een nieuwe platenspeler maar die is een upgrade van mijn oude met dezelfde arm en element. Minder verandering dan bij menigeen hier.

Edited by carl

21 minutes ago, analoogfreak said:

Audio-Nervoza lijkt mij juist van toepassing op onze audiofiel Carl.

Daarvan blijkt weinig uit mijn aankopen Freak (zie boven). Ik zit wel erg veel op dit forum en dat is toch weer wat anders. Het houdt mijn hersens wel een beetje soepel. Ik ben erg bang dezelfde kant op te gaan als mijn broer. 

11 minutes ago, Roots said:

Nou nou nou zo is het niet.. Ik hou echt wel van een stevig potje laag. Maar het moet wel strak zijn en vooral Muzikaal.

Ik geloof dan ook niet dat die Velodyne sucks.

Een Velodyne goed inregelen is niet op 1, 2, 3 gebeurt en als het goed gebeurt gaat die naadloos over met het hoofdsysteem.

9 hours ago, Walt said:

Stond die Velodyne wel goed afgesteld dan? Zet hem iets te luid en je verpest eigenlijk direct alles, maar het klinkt dan wel lekker bombastisch wat een grote groep klanten wel leuk vind (mensen die niet weten hoe het hoort te klinken). 

Ik heb natuurlijk gevraagd hem net wat zachter te zetten Walt. Natuurlijk hoor je verschil, maar de vraag is ook wat mis je in je set en is het het gedoe waard. Ik vind het eigenlijk prima zo.

De Auralic mini streamer gaat naar de huiskamer en beneden komt een Auralic Aries. Daarna is het voorlopig wel genoeg al zal ik altijd wel eens met iets kleins experimenteren. Alles is hier met veel zorg samengesteld en verbeteringen met meerwaarde zie ik niet zo voor me.  Maar ik blijf zoeken (haha).

Edited by carl

De vorige eigenaar van mijn MG20's had 2 subwoofers en ik heb het nut ervan nooit begrepen. Ok, bij hem gaf het een ietsje pietsje dieper laag en ze waren heus goed afgeregeld, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om zelf een sub te gebruiken.

Dat weet ik nu ook uit eigen (!) ervaring Gydo. En dat eigen (!) ervaring is voor mij een deel van de hobby. 

Edited by carl

Gelijk heb je, maar ook ik twijfel wel of de sub goed was ingeregeld.

En dan niet op het gehoor maar gemeten, als dat gebeurd is dan zou het wel eens een andere ervaring kunnen zijn.

Al heb ik zelf op de magies geen sub staan, in de woonkamer waar ik een set KEF T-series speakers heb hangen staat wel een sub en wel de kleinste REL die ik kon vinden.

Deze vult het laag goed aan en is niet dominant aanwezig. Verder het ding wel even goed op tijd gezet en dan is het geen High-end maar speelt het wel prima.

Ik denk dat ze wel goed ingeregeld hadden George. Er stond tenminste een computer en meetmicrofoon. Misschien dat je het thuis beter krijgt, maar ik laat niemand daarvoor langs komen als ik niet serieus geïnteresseerd ben. Waarschijnlijk is een kleine Rel een beter alternatief. Ik denk niet dat ik daar aan begin.

7 hours ago, kappa7 said:

Al heb ik zelf op de magies geen sub staan, in de woonkamer waar ik een set KEF T-series speakers heb hangen staat wel een sub en wel de kleinste REL die ik kon vinden.

Deze vult het laag goed aan en is niet dominant aanwezig. Verder het ding wel even goed op tijd gezet en dan is het geen High-end maar speelt het wel prima.

Ik wist niet dat jij met Magnepan speelt. Welk model heb je? Leuk!

Ha Carl,

Als je eigenlijk geen sub wilt, moet je dat gewoon durven uitspreken inderdaad. Dus goed gedaan.

Ik heb zelf zeer zelden een goed ingeregelde sub gehoord, meestal stelt men hem te luid af en laat hem tever doorlopen. Ik heb goede ervaringen met de sub pas onder de 40Hz, dus niet de HT afstelling dat deze onder de 80Hz al lekker staat mee te bleren. Tevens dien je gepoort , passieve radiator of bandpass te vermijden, dit klinkt allemaal traag/vertraagd. Gesloten is beste en nog compact uit te voeren, of open baffle variant, maar dat is doorgaans wel groot. 

Groetjes Walter

Edited by Walt

3 hours ago, Bebatoli said:

Ik wist niet dat jij met Magnepan speelt. Welk model heb je? Leuk!

Een set oude beestjes ik heb de 1.5 maar spelen erg goed.

Een groter systeem past niet in de ruimte.

36 minutes ago, Walt said:

meestal stelt men hem te luid af en laat hem tever doorlopen. Ik heb goede ervaringen met de sub pas onder de 40Hz, dus niet de HT afstelling dat deze onder de 80Hz al lekker staat mee te bleren.

Dat is precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk heeft hij een HT instelling gebruikt.

Er zijn niet zo heel veel mensen die een sub wel goed af kunnen stellen.

De verkopers hebben er vaak al helemaal geen kaas van gegeten.

3 minutes ago, kappa7 said:

Een set oude beestjes ik heb de 1.5 maar spelen erg goed.

Een groter systeem past niet in de ruimte.

Ik heb in 1990 mijn eerste Magnepan's gekocht, nml de SMGa en een jaar later kwam de 1.5 uit en een vriend kocht mijn SMGa's over en ik de 1.5. Ik speelde toen met Sphinx, als ik het goed heb de Project 4 voorversterker en de Project 14 hybride versterker. Die set speelde erg mooi, maar toen we verhuisde kon ik de Magnepan's niet meer opstellen. Ik heb ze nog een jaar in de doos laten liggen maar uiteindelijk verkocht. Ik heb zo'n 12 jaar geleden ook een set Tympani's IVa gekocht voor 500€. Die heb ik helemaal gerestaureerd maar vanwege de afmetingen heb ik ze verkocht aan een Amsterdammer. Met de winkel hadden we de 1.6, 1.7, 3.7 en de MG12.

59 minutes ago, kappa7 said:

Dat is precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk heeft hij een HT instelling gebruikt.

Er zijn niet zo heel veel mensen die een sub wel goed af kunnen stellen.

De verkopers hebben er vaak al helemaal geen kaas van gegeten.

@Carl, misschien kun je nog navragen in Wijchen hoe eea was ingesteld. Dan kunnen we het houden bij de feiten ipv allerlei aannames en generalisaties…. 🙄