Henri-1 Posted 22 april 2002 Report Share Posted 22 april 2002 Het is al heel wat jaren geleden dat ik naar vinyl geluisterd heb. Ondanks dat ik nog steeds een aardige rij vinyl heb staan en die verzameling nog steeds koester (ooit komt er weer een fijne draaitafel), vond ik twee dingen altijd erg irritant. De 'spetters' en de 'tikken' (oftewel krassen). Lag dit nou aan mijn goedkope draaitafel met redelijk goedkoop element & naald, of heeft een 'goede' draaitafel hier ook last van? Of is het meer een kwestie van de kwaliteit van het vinyl? De dingen waar echte audiofielen zo over roepen bij vinyl, gaan bij mij niet echt op. 99% van mijn vinyl is 12", het liefst van de meest dubieuze (disco) labels. Geluidskwaliteit is hierbij zwaar ondergeschikt aan de muzikale beleving, en in mijn oren is dat 'word ik er blij van?' Graag weer jullie ideeen! Henri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 april 2002 Report Share Posted 22 april 2002 Hoi Henri, Ik heb ook nog stapels van die 12" liggen. Ik denk dat het te maken heeft met jeugdsentiment dat ook ik dit nog altijd erg leuke muziek vind. Het heeft muzikaal gezien helemaal geen waarde, maar het is wel prettig om het nog een keer aan te horen. Dat je platen tikken en krassen ligt miet aan d kwaliteit van het vinyl, maar aan de troep die in de groef zit (stof, bier etc.). Het geknetter komt van statische ladingen. Vinyl kan zich heel moooi opladen met statische electriciteit. Als die "geluidjes" kun je eruit krijgen door ze plaat schoon en antistatisch te maken. Er zijn verschillende middeltjes op de markt. Schoonmaken kan bijv. met Knosti Disco Antistat of met produkten van LAST. Als je dan ook nog voor het afspelen met een Tonar borsteltje over de plaat gaat, heb je zeker niet meer zoveel last van het geknetter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 april 2002 Report Share Posted 22 april 2002 Waarbij toch dient te orden opgemerkt dat een beter element - met een beter geslepen naald - minder ruis, tikjes en dus meer muziek ten gehore brengt. Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 april 2002 Report Share Posted 22 april 2002 Geplaatst door Ome Henk:Sinds kort koop ik met enige regelmaat nieuwe persingen en dan het liefst op dikker vinyl. Bij dit soort vinyl heb ik geen last meer van het vlak klinken. Open doel ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 april 2002 Report Share Posted 22 april 2002 Geplaatst door Ome Henk: Wat dikker vlak... Juist ja, ehhhhhh ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 23 april 2002 Author Report Share Posted 23 april 2002 Bedankt voor de tips. Waar kan ik dergelijke schoonmaakproducten aanschaffen? Audio zaak? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Juist. Bij de betere audiozaken die ook aan platenspelers doen kun je zoiets krijgen. De Disco Antistat kost rond de €45 en zo'n Tonar borsteltje €19,95. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Wordt toch het vel behoorlijk over je neus getrokken, de tonar borstels hebben een adviesprijs van nog geen 10 Euro, ze waren indertijd Fl. 17,95 mogelijk nu iets duurder maar 19,95 lijkt me wel heel veel..... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Geplaatst door Jitze:Wordt toch het vel behoorlijk over je neus getrokken, de tonar borstels hebben een adviesprijs van nog geen 10 Euro, ze waren indertijd Fl. 17,95 mogelijk nu iets duurder maar 19,95 lijkt me wel heel veel..... Groet Jitze Sorry, tikfoutje. Ik heb toevallig de verkeerde asciicode gebruikt en het moet inderdaad iets van ƒ19.95 zijn. (Dat gesoks met de guldens en euro's ook elke keer ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 9 euro bij Audioselectief Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Geplaatst door Ome Henk:Niet dat ik veel 12" heb Hoe groot zijn jou LP'S dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Geplaatst door Ome Henk: Iets van 33 centimeter... Zeker aparte persingen met een extreem brede rand Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 23 april 2002 Report Share Posted 23 april 2002 Mijn ideale lp's zijn zo ongeveer 35cm. Ik heb ze wel eens in m'n handen gehad maar mocht ze helaas niet meenemen. Ze hebben wel een nadeel ,het materiaal is aanmerkelijk zachter dus deze jongens slijten echt. maw rechtstreeks van de cutting lathe. Overigens 1 van de voordelen van vinyl. De gigantische hoeveelheid muziek die nooit op cd zal verschijnen en meer dan de moeite waard is om te bezitten en te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 april 2002 Report Share Posted 24 april 2002 Ook bij Ruad in Amsterdam te koop voor 8.15 Euro Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 25 april 2002 Author Report Share Posted 25 april 2002 Ik zal eens bij de 'plaatselijke' analoog dealer langsgaan voor wat poetsmiddelen. Wat die antistatische hoezen betreft: die gebruik ik al jaren. Vooral de exemplaren zonder binnenhoes, die gingen meteen in een antistatisch jasje. Er is dus hoop! Gelukkig maar! Ik zit alleen nog zwaar te dubben om een van mijn oude draaitafels weer aan te slingeren of deze eerst eens wat te verbeteren. Ik heb een oude 'quarts drive' (whatever that may be) en ik geloof zelfs een direct drive Philips plastic bak en een ETP, een vaag merk, maar wel een snaaraangedreven snelstarter met pitch control! Toevallig! In de laatste zit een Ortofon X1 element. Bedankt voor jullie geruststellende reacties! Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts