Jump to content

LS kabel

carl
 Share

Recommended Posts

59 minutes ago, Walt said:

Van den Hul is het, best knap 2 spelfouten in 3 woorden… 

Ik zit met griep en koorts op de bank - dan wordt het erger @Walten @thingmanOverigens Spido was geen voorstander van vliezen dus op dat gebied zal hij niet alles geweten hebben. 

Edited by carl

Ik heb bij Cardas opgevraagd wat de specs zijn van de Parsec. Op basis van een 8 foot kabels zijn die als volgt:

We measured 262.4pF, 62.4 µH and .0184 ohms on an 8 foot Parsec speaker cable.

Dit lijken mij toch allemaal vrij hoge waarden. De weerstand is zelfs 76ohm/km, waar een beetje “normale “ kabel rond de 5 Ohm zit. Daarnaast is de inductie ook behoorlijk hoog. 

Ik denk dat de fabrikanten bewust gekleurde kabels op de markt brengen Klaas. Jammer dat kennelijk niemand kabels maakt (en daarmee adverteert) die ideaal zijn voor ESL’s

17 minutes ago, carl said:

Ik denk dat de fabrikanten bewust gekleurde kabels op de markt brengen Klaas. Jammer dat kennelijk niemand kabels maakt (en daarmee adverteert) die ideaal zijn voor ESL’s

Dat is simpelweg omdat kabels die ideaal zijn voor esl niet bestaan.

Dit topic creëert in feite problemen die er helemaal niet (hoeven te) zijn.

Ik kwam de Oyaide Across 3000 tegen als een kabel met een lage capaciteit en relatief lage weerstand. 

Conductor Resistance 0.63Ω/100m (at 20℃) 

Capacitance 34pF/m (1kHz)

Dit is dan ook een kabel waarvan de aders ruim uit elkaar liggen. 

IMG-4294.jpg

Ik ben bijna uitgehoest en geniest. En tussen de koorts door nog met Cock gebeld ook die ook nog een keer met een dubbele run Ocos kabel langskomt. 

Bij dat bedrijf van die Roger Sanders bieden ze een kabel aan die aan hun voorwaarden voldoet. Is ook zeer betaalbaar. Ik denk, dat ik dat maar als eerste ga proberen na de Sommer kabel die vanmiddag aankomt. Die andere ga ik nog opzoeken.

PS ik heb toch weer wat geleerd over kabels. Het is helemaal niet zo dat al die kabels gelijk zijn. Er zijn gewoon veel kabels op de markt die al of niet bewust meettechnisch afwijken van wat normaal is.

Edited by carl

18 hours ago, Plaatjesdraaier said:

Probeer het eens met Nordost Flatline. Lage capaciteit, matcht goed met mijn Martin Logans.

Kijk ik zeker na.

Ha Carl,

Hoewel verschillende kabels heel anders meten qua R,C,L is de verandering bij meten aan de frequentie responsie meestal een ander verhaal, er is dan geen of nagenoeg geen verschil meetbaar, maar zoals jij weet, horen wij wel verschillen, en dat is een discrepantie waar nog steeds geen antwoord op is. 

Het plan is nog wel een keer dat ik de Ocos kabel meeneem naar Jeroen van Daudio en dat we gaan meten wat er uit de speakers komt met de Ocos, en dan ook een paar andere kabels in de metingen meenemen, wij horen namelijk beide dat de Ocos terughoudend is in het hoog, maar zijn benieuwd of dat ook meetbaar is, of niet natuurlijk. Het kan ook zijn dat de Ocos weinig tot geen vervorming geeft tov andere kabels, en dat het puur een illusie is van minder hoog. Dit laatste zou best eens zo kunnen zijn. 

Groetjes Walter

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken Walt - heel prettig. Ik geloof trouwens best in illusie, maar ik geloof weer niet dat mensen dezelfde illusie hebben. Het feit dat jij, ik en anderen hetzelfde horen/waarnemen zegt toch wel wat. Ik denk trouwens dat Ocos een hele fraaie kabel is, maar niet onder alle omstandigheden en voor iedere smaak. Lijkt me ook wel normaal.

Wat mijn persoonlijke zoektocht betreft heb ik de idee dat ik een LS kabel moet kiezen die technisch optimaal past bij een ESL.  Feitelijk zijn er twee alternatieven: een product van die Rogers Sanders of iets van NordOst. De eerste is op basis van Coax en de tweede Solid Core waarbij de lint voor de afstand tussen de aders zorgt met als gevolg lagere inductie. 

5 hours ago, carl said:

Er zijn gewoon veel kabels op de markt die al of niet bewust meettechnisch afwijken van wat normaal is.

Komt bij mij de vraag op: wat is normaal?

Edited by Ruud

4 hours ago, Walt said:

Ha Carl,

Hoewel verschillende kabels heel anders meten qua R,C,L is de verandering bij meten aan de frequentie responsie meestal een ander verhaal, er is dan geen of nagenoeg geen verschil meetbaar, maar zoals jij weet, horen wij wel verschillen, en dat is een discrepantie waar nog steeds geen antwoord op is. 

Het plan is nog wel een keer dat ik de Ocos kabel meeneem naar Jeroen van Daudio en dat we gaan meten wat er uit de speakers komt met de Ocos, en dan ook een paar andere kabels in de metingen meenemen, wij horen namelijk beide dat de Ocos terughoudend is in het hoog, maar zijn benieuwd of dat ook meetbaar is, of niet natuurlijk. Het kan ook zijn dat de Ocos weinig tot geen vervorming geeft tov andere kabels, en dat het puur een illusie is van minder hoog. Dit laatste zou best eens zo kunnen zijn. 

Groetjes Walter

Ik hoor niets van die terughoudendheid in het hoog, maar mijn oren zijn dan ook bijna 70 jaar oud.

Normaal is het streven naar de laagste inductie en capaciteit van de verbinding, want de beste verbinding is geen verbinding.

Maar als je wilt gaan matchen naar jou smaak met kabels zullen al die parameters toch moeten gaan verschillen.

* Ik heb ook nooit last gehad van terughoudend hoog met de Ocos gedurende iets van 10 jaar totdat ik dacht 'goh laat ik eens wat anders proberen.

57 minutes ago, Ruud said:

Ik hoor niets van die terughoudendheid in het hoog, maar mijn oren zijn dan ook bijna 70 jaar oud.

Bij mij Monitor Audio hoorde ik dat ook Ruud en vond dat een zegen. Maar zoals boven omschreven matcht een ESL kennelijk niet optimaal met Ocos.

Toen de Harmonizers hier kwamen heb ik het filter ook daarvoor aangepast, een nieuwe component kan immers de balans van de set beïnvloeden, dat maakt de nieuwe component niet direct slecht, het vereist gewoon wat werk om de balans eerst weer goed te krijgen. Als de balans niet goed is, kan ik niet optimaal genieten van de weergave, dan is het ook zinloos om componenten te beoordelen en keuze te maken.