Jump to content

Interessante methode om de speaker positie te bepalen

Edje2
 Share

Recommended Posts

Ik kende deze nog niet, maar vond het een interessant stukje. Komt erop neer dat ze het mono signaal in tegenfase over de speakers uitsturen. Als j het geluid zo diffuus mogelijk overkomt zou dat de beste plek van de speakers zijn. iemand die deze methode wel eens gebruikt heeft? En werkt het?

https://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0824/Dont_Just_Throw_Money_At_It.htm

Dat wil dan niet zeggen dat je speaker op de juiste plek staat ten opzichte van de ruimte maar wel juist ten opzichte van elkaar.

Ik hou me dan toch liever aan de methode die ik van Rik Paap geleerd heb. Dan word ook de optimale energie van de ruimte mee genomen.

Speaker op een trolly en dan schuiven met rozeruis net zo lang tot dat je duidelijk de meeste energie uit de speaker krijgt.

Dat doe je voor elke speaker afzonderlijk dus tijdens het plaats bepalen staat alleen de speaker aan die je aan het plaatsen bent.

7 minutes ago, kappa7 said:

Speaker op een trolly en dan schuiven met rozeruis net zo lang tot dat je duidelijk de meeste energie uit de speaker krijgt.

Dat doe je voor elke speaker afzonderlijk dus tijdens het plaats bepalen staat alleen de speaker aan die je aan het plaatsen bent.

En dat maximum moet je dan vanop de (beoogde) luisterplaats meten, neem ik aan?

2 hours ago, kappa7 said:

Dat heb ik zo ook wel eens gedaan... met als gevolg dat de twee speakers samen toch weer hopeloos klonken omdat ze elkaar uitdoofden op bepaalde frequenties. 

14 hours ago, kappa7 said:

Hoe zorg je er met deze methode voor dat de speakers nog symmetrisch komen te staan? Middel je dat dan uit? Stel de linker staat 50cm meer naar voren dan de rechter op de goede plek. zet je de ene dan 25cm maar voren en de andere 25cm naar achteren?

3 hours ago, analoogfreak said:

Wat een toeval.

Afgelopen week werd ik geattendeerd op dit artikel van deze website.

Dat ging over opstellen van luidsprekers door Rick Paap.

http://www.puresound.be/recensies/archive/2012/januari/article/op-stap-met-de-master-rick-paap-van-dynamic-solutions

Ja helemaal top, dat is inderdaad het verslag van de avond waar Rick zijn methode heeft uitgelegd.

Goed gevonden.

Het zelfde heeft hij toen op een avond van de AVMN laten horen.

Edited by kappa7

• 2 weeks later...