Jump to content

LS kabel

carl
 Share

Recommended Posts

Tja dat is natuurlijk wel lastig als in een korte tijd na elkaar je versterker en later ook je phonotrap kapot gaat.

Net als je bezig was om met kabels te gaan tunen.

Weer terug naar af met standaard kabels en eerst de basis maar weer op orde brengen.

Zo pak ik het ongeveer aan George. Ik ben echt benieuwd wat de versterker gaat doen. Ik verwacht niet zo verschrikkelijk anders dan voorheen. En als het een Pas XP 17 wordt verwacht ik ook niet zoveel anders dan de Pass Kloon. 

On 6-10-2024 at 00:42, Olaf Analogue said:

Goedemorgen Carl.

Er bestaat geen ultieme kabel die automatisch boven de rest uitkomt, kabels moeten matchen met jouw set, en met jouw smaak.
Als je bijvoorbeeld een set bezit welke het wat rustiger aan doet in de hoog-weergave dan kan het helpen om wat meer helder klinkende kabels toe te passen, zodat je een gebalanceerd eindplaatje krijgt, die zelfde kabels kunnen dan net wat "te veel" zijn op een set die van zichzelf al helder is.

Dus alles hangt af van het reeds aanwezige karakter van je set, en nogmaals, je eigen smaak.
Ook is het van belang dat de keten zelf op orde dient te wezen alvorens echt lekker met kabels of andere tweaks aan de gang te gaan, als de keten in de basis al niet helemaal naar je zin is, dan gaat het wisselen van kabels dat niet voor je oplossen, en het geeft dan zelfs een vertekend beeld over de kabels.

Je set dient in principe met gewone standaard kabels gewoon naar dikke tevredenheid te spelen, pas als je dat stadium hebt bereikt dan kun je lekker gaan tweaken met kabels en andere middelen en dan krijg je daar ook eerlijke resultaten uit.

Ikzelf ben het afgelopen jaar puur bezig geweest met het optimaal maken van mijn set, de laatste aanpassing was een nieuwe USB-inteface in mijn dac, wat een totaal ander geluidsbeeld heeft opgeleverd,
De set speelt nu geheel naar mijn zin, en nu pas heeft het zin om met kabels en tweaks aan de gang te gaan en daar het juiste oordeel over te trekken. door technische aanpassingen aan de set kan het zomaar zijn dat kabels die je voor zo'n aanpassing afkeurde nu ineens wel in de smaak vallen of andersom, daarom is het zo belangrijk om eerst de basis goed voor elkaar te hebben zodat je weet dat de verschillen die je hoort tussen de diverse kabels ook de daadwerkelijke verschillen zijn, en dan, nogmaals, welke kabels voor jouw de beste zijn is afhankelijk van de match met de rest van de keten en de match met jouw smaak.

Inderdaad. En het vinden van de juiste match heeft tijd nodig. Je bent al gauw een jaar verder. Het is zaak tot een soort van gemiddelde weergave te komen, want iedere opname is weer anders. Het is een complex geheel.