Jump to content

LS kabel

carl
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:

Die Harmonizers zijn verder geweldig in mijn set.

Een vraagje Carl: Mijn speakers zijn Magnepans 3.7i. Ik denk er ook wel eens over of harmonizers een aanvulling kunnen zijn.

Maar waar plaats jij die harmonizers? Op jouw Finals (en ik op mijn Magnepans) kun je toch niets plaatsen.

Zet je ze vóór je speakers, naast je speakers of . . . . .??

Ik heb nu de standaarden van een paar monitor LS gebruikt Huub. Die staan parallel met de Finals en aan de binnenkant (de buitenkant wil ik nog een keer proberen). Theoretisch zou iets hoger nog beter moeten zijn. 

25 minutes ago, huubw said:

OK, bedankt voor deze info.

Welke invloed/werking van de harmonizers ervaar je met de Finals?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, gezien de ontoereikende hoogweergave waarvan gewag wordt gemaakt.

Ik denk zelf, dit alles lezend, dat het hoog van een esl gewoon een beetje anders is dan dat van een MA tweeter. Daar moet je wel van houden.

Ik heb griep met zware verkoudheid gehad. Als je oren dicht zitten heb je weinig zin in hifi. Het signaal dat ik weer beter ben is dan meestal dat ik weer zin heb in een glas wijn. Dat was gisteravond en ik heb dus net de hifi maar weer eens aangezet. Ik ben nog wel wat verkouden trouwens.

Die Harmonizers zijn volgens Cock geen supertweeters, maar ze doen wel wat met de stijgtijden over het gehele frequentiegebied. En dat is ook wat ik meen te horen. Gezien mijn leeftijd zal extra hoog ook wel niet veel meer doen. Harmonizers moet je gewoon uitproberen en vervolgens kijken of je het je waard is of niet. 

Wat betreft de ESL kabels van Roger Sanders heb ik ze gevraagd of hun kabel een (connected dubbel) coax opbouw is. In dat geval koop ik ze want hun prijzen zijn zeer redelijk (daar komt dan wel wat extra bij voor onze NL overheid, maar zelfs dan valt het wel mee. 

Verder heb ik ergens een probleem in mijn set. Ik denk dat ik het heb gevonden, maar voor de zekerheid eerst maar eens wat nalopen. 

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Verder heb ik ergens een probleem in mijn set. Ik denk dat ik het heb gevonden, maar voor de zekerheid eerst maar eens wat nalopen. 

Het probleem lijkt dus niet bij het element te liggen, maar bij de Pass Kloon. Ik heb een Conrad Johnson 6SE met ingebouwde phonotrap te leen die nu via een een Phasemation T 550 trafo op het Benz Ruby Z low element is aangesloten. Je gelooft niet wat je hoort. Ik zal hem eens naar Roger brengen. Ik heb wel brom maar dat moet weg te krijgen zijn. 

PS ik ga jullie elders lastig vallen.

Wat fijn dat je een oorzaak het gevonden Carl! 

Overigens denk ik dat je dan nog hele grote stappen kan maken, omdat naar mijn idee de T-550 geen ideale match is met de Benz elementen. De impedantie van de Benz elementen is namelijk veel hoger dan die van Phasemation. Als ik het wel heb doet een Ruby Z 38ohm tegenover 4 Ohm voor een PP-200. 

Laten we het hopen Klaas. 

Die Phasemation trafo is geschikt voor elementen van 1.5 tot 40 ohm. De Benz valt met 38 ohm dan toch binnen deze range? Het klinkt verder heel goed. 

6 hours ago, Duclaasie said:

De Phasemation geeft een impedantie van ca. 118 ohm op een 47K input, waar Benz >400 ohm voorschrijft. In theorie zou een 1:10 SUT beter matchen, omdat je dan op 470 Ohm uitkomt. 

Dan heb je natuurlijk wel een lagere versterkingsfactor Klaas. Dat was toen in overleg met Roger het argument.

Edited by carl

1 hour ago, Tubejack said:

Kun je, je Benz niet rechtstreeks aansluiten op de ingebouwde phono trap van de  Conrad Johnson 6SE ?

Dat ga ik dus nu uitproberen Jack. Ik vermoed iets te weinig gain.

