audiovorden Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus (edited) Sinds kort gebruik ik in mijn set netwerkkabels gemaakt door Paulus van Zon. Deze netwerkkabels vervangen een Vodka kabel van AQ en een netwerkkabel van Pink Faun. Ik heb gehoormatig vast kunnen stellen dat deze kabels in mijn set een duidelijke verbetering geven. Paulus woont net als ik in de Achterhoek en ik heb van dichtbij de ontwikkeling van deze netwerkkabels mogen meemaken en verschillende prototypen mogen beluisteren. Het uiteindelijke type kabel is een mooi gevlochten kabel, met katoen als afwerking. Voor meer informatie zie: https://thesnakeoilcompany.nl (laat je niet weerhouden door de naam). Edited 21 augustus by audiovorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus The Snakeoil Company Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus “Er zullen mensen zijn die stellig beweren dat de ethernetkabel digitaal is en dat er daardoor geen verschillen kunnen optreden, het zijn immers enen en nullen, deze veronderstelling is mijnsinziens niet juist. Het digitale domein is wel degelijk analoog van oorsprong, het digitale datapakketje wordt getransporteerd middels een kleine spanning, analoog dus! Door het analoge transport van de digitale informatie is de kwaliteit van de geleider van groot belang!” Ik ben geen IT’er of techneut, maar het verhaal over datatransport protocollen klinkt mij aannemelijker in de oren dan bovenstaand. Ik schaar me vooralsnog dan ook onder de nuchtere Achterhoekers. Maar laat me graag overtuigen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus Er is geen verschil tussen een analoog of digitaal signaal over een geleider. Allebei spanningen die variëren. Alleen is de frequentie bij digitaal veel hoger dan bij een analoog signaal. Bovendien zijn het blokgolven in de digitale kabel. De timing daarvan is erg belangrijk evenals de nauwkeurigheid waarop de blokgolf wordt doorgelaten. Maar in hoeverre dit bij een ethernetkabel van belang is, weet ik niet. Ik heb heel standaard kabels en het klinkt hier prachtig. Ow... wacht, het laatste stukje is hier via WiFi, dat kan helemaal niet goed gaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus Dit is een systeem met pakketjes, als er bij de controle (CRC32)een stukje niet klopt en controle dat constateert, dan gaat er een nieuw pakketje komen. Het is geen serieel signaal. https://www.purestorage.com/knowledge/cyclic-redundancy-check.html#:~:text=A cyclic redundancy check (CRC) is a mathematical technique that,the integrity of the data. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Dan wel bijzonder dat je je bedrijf zo noemt. Ik begrijp de ironie erachter, maar dat zal lang niet iedereen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Voor mij is dit grote onzin, op meerdere lagen vindt er foutcorrectie plaats en wanneer een tcp/ip pakktje niet goed is wordt er gewoon een nieuwe gestuurd. Zaken moeten ook compleet ziijn om er iets mee te doen aan de ontvangst kant. er raken dus nooit bitjes kwijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Exact en anders is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Bedankt voor de link @audiovorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus 18 hours ago, SpaceJS said: Voor mij is dit grote onzin, op meerdere lagen vindt er foutcorrectie plaats en wanneer een tcp/ip pakktje niet goed is wordt er gewoon een nieuwe gestuurd. Zaken moeten ook compleet ziijn om er iets mee te doen aan de ontvangst kant. er raken dus nooit bitjes kwijt. 100% mee eens. Ik zit zelf ook in de IT, en weet hoe het werkt en dat er geen data verloren gaat. Wat er echter wordt verondersteld is dat een standaard kabel veel rommel oppakt en dat het apparaat in brengt. Dat voorkom je met een beter afgeschermde kabel. ik vraag me altijd af of iemand het verschil blind kan waarnemen. Bedoel, zo’n kabel ziet er imposant uit, dan moet het goed zijn. Wij audiofielen zijn wel van de “self fulfilling prophecy”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus 4 hours ago, Edje2 said: 100% mee eens. Ik zit zelf ook in de IT, en weet hoe het werkt en dat er geen data verloren gaat. Wat er echter wordt verondersteld is dat een standaard kabel veel rommel oppakt en dat het apparaat in brengt. Dat voorkom je met een beter afgeschermde kabel. ik vraag me altijd af of iemand het verschil blind kan waarnemen. Bedoel, zo’n kabel ziet er imposant uit, dan moet het goed zijn. Wij audiofielen zijn wel van de “self fulfilling prophecy”. Als er echt rommel zou meekomen zou je ook problemen hebben in serieuze data centers en hadden we al helemaal niet op ons internet kunnen vertrouwen. Voor mij is alleen een beetje prof switch belangrijk en alles aan geaarde stop contacten. al het andere is voor netwerk gewoon onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Maar het gaat er niet om dat de data niet aankomt, maar de rommel in het analoge signaal terecht komt. Minder schoon analoog signaal dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus 8 minutes ago, Edje2 said: Maar het gaat er niet om dat de data niet aankomt, maar de rommel in het analoge signaal terecht komt. Minder schoon analoog signaal dus dat zou dan via de aarde moeten lopen wat bij ieder goed ontwerp niet mogelijk zou moeten zijn. Bij mij gaat de netwerk kabel direct de processor/voorvertserker in wat meridian echt niet zou doen indien dit een probleem zou kunnen geven. Voor de zekerheid gebruik ik dna wel een cat 6 stp kabel dus over afscherming hoef ik mij niet zorgen te maken. Denk zelfs dat de materialen die ik bij hen zie minder afschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus In een switch zit er altijd een galvanische scheiding op een rj45 poort. Dus feitelijk wordt er al veel rommel uit gefilterd. Bij een juist ontwerp wordt de rommel daarnaast idd naar de aarde afgevoerd. Ik denk dat de reden dat rj45 kabels toch anders klinken is dat de dac of streamer anders om gaat met de massa dan de standaard. Of een kabel juist geen massa aansluiting heeft. Dan kunnen er ook verschillen optreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus On 21-8-2024 at 17:18, audiovorden said: Ik heb gehoormatig vast kunnen stellen dat deze kabels in mijn set een duidelijke verbetering geven. Dat is toch het enige dat telt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Dat is zeker waar Jack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts