Jump to content

trillie
 Share

Recommended Posts

Hoi,

ik ben onbekend met deze materie dus hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik ben door overlijden van een familielid in het bezit gekomen van:

Micro seiki bl-91
Nakamichi 682zx
Sphinx project four m2

Het is in prima staat en werkend. 

Ik zie de gekste prijzen voorbij komen op Ebay, maar weet niet goed hoe serieus ik die moet nemen. Kunnen jullie me een idee geven van wat ik hiervoor mag vragen? Ik hoef er de hoofdprijs niet voor, maar wil ook niet betoept worden 😉

groetjes,

Jagber

Ik ben ook niet specifiek bekend met de modellen, maar zit toch wel wat waarde in. Die waarde wordt echter voor een groot deel bepaald door de staat. Met name het casettedeck zal waarschijnlijk service nodig hebben. En als hij heel lamg stil staat zou ik hem ook niet zomaar aan zetten met als risico dat als er versnotte snaren in zitten die in de motoren terecht kunnen komen en deze beschadigen.

De waarde van de BL91 wordt voor een deel bepaald door de arm en staat.

De sphinx: is deze geserviced en wanneer heeft deze voor het laatst gespeeld. Wat is de conditie van de buizen. 

Mijn ervaring van wat oudere spullen is dat er bijna aan alles wat mankeert. Iemand die ouder wordt heeft vaak geen fut meer om alles goed te onderhouden.

Dat moet je er wel duidelijk bij zeggen, anders krijg je achteraf gedoe.

Waarde indicatie:

Nakamichi: 1500-2000

BL91: 2000-2500

Sphinx: 800-1000

28 minutes ago, Edje2 said:

Ik ben ook niet specifiek bekend met de modellen, maar zit toch wel wat waarde in. Die waarde wordt echter voor een groot deel bepaald door de staat. Met name het casettedeck zal waarschijnlijk service nodig hebben. En als hij heel lamg stil staat zou ik hem ook niet zomaar aan zetten met als risico dat als er versnotte snaren in zitten die in de motoren terecht kunnen komen en deze beschadigen.

De waarde van de BL91 wordt voor een deel bepaald door de arm en staat.

De sphinx: is deze geserviced en wanneer heeft deze voor het laatst gespeeld. Wat is de conditie van de buizen. 

Mijn ervaring van wat oudere spullen is dat er bijna aan alles wat mankeert. Iemand die ouder wordt heeft vaak geen fut meer om alles goed te onderhouden.

Dat moet je er wel duidelijk bij zeggen, anders krijg je achteraf gedoe.

Waarde indicatie:

Nakamichi: 1500-2000

BL91: 2000-2500

Sphinx: 800-1000

Thanks voor je snelle antwoord. Ik neem aan dat die waarde indicatie is, als alles gereviseerd is en service heeft gehad? En waar zou ik dit het beste aan kunnen bieden?

De standaard plekken: marktplaats waarbij je een hoop idioten op de lijn zult krijgen. Een goed alternatief is hifi.nl, alleen heb je flink minder bereik.

prijzen zijn inderdaad als alles in orde is 

Zonder de toestand van de toestellen te kennen en tevens de niet wetend of ze er nog netjes uitzien zijn de genoemde vraagprijzen veel te hoog.

Indien de Nakamichi niet gereviseerd is, en dat is nodig omdat de elco's na zoveel jaren aan vervanging toe zijn, schat ik de waarde op 1000€ als het toestel in mooie staat is. De Micro BL91 schat ik eerder op max 1500€, ook in acht name dat die in mooie staat is.

De Sphinx Project 4MKII die al erg oud is en ook serieus gereviseerd moet worden schat ik eerder op max 500€.

De toestellen zelf laten reviseren gaat je niet veel meer opbrengen, je gaat er zeker de kosten niet extra uithalen. Ik denk dat mensen het liefst originele toestellen hebben en ze zelf laten reviseren, dan kunnen de eventuele kopers zelf kiezen voor de hersteller.

Mijn genoemde prijzen zijn indien de toestellen volledig in orde zijn, dus gereviseerd. De Nakamichi heeft zeker de meeste aandacht nodig, maar ook nieuwe buisjes, lager van de draaitafel, goed element enz. Ik denk dat een revisie van het cassettedeck zomaar een 500 euro gaat kosten.

9 minutes ago, Edje2 said:

Mijn genoemde prijzen zijn indien de toestellen volledig in orde zijn, dus gereviseerd. De Nakamichi heeft zeker de meeste aandacht nodig, maar ook nieuwe buisjes, lager van de draaitafel, goed element enz. Ik denk dat een revisie van het cassettedeck zomaar een 500 euro gaat kosten.

Dan is nog de vraag of je de revisie kosten er uit haalt. De Sphinx zal ook heel grondig gereviseerd moeten worden, alle elco's vervangen en misschien ook de koppelcondensatoren en uiteraard de buizen. Ik heb zelf jaren met een Sphinx Project 4MKII gespeeld in combinatie met de Project 14 hybrideversterker, een erg mooie combinatie met mijn Magnepan MG1.5 speakers. Als ik het goed inschat is dat zeker zo'n 30 jaar geleden.

Precies daarom. Ik zou de advies vraagprijs van Edje halveren. Maar die Micro Seiki is natuurlijk wel interessant als je weet welke arm erop staat en element erin zit...En de staat ervan. Het console bv moet in mint conditie zijn ed.

Edited by Roots
verkeerde t

1 minute ago, Duclaasie said:

Helaas inmiddels ook daar al poging tot oplichting. Ik dacht dat het op hifi.nl wel goed zou gaan, maar ook die hebben ze inmiddels gevonden   

Hoe is dat gegaan klaas? Altijd goed om te weten

Als ik dan een voorbeeld mag geven...Heb onlangs een bod gedaan op een Siltech kabel. De man adverteerde zowel op Marktplaats als op Hifi.nl met dezelfde kabel onder andere namen en woonplaatsen. Toen ik hem daarmee confronteerde en vroeg om zijn telefoon nummer was zijn antwoord: dat ik er dan maar om moest komen dan zou hij mij meteen wat manieren bij leren.

27 minutes ago, Edje2 said:

Hoe is dat gegaan klaas? Altijd goed om te weten

Ik kreeg onderstaande mail:

“Hallo.

Sorry voor het late antwoord.

Ik wil het van je kopen, maar ik woon niet in dezelfde stad als jij, dus laten we afspreken hoe we het pakket kunnen ophalen.

Bent u het ermee eens dat ik een Koerier gebruik?

Zowel de mail als de voorgestelde handelswijze gaven bij mij red flags. Meteen melding gedaan bij Hifi.nl en men gaf ook aan dat dit duidelijk om oplichting ging. 

Dan is er in feite weinig aan de hand, alleen is dit een bekende manier van oplichting. Het bedrag wordt dan overgemaakt op een manier die ze terug kunnen draaien, of met vals geld. 

Nadat ik aangaf hoe ze de financiële afhandeling voor zich zagen, omdat dit naar oplichting rook, bleef het uiteraard stil. 

Onlangs ben ik ook door iemand benaderd die iets van mij wilde kopen. hij wilde dit doen via een koerier die mij het geld ging geven.Ik heb hem een hele tijd aan het lijntje gehouden. Op laatste heb ik heb ik hem gezegd dat ik zijn spelletje wel door had en dat ik enkel iets verkoop als hij het komt ophalen en cash betaald of op voorhand het bedrag overmaakt. Grappig was dat hij zelfs niet om korting vroeg. De advertentie stond op Hifi.nl .

On 3-9-2024 at 22:37, Duclaasie said:

Dan is er in feite weinig aan de hand, alleen is dit een bekende manier van oplichting. Het bedrag wordt dan overgemaakt op een manier die ze terug kunnen draaien, of met vals geld.  

Ben wel benieuwd. Wanneer een derde vrijwillig geld overmaakt naar mijn bankrekening kan hij/zij dat dan zelf weer terug laten boeken?

Nee dat kan niet. Alleen bij een machtiging tot maandelijkse afschrijving bijvoorbeeld. maar als je zelf geld overboekt naar een rekening die de verkeerde blijkt te zijn kun je het niet terug boeken. Ook de bank kan (doet) dit niet. Alleen de ontvanger kan het weer terugstorten.