Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus maar ze werken wél. We hebben al het topic over de SPdif kabels. Dat wil ik niet vervuilen met andere digitale kabels. Daarom hier een ander topic over onmogelijke digitale kabels. Dezelfde kabel als Kappa gemeten heeft voor SPdif gebruik ik hier al USB kabel. al is die iets uitgebreider en ligt er naast de 2 gevlochten aders ook nog een massadraadje. En als 2e onmogelijkheid is de 5V ader niet aanwezig. De DAC wordt met een 5V batterij voor de gek gehouden. Het lijkt me zo mogelijk nóg onmogelijker dan de SPdif kabel. Er gaat immers met gemak 384 kHz 32 bit doorheen. Maar ook de dikke gevlochten netwerkkabels die hier langs kwamen. En wanneer je in een desktop pc kijkt, zie je dat de front usb aansluiting vaak met simpele draadjes worden aangesloten. Wat eigenlijk de vraag is, hoe gek kun je het maken voordat het niet meer werkt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Hangt meer af van de hoeveelheid data die je er door wil sturen. zo'n digitaal geluidsignaal is peanuts. Kan je beter kijken naar wat men heeft gedaan om om van 10 mbit naar gigabit over ethernet mogelijk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus (edited) Het bijzondere is dan weer, dat netwerkkabels voor een 10 Mbit netwerk, coax was met BNC connectoren. De eerste generatie twisted pair kon gelijk al 100 Mbit en daarna zelfs Gbit met dezelfde kabels. Mits ze niet idioot lang waren. Edited 28 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus S/PDIF heeft geen ingebouwde foutencorrectie. Daarom is het van belang goed afgeschermde kabels te gebruiken die zeker niet te lang zijn. USB (en HDMI, wat ik zelf gebruik) heeft wél foutencorrectie. En dat maakt een heel verschil. Daardoor kun je goedkopere kabels gebruiken. USB kabels mogen overigens ook niet te lang zijn, maar HDMI-kabels van 15 meter en meer zijn geen enkel probleem. Netwerkkabels ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Nog vergeten: dit gaat uiteraard over S/PDIF coaxkabels. Er is ook nog TOSlink, de optische variant en die werkt met glasvezel (of dat zou toch moeten) en dat is per definitie storingsvrij, tenminste van elektromagnetische interferenties. Je kunt optische storingen krijgen, als de kabel geknakt wordt of zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus (edited) 2 hours ago, Bloom said: Nog vergeten: dit gaat uiteraard over S/PDIF coaxkabels. Nee, dit gaat juist over andere digitale kabels. voor SPdif is een ander topic. Edited 28 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Ah, okee. Zie dan mijn bericht over usb-, hdmi- en netwerkkabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus Maar ook bij USB en HDMI (voor i2s) hoor je verschillen. I2s heeft geen foutcorrectie. En bij USB kan de voeding voor storing zorgen. Zeker wanneer die uit de PC komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus HDMI voor I²S heeft inderdaad geen foutencorrectie, maar dat is ook niet de normale HDMI. Ik bedoel de HDMI die je voor video gebruikt. De audio die daarlangs gestuurd wordt krijgt net zoals het beeld wél foutencorrectie. Die verbindingen, kabels en protocols kunnen zo'n hoge resolutie aan dat dat wel nodig was. Bij USB hangt het ervan af wat je er mee gaat doen. Ik heb zelf indertijd goede ervaring gehad met een usb-verbinding van een Linux minipc naar een Audiolab M-DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus HDMI wordt weinig voor high-end audio gebruikt. Ik heb er geen idee van wat er precies over die kabel aan audio wordt verstuurd. Het is zeker geen i2s, omdat daar 4 coaxkabeltjes voor worden gebruikt en in de HDMI kabel maar 2 aders voor audio zitten. Ook voor USB zijn er afwijkende protocollen verzonnen. Zoals het Bulk Pet en Diretta protocol. Is dat ook niet om interface problemen voor te blijven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Dat is nergens voor nodig. Hou in gedachten dat usb net zoals bij een netwerk ontworpen is om 100% gegarandeerde data-overdracht te krijgen. Je bent dus zeker dat je datapakket van A naar B zal gaan en daar aankomen. Daar zorgt dus die foutencorrectie voor. Het probleem dat ontstaat bij veel fouten, is dat je dan zoveel foutencorrectie krijgt of zoveel pakketherhalingen dat er in muziek of video drop-outs waar te nemen zijn. Maar in onze huidige computerwereld en met usb- en netwerkconnecties binnenhuis zou je normaal van niks last moeten hebben. Kies gewoon goede en goed afgeschermde kabels en dan werkt dat uit de naad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus 1 hour ago, Hans van Liempd said: HDMI wordt weinig voor high-end audio gebruikt. Ik heb er geen idee van wat er precies over die kabel aan audio wordt verstuurd. Het is zeker geen i2s, omdat daar 4 coaxkabeltjes voor worden gebruikt en in de HDMI kabel maar 2 aders voor audio zitten. Ook voor USB zijn er afwijkende protocollen verzonnen. Zoals het Bulk Pet en Diretta protocol. Is dat ook niet om interface problemen voor te blijven? geluid zit bij hdmi gewoon in de datastream, er zijn wel twee aders apart for Arc wat geluid terug is zeg maar vanaf de tv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september Author Report Share Posted 4 september On 28-8-2024 at 18:25, Bloom said: Dat is nergens voor nodig. Hou in gedachten dat usb net zoals bij een netwerk ontworpen is om 100% gegarandeerde data-overdracht te krijgen. Je bent dus zeker dat je datapakket van A naar B zal gaan en daar aankomen. Daar zorgt dus die foutencorrectie voor. Het probleem dat ontstaat bij veel fouten, is dat je dan zoveel foutencorrectie krijgt of zoveel pakketherhalingen dat er in muziek of video drop-outs waar te nemen zijn. Maar in onze huidige computerwereld en met usb- en netwerkconnecties binnenhuis zou je normaal van niks last moeten hebben. Kies gewoon goede en goed afgeschermde kabels en dan werkt dat uit de naad. Dat die data overdracht 100% is geloof ik direct, maar wat komt er met het signaal mee aan storing? In mijn USB kabel zit dus helemaal geen doorlopende 5V draad. De DAC heeft die 5V wél nodig om te "zien" dat er een USB bron is aangesloten, maar die hou ik voor de gek met een 5V batterijtje. Ook schijnt jitter wel degelijk mee te liften naar de DAC. Dat er software als Diretta en Bulk Pet zijn, is dus niet voor niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 september Author Report Share Posted 4 september On 28-8-2024 at 18:32, SpaceJS said: geluid zit bij hdmi gewoon in de datastream, er zijn wel twee aders apart for Arc wat geluid terug is zeg maar vanaf de tv. Wist ik niet, dus de datadichtheid is bij HDMI veel groter dan bij i2s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 4 september Report Share Posted 4 september 1 hour ago, Hans van Liempd said: Dat die data overdracht 100% is geloof ik direct, maar wat komt er met het signaal mee aan storing? In mijn USB kabel zit dus helemaal geen doorlopende 5V draad. De DAC heeft die 5V wél nodig om te "zien" dat er een USB bron is aangesloten, maar die hou ik voor de gek met een 5V batterijtje. Ook schijnt jitter wel degelijk mee te liften naar de DAC. Dat er software als Diretta en Bulk Pet zijn, is dus niet voor niks. Het gaat om binaire data mét foutencorrectie, dus storingen zouden al erg genoeg moeten zijn om het verschil tussen 0 en 1 niet meer te kunnen maken én de foutencorrectie om zeep te helpen. Dan praten we al over héél erge storingen en heb je zoveel onderbrekingen in de dataoverdracht dat zich dat vertaalt in grote dropouts in de muziekweergave. Jitter is een discrepantie tussen de kloksnelheden van zender en ontvanger. Als je data buffert en herklokt heb je daar geen meer last van. En precies dat is wat er gebeurt als je muziek verstuurt via usb of hdmi (niet I²S) of netwerk. Bij S/PDIF en ook AES/EBU of I²S kan het wél voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 4 september Report Share Posted 4 september 2 hours ago, Hans van Liempd said: Wist ik niet, dus de datadichtheid is bij HDMI veel groter dan bij i2s. yep en daarom is er ook maar beperkte foutcorrectie, 32 kanalen audio alle beelddata welke zeer veel is en ethernet ook nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 september Author Report Share Posted 5 september 15 hours ago, Bloom said: Het gaat om binaire data mét foutencorrectie, dus storingen zouden al erg genoeg moeten zijn om het verschil tussen 0 en 1 niet meer te kunnen maken én de foutencorrectie om zeep te helpen. Dan praten we al over héél erge storingen en heb je zoveel onderbrekingen in de dataoverdracht dat zich dat vertaalt in grote dropouts in de muziekweergave. Jitter is een discrepantie tussen de kloksnelheden van zender en ontvanger. Als je data buffert en herklokt heb je daar geen meer last van. En precies dat is wat er gebeurt als je muziek verstuurt via usb of hdmi (niet I²S) of netwerk. Bij S/PDIF en ook AES/EBU of I²S kan het wél voorkomen. Dat data bufferen schijnt bij USB en audio niet zo te zijn als je denkt, een fifo buffer dus. Het lijkt in werkelijkheid toch meer op een continue stroom. Vandaar de ontwikkelingen in de richting van Diretta en Bulk Pet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 5 september Report Share Posted 5 september Dat bufferen bij usb zit niet in het protocol, maar kun je wel nog in software doen. MPD heeft daar een optie voor in zijn configuratie als ik me goed herinner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 september Author Report Share Posted 5 september Dat bedoel ik. Diretta en Bulk Pet werken zo ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts