Jump to content

Voorversterker kapot

carl
 Share

Recommended Posts

snap ik hoor Jack, maar met je laatste zin leek het net alsof je beschreef dat je het droomde. Was meer als kwinkslag bedoeld. 

Maar hoe dan ook zijn dat leuke dingen om mee te maken en is een van de dingen die het leven leuk maakt toch?

Mijn 17 LS is dus in reparatie. Even iets leuks anders in de set gezet en weer het gevoel dat ik hoog mis. Toch even de buizen van mijn eindversterker vervangen door exemplaren die weinig uren hebben. Ineens zeer veel beter terwijl de 4 KT 120 van juni 2023 zijn. Zijn die buizen zoveel slechter geworden?

Edited by carl

Bedoel je dat die buizen die er kort in zaten in korte tijd zo slecht zijn geworden of bedoel je dat de nieuwere buizen in het algemeen slechter zijn geworden. Nogal cryptische omschrijving wat mij betreft.

Ik kreeg net een mail van de technicus waar de voorversterker is. Het klonk zeer goed bij hem. Ik heb gevraagd de voorversterker een paar uur aan te laten en dan nog eens te luisteren. Maandag ga ik de oude buizen in de eindversterker weer terugzetten. Ik ga de hele keten nu doorlopen. Laat het jullie weten.

12 hours ago, carl said:

Ik kreeg net een mail van de technicus waar de voorversterker is. Het klonk zeer goed bij hem. Ik heb gevraagd de voorversterker een paar uur aan te laten en dan nog eens te luisteren. Maandag ga ik de oude buizen in de eindversterker weer terugzetten. Ik ga de hele keten nu doorlopen. Laat het jullie weten.

Dus wellicht helemaal niet kapot maar een andere oorzaak? Opmerkelijk...

5 hours ago, Duclaasie said:

Je gaf aan in de eerste post dat het probleem weg was met je Quad voorversterker, heb je daar langdurig mee gedraaid? 

Aan de andere kan wel goed nieuws, heb je meteen een goede inruilwaarde voor de 17 LS :P

Die Quad speelt in een andere divisie Klaas.

Als je problemen krijgt in een buizen set is het verstandig eerst de buizen te vervangen. Met de reserve 6922 buizen in de voorversterker leek het probleem weg. Ik kreeg het probleem later weer terug en concludeerde dat het aan de voorversterker lag nadat hij een aantal uren onder stroom zat. Met een Quad 34 leek er geen probleem.  Echter heel weinig mee gespeeld omdat ik een fraaie andere buizen voorversterker te leen zou krijgen. Deze er vrijdag tussen gezet en weer het probleem. Vervolgens de KT 120  in de eindversterker maar vervangen door de reserve set en het probleem was weer weg. 

ik ben het weekend weggeweest en net terug. Ik ga begin volgende week eens goed luisteren waar het zit. In theorie zou het nog in de Phono voorsterker of zelfs de arm of het element kunnen zitten. Dus maandag en dinsdag maar eerst digitaal spelen. 

Wel balen trouwens.

Edited by carl

53 minutes ago, carl said:

Die Quad speelt in een andere divisie Klaas.

Daar gaat het niet om bij een storing zoeken. De kunst is nu om rustig en stap voor stap zaken uit te sluiten en vooral niet meerdere dingen tegelijk te gaan proberen. Uiteindelijk kom je dan altijd bij de oorzaak. 

Daar ben ik nu mee bezig Klaas. Ik ga er van uit dat mijn demo voorversterker goed is. Ga morgen eerst met digitaal aan de gang. Dinsdag weer met phono. 

2 hours ago, Duclaasie said:

Wat is de laatste wijziging die je hebt gedaan voordat het voor het eerst optrad? Mogelijk is daar een verband te vinden. 

Ik zou echt niet weten wat Klaas. Ik heb wel de LS 10 centimeter naar voren gezet. Ga dat morgen ook checken.

Edited by carl

Als het nu met de demo versterker goed is dan zou ik het persoonlijk eerst zo laten, tot het eventueel weer optreed. Dat de reparateur het (nog) niet kan vinden wil niet zeggen dat het er niet is. Zeker warmte gerelateerde storingen kunnen erg hardnekkig zijn om te vinden. Het is nu zaak om niet zomaar aan allerlei andere zaken te gaan twijfelen als het verder goed speelt. Het is pas een probleem als het weer optreed. 

Dat gaat bij de Conrad Johnson eenvoudig met een ledje en schroevendraaier Walt.

Conrad Johnson versterkers zijn inverted polarity. Ze adviseren de LS kabels om te zetten (rood op zwart en zwart op rood). Dat scheelt weer behoorlijk tot mijn verbazing.

Edited by carl

Ik probeer toch de premier 11 a een grote beurt te laten geven. Een eindversterker is een werkpaard en na 25 jaar is het verstandig.

Edited by carl

15 minutes ago, carl said:

Ik probeer toch de premier 11 a een grote beurt te laten geven. Een eindversterker is een werkpaard en na 25 jaar is het verstandig.

Krijgt die niet "een grote beurt"? Die moet echt harder werken dan een voorversterker. 

Maak je geen zorgen René. Het klinkt prima en met de Harmonizers die ik van Roger geleend heb nog beter. 

Ik ben al wat platen aan het uitzoeken voor de sessie donderdag. Jullie lusten Cheesecake ?

Edited by carl