Jump to content

Voorversterker kapot

carl
 Share

Recommended Posts

Ik had het al gezien Jack (haha).  Dan zal ik met de streamer moeten wachten. 

Edited by carl

Balen Carl. Ik meen dat er geen elco's in een CR zitten, alleen folie condensatoren. Die slijten niet, en zullen ook niet vervangen worden bij een reparatie of revisie. Ik denk dat repareren daarmee niet erg kostbaar zal zijn. Houd er daarnaast rekening mee dat de nieuwe types vv van CR echt anders klinken dan jouw Premier 17. Is zeker iets om rekening mee te houden om de eerder genoemde synergie te behouden.

Ik heb een twee sporen beleid Edje: repareren en naar een alternatief luisteren. Daarna zien we wel weer. Volgens het Conrad Jonsons owners forum lijkt meer sprake van evolutie dan revolutie. Voor mijn 17 LS  klonk Conrad Johnson erg warm.

Cock belde nog even. Ook hij dacht dat het wel zou meevallen. Hij adviseerde in ieder geval me bij hetzelfde merk te houden. Hij vond Conrad Johnson wel serieus spul. Hij vond er wel teveel condensatoren inzitten. Dat hebben ze bij de nieuwe modellen dan ook gehalveerd. 

Gezien de leeftijd zal het wel een ronde condensatoren vervangen worden maar dan kan die daarna weer jaren mee.

Als je slim bent laat je ook gelijk de eindversterker controleren, de veroudering zal daar ook wel zijn sporen achter gelaten hebben.

4 hours ago, carl said:

Cock belde nog even. Ook hij dacht dat het wel zou meevallen. Hij adviseerde in ieder geval me bij hetzelfde merk te houden. Hij vond Conrad Johnson wel serieus spul. Hij vond er wel teveel condensatoren inzitten. Dat hebben ze bij de nieuwe modellen dan ook gehalveerd. 

Dat is maar net hoe o.a. het ontwerp van de voeding is.  Stel je hebt 220µF aan condensatoren in een voeding zitten. Dat is helemaal niet zoveel. Dan kun je één elco gebruiken van 220µF of 11 folie condensatoren van 20µF. Maw die folie condensatoren nemen veel ruimte in, terwijl de capaciteit t.o.v. een elco gering is. Verder zeg halvering ook niet veel, minder buizen betekent ook minder koppelcondensatoren, hogere kast meer ruimte etc ,  etc...  Ik vind CJ ook serieus spul, alleen duur, voor wat het kan.   

Edited by Tubejack
update

Even over nagedacht. Het probleem zit mogelijk in de (hoogspanning) voeding, daar wordt iets warm. Logisch ook, want 4 6922 buisjes trekken relatief veel stroom. Als die stroom om e.e.a. reden inzakt veranderen de instellingen van de buizen en daarmee het geluid. Gewoon laten repareren @carl  daarna weer verder genieten.  Ook volgens mij, kan er niet zoveel defect in jouw CJ.  De nieuwste en duurste CJ preamps werken met 4x PCC88 = nagenoeg dezelfde buis als de 6922 , iets mooier. Schakeling kan verder hetzelfde zijn.    

Deze dus https://bigboysaudiotoys.nl/product/conrad-johnson-art-88-triode-flagship-voorversterker-2/

Edited by Tubejack
typefout

Gewoon een belletje geven aan Ramon van Big Boys Audio. Ze zijn daar erg makkelijk als je maar eerlijke intenties hebt. Dus niet lenen om het lenen, maar als dat je eventuele nieuwe aankoop zou kunnen worden kan daar alles.

24 minutes ago, carl said:

Zeg Jack 40.000 euro is wel een stevig prijsje voor een voorversterker. Ik zou hem overigens best wel eens willen proberen. 

Ach voor sommige: "klein geld" ;) Ik zou hem niet willen proberen.  Stel je voor, dat ie bevalt :o Loop je zomaar een traumaatje op.  

Bovendien als je goed hebt opgelet.... (betwijfel ik) :P

Edited by Tubejack

47 minutes ago, Tubejack said:

Ach voor sommige: "klein geld" ;) Ik zou hem niet willen proberen.  Stel je voor, dat ie bevalt :o Loop je zomaar een traumaatje op.  

Bovendien als je goed hebt opgelet.... (betwijfel ik) :P

Daarom gaf ik ook aan: als je echte intenties hebt om te kopen. Anders niet aan beginnen. Zoals je zelf zegt: stel dat het echt zoveel mooier is blijf je altijd ontevreden omdat je weet dat je een flinke stap kunt maken

46 minutes ago, carl said:

Als je niet meer droomt dan ben je aan het einde Jack. 

Ik droom niet over dingen @carl Wel over dit: Na 25km hardlopen, was ik bijna weer bij de auto in het Amsterdamse bos. Kennelijk zag ik er heel gelukkig uit want dat werd direct opgemerkt door een aantal vrouwen met een glimlach.  Een mooie vrouw met lang blond haar en een kleintje achter op de fiets zwaaide vanaf het fietspad verderop.  Kijk daar droom, ik nou van. ;)  

56 minutes ago, Tubejack said:

Ik droom niet over dingen @carl Wel over dit: Na 25km hardlopen, was ik bijna weer bij de auto in het Amsterdamse bos. Kennelijk zag ik er heel gelukkig uit want dat werd direct opgemerkt door een aantal vrouwen met een glimlach.  Een mooie vrouw met lang blond haar en een kleintje achter op de fiets zwaaide vanaf het fietspad verderop.  Kijk daar droom, ik nou van. ;)  

Met een glimlach krijg je een glimlach terug. Het leven is niet zo moeilijk, dat zouden veel meer mensen moeten doen, een glimlach weggeven....

On 29-8-2024 at 21:11, carl said:

Ik kan in noodgevallen contact opnemen met Rob Wilms waarbij ik hem gekocht heb (en dat heb ik inmiddels gedaan). Zijn CJ 140 is gerepareerd door John Somberg waar ik de Finals heb gekocht. De vorige keer heb ik hem door Fred bij Marco laten opknappen en die heeft dat prima gedaan. Bij Audio Service kom je onderaan de lijst te staan als je geen dealer bent.

De versterker is van 2000 en de vraag is een beetje wat wijsheid is gezien de leeftijd. Ik zal morgen ook eens de nieuwe importeur van CJ bellen. 

Ik heb via Durob audio bij Audio Service Elst mijn versterker laten repareren, netje en snel opgelost.

Via Durob gaat dat een stuk sneller dan als je er als particulier aankomt Buel. Ze geven hun vaste leveranciers de voorrang. Dat zeggen ze ook nog duidelijk.

1 hour ago, Tubejack said:

Het is niet het een of het ander Jack. Ik streef naar het een en (!) het ander (big smile). Lukt meestal nog wel.

Edited by carl

5 hours ago, Tubejack said:

Maar wacht even Jack, droomde je nu dat die vrouw naar je glimlachte ;)

10 hours ago, Edje2 said:

Maar wacht even Jack, droomde je nu dat die vrouw naar je glimlachte ;)

Nee, ze was écht. Dat is het mooie van hardlopen Ed. Je komt allerlei gelijk gestemde tegen. Verder heeft een oude man zoals ik,  wat vrouwen betreft geen illusies meer.  Maar het is alleen al mooi, dat je ziet én gezien wordt. Met een vriendelijk gebaar, kun je iemands hele dag goed maken. Zo simpel.  

Edited by Tubejack