Jump to content

Radiant Acoustics

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Neen, maar wel niet goed gelezen 😉 Enkele postings terug.

Ik heb het er vandaag met Bruno over gehad  De tweeter waar jij naar geluisterd hebt is nog een prototype. De verlijming van de dome met de spreekspoelkoker is cruciaal en bij deze tweeter is dat nog handmatig gebeurt en in de toekomst gebeurt dat machinaal. Omdat bij het prototype dit nog niet op punt stond geeft dat een extra vervorming in het hoog en dat heb jij vermoedelijk gehoord. Wij oude knarren horen dat niet omdat het boven de 11 a 12kHz afspeelt. De fabricage van de tweeter heeft heel wat om handen gehad en het heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd eer ze voldeden aan de strenge normen. Deze tweeter zou dit helemaal niet meer hebben volgens Bruno.

Zo simpel is zelf een tweeter ontwerpen niet, denk dat de haalbare winst hier ook beperkt is tov de grote bekende merken. De materiaal inzet bij een tweeter is gering, hier is het veel minder noodzakelijk om compromissen te sluiten. Bijv. een middentoner als underhung type uitvoeren is prijzig, voor een tweeter bijna de standaard. Wat bijv. een Scanspeak doet mag er niet wereldschokkend uitzien, maar is een doorontwikkeling van al 40 jaar, heeft zich op zich wel bewezen allemaal. 

Groetjes Walter

3 hours ago, Walt said:

Zo simpel is zelf een tweeter ontwerpen niet, denk dat de haalbare winst hier ook beperkt is tov de grote bekende merken. De materiaal inzet bij een tweeter is gering, hier is het veel minder noodzakelijk om compromissen te sluiten. Bijv. een middentoner als underhung type uitvoeren is prijzig, voor een tweeter bijna de standaard. Wat bijv. een Scanspeak doet mag er niet wereldschokkend uitzien, maar is een doorontwikkeling van al 40 jaar, heeft zich op zich wel bewezen allemaal. 

Groetjes Walter

Wel, bij het ontwerpen van de nieuwe Purifi tweeter wilde men serieuze stappen nemen en voor diegene die er meer over willen weten moeten dit maar eens doorspitten.

https://purifi-audio.com/blog/tech-notes-1/the-purifi-tweeter-project-part-1-15

9 minutes ago, Walt said:

Zijn er nog meer parts dan deel 1? Zo ja, waar kan ik die vinden? Deze part 1 geeft me niet echt nieuwe info. Ze kiezen een aluminium dome, niet echt wereldschokkend nog. 

Het part 2 komt nog.

Ik zou afwachten tot de definitieve versie klaar is en je die beluisterd hebt en ook de metingen en technische inzichten en vernieuwingen kent, pas dan kan je een conclusie trekken.

Het gebruikte materiaal is aluminium maar daar hebben ze ook verdere ontwikkelingen bij gemaakt. Geen Beryllium omdat de enige wereldwijde fabrikant van de domes zelf er mee gestopt is, je zal zien dat ze bij Scan Speak ook niet meer op hun site staan. Er zijn nu al fabrikanten die overschakelen naar het nieuwe "wondermateriaal" dat carbon is. Bij Purifi hebben ze daar ook al ervaringen mee opgedaan die veelbelovend zijn.

Tweeters die ook een lage vervorming hebben zijn de AMT modellen, alleen is het afstraal gedrag daar minder bij. Ik heb die van Mundorff  al beluisterd (Purifi SPK5 zitten die) en kan er alleen maar enthousiast over zijn.

Tweeterontwikkelingen (en ontwikkelingen van luidsprekerunits in het algemeen) zijn al 35 jaar gerommel in de marge.

Maar net als bij bekabeling wil men ons hier revoluties aanpraten waar feitelijk slechts kleine materiaalaanpassingen plaatsvonden. Dat moet ook wel anders verkoopt het niet.

34-AA346-C-F4-EE-4277-B454-5582-FF2-B7-E

Als we de tweeter laag moet kantelen, bv. rond de 1,5Khz, is dit een must , zoals ze allang bij B&W doen met hun aluminium tweeters, maar geldt ook voor alle soort gebruikte membraan materiaalsoort.

De tweeter moet a/d achterkant ook vrij kunnen “ ademen”, ivm. dempen ongewenste resonanties en energy storage verschijnselen.

Edited by klikobot

19 minutes ago, thingman said:

Tweeterontwikkelingen (en ontwikkelingen van luidsprekerunits in het algemeen) zijn al 35 jaar gerommel in de marge.

Maar net als bij bekabeling wil men ons hier revoluties aanpraten waar feitelijk slechts kleine materiaalaanpassingen plaatsvonden. Dat moet ook wel anders verkoopt het niet.

Hahahaha.... en zucht.....

Misschien moet je dit eens lezen. O ja, juist, dat is geschreven door Purifi en kan niet neutraal zijn.

https://purifi-audio.com/blog/tech-notes-1/some-speaker-problems-that-needed-solving-1

Edited by Bebatoli

15 minutes ago, thingman said:

Ivm kabels kan ik je volgen, maar ivm speakers is dit toch niet de meest verfijnde post van 2024.

1 minute ago, klikobot said:

34-AA346-C-F4-EE-4277-B454-5582-FF2-B7-E

Als we de tweeter laag moet kantelen, bv. rond de 1,5Khz, is dit een must , zoals ze allang bij B&W doen met hun aluminium tweeters, maar geldt ook voor alle soort gebruikte membraan materiaalsoort.