De high gain versie is 54 dB @Duclaasieen @Tubejack. Ik vermoed dat ik die heb. En dat gaat heel maar dan ook heel net. Dan moet je de voorversterker wel zeer stevig openzetten en dan versterk je weer de brom (in dit geval want het is geen aardebrom). Overigens ben ik geen voorstander van een voorversterker met ingebouwde phonotrap. Een phono trap moet ruim instelbaar zijn en bovendien makkelijk toegankelijk.  Dat laatste is bij deze Conrad Johnson zeker niet het geval want ik zou de impedantie wel even willen aanpassen. Een apparaat van een ander ga ik natuurlijk niet openschroeven.

Het is jammer dat die Pass XP 27 zo duur is. Met die grote knoppen wel een “natte” audiodroom.  Klinken doen die Pass phonotrappen allemaal natuurlijk zeer goed. Zijn ook zeer “ausgereift” zoals de Duitsers zeggen. Ik zal de komende dagen nog even die Pass Kloon terugzetten en dan weet ik zeker dat daar het probleem zit. 

54dB + 26dB is 80 dB, dat lijkt mij rijkelijk aan de hoge kant. Als het de low gain versie is, dan kom je op 66dB wat voor een Ruby Z Low volgens mij een prima versterkingsfactor lijkt. 

Met de instelbaarheid van de CJ ga je het niet winnen, want je kunt alleen lager dan 47K, terwijl je in feite hoger zou moeten. Een 1:10, 1:12, 1:15 of 1:16 SUT icm de high gain versie zou op papier daarentegen wel weer een mooie combinatie kunnen zijn. 

Overigens is het allemaal theorie en kan het zomaar zijn dat het een combinatie die op papier niet lijkt te werken toch goed klinkt of andersom. Step Up trafo’s kunnen prachtig klinken, maar het blijft een complex verhaal. Een goed instelbare phono voorversterker is vele malen praktischer in ieder geval. 

32 minutes ago, Duclaasie said:

Step Up trafo’s kunnen prachtig klinken, maar het blijft een complex verhaal. Een goed instelbare phono voorversterker is vele malen praktischer in ieder geval. 

Helemaal met je eens Klaas. 

On 22-9-2024 at 18:05, carl said:

Het probleem lijkt dus niet bij het element te liggen, maar bij de Pass Kloon. Ik heb een Conrad Johnson 6SE met ingebouwde phonotrap te leen die nu via een een Phasemation T 550 trafo op het Benz Ruby Z low element is aangesloten. Je gelooft niet wat je hoort. Ik zal hem eens naar Roger brengen. Ik heb wel brom maar dat moet weg te krijgen zijn. 

PS ik ga jullie elders lastig vallen.

Bedoel je met "je gelooft niet wat je hoort" dat het zo goed klinkt? Ik proef daaruit dat het beter klinkt als met je eigen voorversterker?

Het klonk in de basis erg goed Ed en beter dan mijn Pass Kloon. Ik vermoed toch dat daar iets kapot is.  Dat check ik van de week nog een keer.

De combinatie met mijn element was verder zeker niet ideaal. Zoals boven gezegd met de trafo eigenlijk veel te veel versterking en puur op de ingebouwde tube phono weer te weinig. Leuk ding voor een high output MC element. 

Edited by carl

Ik had dat probleem op een bepaald moment weer met Dead Can Dance op LP Edje. Digitaal een CD opgezet en deze keer geen last meer. Vervolgens de interne phono van de Conrad Johnson 6 SE aangesloten. Weer Dead Can Dance op LP opgezet en probleem weg. Het moet de Pass Kloon zijn, een element doet het of doet het niet volgens mij.

Vergelijken van voorversterkers met digitale bronnen doe ik niet. Ik wil gewoon mijn analoog front end optimaal hebben en besluiten neem ik op basis van luisteren naar LP’s. Dat kan nu lastig omdat mijn phono versterker nagenoeg zeker problemen heeft. 

De Conrad Johnson 6 SE is overigens zeker strakker dan zijn voorganger. Het klinkt gewoon erg goed, maar dat klinkt mijn 17 LS ook. Je hoort zeker dat het familie is. Het is ook erg subjectief denk ik. 

Edited by carl