Jump to content

LS kabel

carl
 Share

Recommended Posts

In de link van Carl staat juist dat een coax (zoals de Ocos) het meest ideaal is voor een ESL, of lees ik dit verkeerd? 

For all the above reasons, the best type of cable for driving ESLs will have very low inductance, low capacitance, and moderate resistance.  How is this done?

Because the conductors need to be close together for low inductance, but wide apart for low capacitance, simultaneously obtaining low inductance and low capacitance seems impossible. But surprisingly, there is a solution to this problem.

Coaxial cable construction places one conductor inside the other.  So electricity "sees" the conductors in the same place. This results in very low inductance.

But what about capacitance?  Doesn't a coaxial design place the conductors close together forming a high-capacitance cable?

Not necessarily. The conductors can be physically separated by a significant distance using a thick, high-value dielectric to produce very low capacitance while maintaining ultra-low inductance.

The resistance is determined by the size and length of the conductor.  To achieve moderately high resistance (1/4 to 1/2 ohm) a relatively small cable should be used.  The cable gauge should be somewhere between 15 and 18 for best results.  

This type of cable design should only be used for ESLs.  It is not ideal for magnetic
speakers.  

Lees de eerste zin nog eens goed en dan de tweede...En wat zei ik in mijn laatste posting?

En wat beweert Klaas over capaciteit en ik over inductie van de kabel?

Met een hoge inductie en hoge capaciteit probeer je de faseverschuiving te compenseren, en dat kan ook.

Maar een UGT en ESL heeft daar wat problemen mee zo blijkt...Zeker in combinatie.....Denk ik heh. :) 

De beste kabel die ik gemeten heb was de Siltech FT12 die was weer opvallend laag in alle parameters...Maar dat alles kan makkelijk 15 jaar geleden zijn.

Geen idee hoe betrouwbaar jouw meting is, daarom de vraag naar een link met meetgegevens. Mijn normale meter waarmee ik kabels check werkt ook niet op de Ocos, dit wegens een heel licht geleidende binnenmantel, denk dat de Ocos kabel dus slecht door te meten is. 

Hebben jullie ook gelezen wat de man over interlinks te vertellen heeft? Nogal wat beweringen waar ik vraagtekens bij zet. Als je dat leest, ga je je toch afvragen of alles wat hij over speakerkabels zegt wel klopt. 
groet,

Leobus

In de hifi wereld is er toch weinig communis opinio.  Eigenlijk toch een simpele vraag welke LS kabel optimaal is voor een ESL.

26 minutes ago, Roots said:

Die Sommer zou je best kunnen verbazen Carl.

Dat is ook wat ik denk. 

1 minute ago, carl said:

In ieder geval totaal anders dan de Ocos Roots. Toch raar dat er zo weinig te vinden is op internet.

De meeste Pro Audio kabels vind je weinig tot niets van. Met een kous er omheen en een paar pluggen er aan en een flinke prijskaart zo het zomaar High End kunnen zijn. Zoveel bedrijven maken geen kabels

Een LRC meter, meet bij 1 frequentie, voor complexere belasting zoals een muziek signaal zegt dat niet alles. Zo zijn er bepaalde kern spoelen van Jantzen die op een LCR meter compleet foute waarde geven, alleen met meer geavanceerde apparatuur zijn die correct te meten. Zou voor de Ocos ook zo kunnen zijn, die licht geleidende binnenmantel maakt het een hele rare kabel eigenlijk qua gedrag. 

9 minutes ago, Walt said:

Nee helaas niet. Maar jij gaf aan 700 mH, dat is extreem dan hou je alleen het laag nog maar over, daarom lijkt me dat geen correcte meting, 

700mH is totaal onmogelijk. Daar komt nog geen Herz doorheen.

Er moet hier iets anders aan de hand zijn...

Op audio freaks had iemand een capaciteit van 0.25 uF voor 3 meter gemeten, helaas geen inductie meting.

In mijn set hoeft het volume niet omhoog met de Ocos, ik lees vooral een hoop bla die bla verhalen weinig echte data. 

Groetjes Walter

Edited by Walt

Carl zei eerder van wel...Maar dat geeft niet. Ocos is geen slechte kabel, ik heb ze tenslotte 10 jaar gehad op Bryston met Dynaudio. Ik had ze gekocht voor 100 verkocht voor 200 waarvan ik de Cardas gekocht heb. Nooit spijt van gehad, maar dan wel op andere versterkers...Sja.

Voor mij is alleen de vraag of Ocos ideaal is bij een ESL. Bij mijn conventionele LS werkte het prima. Ik heb Sodeju ook even geraadpleegd op basis van die White paper. Weet ook heel veel.

Edited by carl

En als die nu zegt: prima kabel voor een ESL, wat zou je dan doen? Als ik het goed begrijp heeft een aantal luisteraars nu gezegd dat het hoog niet goed is? En wat hoor je daar zelf van? Is er nu wel of niet iets mis met de klank…? 

Groetjes Walter