De tweeter moet a/d achterkant ook vrij kunnen “ ademen”, ivm. dempen ongewenste resonanties en energy storage verschijnselen.

En wat ga je doen als je een tweeter beluisterd die geen "ademruimte" achteraan heeft en die je mooi vind omdat je de constructie niet kent.

Ik vind daarom metingen een erg goede basis geeft om keuzes te maken. Maar dan krijg je weer het kamp dat beweert dat je niet alles kan met...

Heel vermoeiend dus ....

Ik speel zelf met een Mundorf dipool AMT dus geen gesloten achter volume, klinkt heel los en open, je hebt echt niet meer het idee naar een tweeter te luisteren. Bij de meeste domes is het van: hallo hier ben ik, de tweeter. De prijsstijging van deze Mundorf dipool tweeters is wel bizar, ik betaalde ooit 329 per stuk, zit nu dik boven de 600 euro gaat nergens meer over. 

4 minutes ago, Walt said:

Ik speel zelf met een Mundorf dipool AMT dus geen gesloten achter volume, klinkt heel los en open, je hebt echt niet meer het idee naar een tweeter te luisteren. Bij de meeste domes is het van: hallo hier ben ik, de tweeter. De prijsstijging van deze Mundorf dipool tweeters is wel bizar, ik betaalde ooit 329 per stuk, zit nu dik boven de 600 euro gaat nergens meer over. 

Bij echt goede dome tweeters heb je dat ook, een AMT heeft dan weer een slecht aftraalgedrag.  Het blijft dus altijd een compromis en er is geen best off.

32 minutes ago, Bebatoli said:

Het blijft dus altijd een compromis en er is geen best off.

Precies, zoals ook met een hele hoop dingen in onze hifi wereldje.

No free lunches, het ene gaat altijd ten koste v/h andere, dus altijd een trade off.

Zat vlak naast George, maar hoorde dat storende echt niet in het hoog, ben zelfs naar voren gaan leunen om wat dichterbij de luidsprekers te zitten.

Maar ik geloof zeker dat George het hoort, mijn gehoor is met 72+ allang niet meer optimaal wat top hoog betreft.

Lijkt dan meer op een soort spiking, als de crossover fases meer dan 90 graden uit elkaar liggen, wat zich vaak off- axis zich kan manifesteren, in de kamerakoestiek.

Bruno belde me gisteren nog even en hij zei dat de Purifi tweeter echt vlak doorloopt tot 20kHz en dat dit mede de oorzaak is van de opmerking rond het mogelijk randje.Ik citeer hem even: "De meeste hifi speakers rollen flink af in het hoog. Ook de Radiant doet dat. Dus als je een speaker rechtdoor laat lopen werkt dat wat confronterend voor sommigen. Ook straalt de Purifi zeer breed in het hoog, waardoor de reflecties ook een stuk brighter zijn."

Deze meting is van een Scan SPeak Beryllium tweeter en daar zie je duidelijk de afval vanaf 10kHz en zelfs vroeger onder andere hoeken.

d3004-6640_offaxis.png?itok=bYQm6xvi

Edited by Bebatoli

18 minutes ago, Walt said:

Heb je ook een meting van de speaker misschien? 

Ik heb wel metingen gezien van de demo tweeter maar ze zullen openbaar worden gemaakt van zodra de definitieve tweeter in productie gaat. Je zal dus nog even geduld moeten uitoefenen en zover ik begrepen heb zal die leverbaar zijn vanaf januari 2025.

Edited by Bebatoli

8 hours ago, Bebatoli said:

Hahahaha.... en zucht.....

Misschien moet je dit eens lezen. O ja, juist, dat is geschreven door Purifi en kan niet neutraal zijn.

https://purifi-audio.com/blog/tech-notes-1/some-speaker-problems-that-needed-solving-1

De vooringenomenheid tav Bruno is geheel voor jouw rekening; ik luister zelf in elk geval met veel plezier naar een van zijn geesteskinderen...

Maar over tweeters dus... tweetermaterialen komen en gaan. De vreselijkst klinkende high-end tweeters passeerden de afgelopen decennia reeds de revue. De een vervaardigd uit nog exotischer materiaal dan de ander. Voor een belangrijk deel resulterend in het compleet doorgeschoten overgedetailleerde "high-end geluid" dat dit millennium hoogtij is gaan vieren en dat door die extreme detaillering zogenaamd voor "echt" moet worden versleten.

Aan het eind gaat het toch weer om realisme en overtuigend muzikaal gemak en dat is met die doorgeschoten high-end zooi ver te zoeken. Vandaar dat we steeds weer terugvallen op de aloude technieken en materialen. Indrukwekkend klinkt dat high-end natuurlijk wel en dat is wat telt als je vijf- en zescijferige bedragen gaat moeten neertellen. Dat moet dan klankmatig wel opvallen en imponeren, anders hoeft het zoveel niet te kosten en kun je net zo goed een goedkope, maar muzikale set aanschaffen.

15 minutes ago, Roots said:

Ik doe vaak luciferstokjes achter mijn oren zetten zodat ik flaporen heb...Probeer maar eens. :) Klinkt echt heel anders.

Ik heb nog een houder waarmee je je oren in de "Beethovenstand" kunt zetten. Ik meen dat ie destijds bij een tijdschrift werd bijgeleverd om aan te tonen dat de stand van de oren nogal verantwoordelijk is voor wat we horen en dat we dus geen van allen hetzelfde oren.
Als je flaporen hebt kun je iets soortgelijks bereiken met leukoplast.