Tubejack Posted 20 augustus Author Report Share Posted 20 augustus 39 minutes ago, Edje2 said: Ik denk dat 80x juist al te groot is. Eerder 20 -40x. En dan is de belichting heel belangrijk. ik heb een tonar elementen microscoop. De vergroting weet ik niet precies, maar ik denk iets van 15. Is een mono microscoop en erg lastig om goed belicht of zicht te krijgen. Beter met een stereo microscoop en de juiste verlichting. En dan nog moet je weten wat je moet waarnemen. Ik heb een stereo-microscope met meerdere lensen. Ik kan ook naar 40 of eventueel met een andere tussenlens naar 20. Met 80 zie ik het meest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus Author Report Share Posted 20 augustus (edited) 3 hours ago, Hans van Liempd said: Staat dat ergens...?? Is digitaal hier verboden dan? Ik heb niet die indruk. Ik ook niet Hans. Volgens mij is de oorsprong van dit forum analoog. Naar Audio selectief in Sneek. Dát waren nog eens tijden. Edited 20 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus HIGH-END forum en topic Analoog....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus Wat Carl aangeeft klopt denk ik wel. Ik heb nog nooit een element zelf versleten. Neemt niet weg dat ik wel elementen heb gehad die dat waren. Die had ik dan gebruikt aangeschaft. Dat was in een tijd dat ik nog niet zo wijs was. Ik zal dat niet zo snel meer doen tenzij ik 100% zeker weet wat ermee gebeurd is. Ik denk dat een element erg lang mee kan gaan, maar meestal gaat hij voortijdig stuk door ongelukjes of doorgezakte ophanging. mijn tip: gewoon meerdere elementen bezitten zodat je af en toe kunt wisselen. Dat houdt het leuk om af en toe naar iets anders te luisteren en de slijtage merk je dan niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus Ik heb ooit eens een Koetsu element ter reparatie binnengebracht bij Jan Allaerts en hij opende het en je wil niet weten hoe stoffig en vies het intern was. Hij heeft een stereomicroscoop en het leek op een volle containerbak. Maar hij heeft het helemaal schoon gemaakt en een nieuwe naald geplaatst en het zag er als nieuw uit en speelde heel erg mooi. Dat een element lang meegaat denk ik ook, maar het kan wel een stofnest worden en misschien moet het af en toe eens op onderhoud binnen gebracht worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus (edited) De tweede bijdrage waar die EMT man wordt aangehaald heb ik nooit vergeten https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/114252-wie-lange-hält-ein-tonabnehmer-grundsatzfrage/ Af en toe keer goed laten schoonmaken is voor alles wel goed lijkt me. Trouwens altijd willen hebben een Jan Allaerts element. Zouden ze nog steeds zo goed klinken. Edited 20 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus Author Report Share Posted 20 augustus Deze zocht ik https://web.archive.org/web/20150725012301/http://www.audioselectief.nl/vraaghethenk/nl_naaldvorm.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus (edited) Henk heeft het over hoorbaar verlies in het hoog bij slijtage. Ook over 20.000 uur voor een topnaald. Volgens mij zie ik Roger van de week. Ik zal hem eens naar de naald kijken. Edited 20 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus Ik heb hier wat plaatjes gezet van een versleten element. Je ziet er echt niets aan. Toch is die naald niet lekker meer. van wat ik me kan herinneren begon het te vervormen en klonk het gewoon niet lekker meer. Was goed te horen en niet te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 augustus Report Share Posted 20 augustus De link werkt niet goed, maar als je op oculair zoekt vind je de foto’s. Je moet wel precies de goede hoek en belichting hebben, anders zie je er niets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus Ik heb van alle kanten gekeken en je ziet er gewoon niets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Dan lijkt me dat er iets anders aan de hand is, maar geen versleten tip. Weet je hoeveel ermee gespeeld is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Zou het niet weten, nooit bijgehouden. Maar op een gegeven moment was hij op en heb ik een ander element gekocht. Deze ligt nu ongebruikt hier op de plank. Een retip zou wel kunnen maar mijn huidige Benz Glider High vind ik dan toch nog wat fijner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Ik zou niet zomaar een retip laten doen. Wellicht is de demper versnot, of zit er veel troep in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Een Benz blijft erg fraai. De Wood vind ik zelf minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus On 23-8-2024 at 08:36, Edje2 said: Ik zou niet zomaar een retip laten doen. Wellicht is de demper versnot, of zit er veel troep in. De tip is gewoon versleten maar dat zie je eigenlijk nooit aan de tip zelf. tenzij de slijtage al zover is dat deze echt zichtbaar wordt maar dan ben je al te ver gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus On 27-8-2024 at 19:58, kappa7 said: De tip is gewoon versleten maar dat zie je eigenlijk nooit aan de tip zelf. tenzij de slijtage al zover is dat deze echt zichtbaar wordt maar dan ben je al te ver gegaan. Dat is denk ik echt niet waar. Als een tip versleten is moet je dat kunnen zien op de microscoop. Ik denk alleen dat je niet de juste belichting hebt. Zon tip heeft een optimale vorm die simpelweg verandert door slijtage. Dat moet zichtbaar zijn, anders is hij niet versleten of je kijkt verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus Tuurlijk je krijgt gelijk, je hebt het alleen niet. Slijtage die zichtbaar is onder de microscoop is all veel te lang mee doorgespeelt. Het is al veel eerder hoorbaar dan dat het zichtbaar wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus 7 hours ago, kappa7 said: Tuurlijk je krijgt gelijk, je hebt het alleen niet. Slijtage die zichtbaar is onder de microscoop is all veel te lang mee doorgespeelt. Het is al veel eerder hoorbaar dan dat het zichtbaar wordt. +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 augustus Report Share Posted 29 augustus Als je dan een kostbaar element hebt wil je toch ook een beetje zekerheid of het aan de naald ligt of gewoon vervuiling, opgedroogde rubbertjes ed. Ik ben op zoek geweest op YouTube naar een geloofwaardig filmpje....Eigenlijk niets zo vlug kunnen vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 augustus Author Report Share Posted 30 augustus Het probleem lijkt opgelost, het klinkt weer echt goed. Ik heb 2 "nieuwe" NOS buizen in het phono gedeelte van mijn voorversterker geplaatst. En speel nu met een vrij nieuwe, ingespeelde Goldring 1042. Wat een fantastische cartridge. Wat een details weet hij uit de groeven te halen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 augustus Report Share Posted 30 augustus Top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 augustus Report Share Posted 30 augustus 17 hours ago, kappa7 said: Tuurlijk je krijgt gelijk, je hebt het alleen niet. Slijtage die zichtbaar is onder de microscoop is all veel te lang mee doorgespeelt. Het is al veel eerder hoorbaar dan dat het zichtbaar wordt. Niet dat ik per se mijn gelijk wil halen, wil het namelijk zelf ook weten. Ik ga het navragen bij ene professional (iemand die niets anders doet dan elementen repareren) en kom erop terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 augustus Report Share Posted 30 augustus ik ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 30 augustus Report Share Posted 30 augustus Is het hier niet belangrijk om onderscheid te maken in slijtage van de tip VS veroudering van de ophanging? Een NOS of slecht opgeborgen element kan een tip hebben die nog als nieuw is, maar slecht presteren door demping die niet meer on spec is of spandraad die defect is. Daarnaast kan een element ook enorm vervuilen door smerige platen af te spelen, wat niet noodzakelijkerwijs onmiddelijk tot slijtage van de tip lijdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts