Tubejack Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus (edited) Ik vond hier goede info wanneer je een pick-up naald moet vervangen. https://www.walvisproducts.nl/c-5165929/tijdig-een-naald-vervangen-voorkom-grijs-draaien/ Afhankelijk van het type: 250 tot wel 2000! uur. Een Denon DL-103 is een van mijn favoriete cartridges. Er zit een naakte diamand in, dus lange levensduur. Maar ik hou niet precies bij hoe vaak en hoe lang ik platen draai. Vandaag viel op det het geluid wat dun en saai is. Weinig sprankelend en het laag wat suf. Is dat het moment dat je zo'n cartridge moet vervangen.? Hoe houden jullie dat bij? Gewoon op gehoor? Edited 17 augustus by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Naast de kwaliteit van de tip is de slijping ook van belang voor de levensduur. Conische en elliptische naalden hebben een significant kortere levensduur dan lijncontact varianten. ik turf simpelweg ieder plaathelft die ik heb gedraaid. Dat is natuurlijk niet waterdicht, maar zo heb je wel een indicatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Het lijkt mij dat je dat kunt controleren met een testplaat. Best wel lang geleden dat ik dat gedaan heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Of onder een microscoop… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus 20 minutes ago, Duclaasie said: Of onder een microscoop… Net gedaan. ik zie geen verschil met een nieuwe Denon DL-103. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus 23 minutes ago, Groovy said: Het lijkt mij dat je dat kunt controleren met een testplaat. Best wel lang geleden dat ik dat gedaan heb. Wat zou ik dan moeten controleren ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus 14 minutes ago, Tubejack said: Net gedaan. ik zie geen verschil met een nieuwe Denon DL-103. Met wat voor vergroting en belichting heb je gekeken? Slijtage waarnemen valt namelijk niet mee naar mijn idee. Overigens bij twijfel lekker vervangen, het is tenslotte ook het behoud van je vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus (edited) 11 minutes ago, Duclaasie said: Met wat voor vergroting en belichting heb je gekeken? Slijtage waarnemen valt namelijk niet mee naar mijn idee. 80x Bovenverlichting. Ik vind de verschillen optisch moeilijk vast te stellen. Edited 17 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus 1 hour ago, Tubejack said: Ik vond hier goede info wanneer je een pick-up naald moet vervangen. https://www.walvisproducts.nl/c-5165929/tijdig-een-naald-vervangen-voorkom-grijs-draaien/ Afhankelijk van het type: 250 tot wel 2000! uur. Een Denon DL-103 is een van mijn favoriete cartridges. Er zit een naakte diamand in, dus lange levensduur. Maar ik hou niet precies bij hoe vaak en hoe lang ik platen draai. Vandaag viel op det het geluid wat dun en saai is. Weinig sprankelend en het laag wat suf. Is dat het moment dat je zo'n cartridge moet vervangen.? Hoe houden jullie dat bij? Gewoon op gehoor? Op mijn gehoor. Je hoort echt wel als de naald versleten raakt. Hoge tonen die dof worden, stemmen die sissen, lage tonen die boemerig worden zijn voor mij indicatoren. Maar ook dat de naald snel en veel meer stof op pakt dan je gewend bent. Onder een microscoop en zelfs onder een goede loep kun je het zien. Let op het puntje van je naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus 42 minutes ago, Tubejack said: Wat zou ik dan moeten controleren ? Alle testen betreft stereo weergave van de testplaat. Als je naald niet goed is of staat dan zul je dat wel horen. jij weet echt wel van de hoed en de rand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus 37 minutes ago, Groovy said: Alle testen betreft stereo weergave van de testplaat. Als je naald niet goed is of staat dan zul je dat wel horen. jij weet echt wel van de hoed en de rand. Ik heb een test plaat van Ortofon en kan een scope aansluiten en kijken hoeveel µM tracking ik haal. De laatste keer was dat 90µM zonder zichtbare vervorming. Maar dat is een gedoe, want dan moet ik mijn test spullen naar beneden sjouwen. Dus ik vroeg me af hoe anderen dat doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus Author Report Share Posted 17 augustus 56 minutes ago, analoogfreak said: Op mijn gehoor. Je hoort echt wel als de naald versleten raakt. Hoge tonen die dof worden, stemmen die sissen, lage tonen die boemerig worden zijn voor mij indicatoren. Maar ook dat de naald snel en veel meer stof op pakt dan je gewend bent. Onder een microscoop en zelfs onder een goede loep kun je het zien. Let op het puntje van je naald. Ok bedankt, van sissen, lage tonen die boemerig worden geen last. Ik zal nog een paar keer kijken. Ik heb er nu een Goldring 1042 ingeschroefd dat is 5 minuten werk, want hij zit al in een shell. Veel details maar nog wat dun geluid. Zeg maar het geluid van sommige Beatles LP's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus 23 minutes ago, Tubejack said: Ik heb een test plaat van Ortofon en kan een scope aansluiten en kijken hoeveel µM tracking ik haal. De laatste keer was dat 90µM zonder zichtbare vervorming. Maar dat is een gedoe, want dan moet ik mijn test spullen naar beneden sjouwen. Dus ik vroeg me af hoe anderen dat doen? Ok, snap ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 augustus Report Share Posted 17 augustus Bij mijn 2dehands Denon 304 mk2 op het gehoor en op zicht. En toen vervangen door een NOS Denon DL-A100. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus Report Share Posted 18 augustus (edited) 21 hours ago, Tubejack said: Ik vond hier goede info wanneer je een pick-up naald moet vervangen. https://www.walvisproducts.nl/c-5165929/tijdig-een-naald-vervangen-voorkom-grijs-draaien/ Afhankelijk van het type: 250 tot wel 2000! uur. Een Denon DL-103 is een van mijn favoriete cartridges. Er zit een naakte diamand in, dus lange levensduur. Maar ik hou niet precies bij hoe vaak en hoe lang ik platen draai. Vandaag viel op det het geluid wat dun en saai is. Weinig sprankelend en het laag wat suf. Is dat het moment dat je zo'n cartridge moet vervangen.? Hoe houden jullie dat bij? Gewoon op gehoor? Een naakte diamant zit niet gelijmt (bonded), maar zit in de cantilever geperst. Er zit dus geen (dempende) lijmlaag tussen naald en drager De DL103 is een MC. Die werken het best bij kamertemperatuur. Als het warmer dan 26ºC is tijdens het spelen, is het af te raden analoog te luisteren. Tel je de wijvingsswarmte erbij op, kom je uit op ergens rond de 30ºC. Dan gaat een element suffer klinken, omdat de ophanging dan niet meer optimaal is. Edited 18 augustus by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 augustus Author Report Share Posted 18 augustus @SodejuuHet is hier binnen inderdaad warm, zo'n 25ºC. Dus dat is een logische verklaring. Dank je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 augustus Report Share Posted 18 augustus 5 hours ago, Sodejuu said: Een naakte diamant zit niet gelijmt (bonded), maar zit in de cantilever geperst. Er zit dus geen (dempende) lijmlaag tussen naald en drager De DL103 is een MC. Die werken het best bij kamertemperatuur. Als het warmer dan 26ºC is tijdens het spelen, is het af te raden analoog te luisteren. Tel je de wijvingsswarmte erbij op, kom je uit op ergens rond de 30ºC. Dan gaat een element suffer klinken, omdat de ophanging dan niet meer optimaal is. Dat is niet mijn ervaring. Hangt echt van het element en arm af of hij lekkerder gaat klinken of niet als het warmer wordt. Sommige elementen klinken magisch bij 30 graden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 augustus Author Report Share Posted 18 augustus 2 hours ago, Edje2 said: Dat is niet mijn ervaring. Hangt echt van het element en arm af of hij lekkerder gaat klinken of niet als het warmer wordt. Sommige elementen klinken magisch bij 30 graden Welke? elementen @Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 augustus Report Share Posted 18 augustus Mijn zyx gaat echt beter klinken als het warm is. Die is ook redelijk stug opgehangen. Ik kan met voorstellen dat dat voor een 103 ook geldt, al is het natuurlijk een samenspel tussen standraad en dempingsrubber. De eerste wordt niet soepeler als het warm is, de tweede wel. vergelijk het met een schokbreker en veer in je auto. Soms werkt ietsje minder demping ook beter, uiteraard. Afhankelijk van de afstelling ofwel keuze van de fabrikant. ze doen overigens vaak maar wat. Het afstellen van het dempingsrubber is handwerk en daarom klinkt geen element hetzelfde! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 augustus Report Share Posted 19 augustus Ik heb ook geen last van minder klinkende elementen bij hogere temperaturen, het is hier 27 graden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus Author Report Share Posted 20 augustus Toch een aantal reacties, mooi. Eerlijk gezegd, had ik er meer verwacht op dit analoge forum b.v. van @carl vakantie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus On 17-8-2024 at 15:37, Tubejack said: 80x Bovenverlichting. Ik vind de verschillen optisch moeilijk vast te stellen. dan denk ik dat je het ook niet gaat zien. Voor wat ik er van weet moet je echt wel meer vergroting hebben an vanaf de zijkanten belichten. Aan de hand van de reflectie van het licht kun je dan de slijtage bepalen. Hoe kleiner het contactoppervlak nog is, hoe beter de naald. zie ook Shure site Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus 1 hour ago, Tubejack said: Toch een aantal reacties, mooi. Eerlijk gezegd, had ik er meer verwacht op dit analoge forum Staat dat ergens...?? Is digitaal hier verboden dan? Ik heb niet die indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus 3 hours ago, Duclaasie said: dan denk ik dat je het ook niet gaat zien. Voor wat ik er van weet moet je echt wel meer vergroting hebben an vanaf de zijkanten belichten. Aan de hand van de reflectie van het licht kun je dan de slijtage bepalen. Hoe kleiner het contactoppervlak nog is, hoe beter de naald. zie ook Shure site Ik denk dat 80x juist al te groot is. Eerder 20 -40x. En dan is de belichting heel belangrijk. ik heb een tonar elementen microscoop. De vergroting weet ik niet precies, maar ik denk iets van 15. Is een mono microscoop en erg lastig om goed belicht of zicht te krijgen. Beter met een stereo microscoop en de juiste verlichting. En dan nog moet je weten wat je moet waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus Er zijn mensen op het Duitse AAA forum die zeggen dat een diamant nooit slijt. Rubbers verouderen dan weer wel. Zolang je gehoormatig niets mist gewoon doorspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts