Jump to content

Radiant Acoustics

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

10 minutes ago, thingman said:

De vooringenomenheid tav Bruno is geheel voor jouw rekening; ik luister zelf in elk geval met veel plezier naar een van zijn geesteskinderen..

Dat heet respect Thingman, iets waar jij veel te weinig van hebt. 

2 minutes ago, thingman said:

Ik snap dat dit op het eerste gezicht zo kan lijken, inderdaad.

Heb je er ooit bij stil gestaan dat jij mensen kwetst omdat je denkt te weten hoe ze in mekaar zitten.

3 hours ago, thingman said:

Verfijning is dan ook voor de kenners van high-end.

Ik laat je dan maar in de waan dat ik een loser ben met mijn Bose Acoustimass speakers icm mijn AKAI all-in-one stereo. Geluukig mag de wereld rekenen op het intellect van sujetten als jij!

Edited by kurt1970

14 hours ago, Bebatoli said:

Heb je er ooit bij stil gestaan dat jij mensen kwetst omdat je denkt te weten hoe ze in mekaar zitten.

Jazeker heb ik dat.

Heb jij in de gaten dat jij steeds op de man speelt ipv op de inhoud als iemand iets post wat jou onwelgevallig is?

Edited by thingman

14 hours ago, kurt1970 said:

Ik laat je dan maar in de waan dat ik een loser ben met mijn Bose Acoustimass speakers icm mijn AKAI all-in-one stereo. Geluukig mag de wereld rekenen op het intellect van sujetten als jij!

Ook jij speelt op de man door in te vullen wat ik denk.

Ik weet niet eens dat jij een fan van Bose bent. Wentel je gerust in zelfmedelijden over mijn houding, het raakt kant noch wal 

De voorbije dagen heb ik enkele units vergeleken met elkaar, niet meettechnisch maar gewoon op een open baffle plank van 50 x 100 cm geschroefd.

Waarom, wel ik wilde de units full range aansturen en dan beluisteren welk het meest natuurlijk speelde. De kandidaten waren de Accuton C90 cell driver, een Satori

MW13TX-8, beide mid units en alsook een Purifi  PTT4.0X08-NAC-03, ( even geleend van Mark, een audiovriend)  deze is wel een bas-mid unit.
De gehoormatige verschillen waren het grootst tussen de Accuton en de Satori & Purifi units.
De Accuton heeft duidelijk een randje rond de 6 a 8kHz wat storend is. De unit heeft een schijnbare hoge resolutie maar ongefilterd is hij niet ok.
De Satori speelde veel evenwichtiger alsook de Purifi die duidelijk dieper in het laag kon. Dat laatste heb ik niet nodig als middentoner.  Maar de Purifi is geen optie want het rendement is heel erg laag. De 2x 8inch Eton's hebben samen ene veel hoger rendement. De Satori is voor mij de juiste keuze, de Accuton valt af.
Waarom deze test, wel ik wil trachten minder correcties toe te passen in het filter en een unit gebruiken die zo al mooi speelt.

Welke tweeter ik ga gebruiken is nog niet zeker..... word vervolgd.

sb-acoustics-satori-mw13tx8-textreme_229

Harde membranen breken op en hebben altijd een steil filter nodig. Dat is dat gelijk het nadeel van dat soort units.

Waarom het rendementverschil zo groot is? Zitten er zwaardere magneten aan de Satori? Of is de Purifi mechanisch "gefilterd", zodat het laag wordt bevoordeeld?

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Harde membranen breken op en hebben altijd een steil filter nodig. Dat is dat gelijk het nadeel van dat soort units.

Waarom het rendementverschil zo groot is? Zitten er zwaardere magneten aan de Satori? Of is de Purifi mechanisch "gefilterd", zodat het laag wordt bevoordeeld?

De Purifi is een bas-mid unit en dan gaat rendement altijd ten koste omdat ze laag moeten weergeven. De Accuton en Satori zijn mid drivers en moeten geen laag weergeven en dan kan het rendement een stuk hoger zijn.

De Accuton en Satori hebben beiden een quasi even hard membraan maar de Satori breekt minder hard op dan de Accuton en behalve dat je dat meet kan je het duidelijk horen.

Ik ga 24dB Linkwitz-Riley filteren, akoestisch wel te verstaan omdat dit filter een vlakke overname response heeft op de overname frequentie, en andere type niet. Bij 6dB filtering heb je dat ook maar dat wil ik niet omdat de ik minimale overlapping wil.

Zo'n dikke 30 jaar geleden gebruikte ik ook L-R filtering maar dan 12dB. Later ben ik op seriefiltering over geschakeld maar om dat goed te krijgen is nog veel complexer. Gelukkig heb ik hulp voor het filter want ik ben er teveel uit. Rob gaat de metingen verrichten en daar kan ik dan weer verder op breien.

Edited by Bebatoli

Zoals Walt al aangeeft klopt het dat om bv 24dB hellingen te bekomen je vaak, elektrisch, veel minder steil moet filteren, nml vaak 12dB. Ook bij tweeters, die starten pas vanaf 1,5kHz, dus ook hier heb je elektrisch niet zulke steile filtering nodig.

Er is dus een verschil tussen elektrisch en akoestisch filteren. Het belangrijkste is akoestisch filteren en het middel is elektrisch filteren.

Maar dan bedoel je dat je gebruik maakt van de natuurlijke afval van de unit in het hoog (12dB) aangevuld met 12dB elektrische filtering. Dan is het duidelijk. Ik begreep dat je 24dB akoestisch wilde filteren, dus zonder elektrisch filter. Helt je de unit in het hoog dan nog met extra demping in de kast om de pieken eruit te halen, of doe je dat ook elektrisch? 

32 minutes ago, Edje2 said:

Maar dan bedoel je dat je gebruik maakt van de natuurlijke afval van de unit in het hoog (12dB) aangevuld met 12dB elektrische filtering. Dan is het duidelijk. Ik begreep dat je 24dB akoestisch wilde filteren, dus zonder elektrisch filter. Helt je de unit in het hoog dan nog met extra demping in de kast om de pieken eruit te halen, of doe je dat ook elektrisch? 

Inderdaad ! Het eindresultaat is dat de som van akoestische afval en elektrische afval samen 24dB Linkwitz Riley wordt.

Pieken, impedantie en dergelijke worden ook gecompenseerd. Ook de baffle step moet je compenseren (hoe smaller het front hoe sneller die in het laag begint af te vallen, hoe breder het front hoe lager je moet compenseren. Daarom maken sommige fabrikanten het front juist erg breed.

Maar de allerlaatste tuning gebeurt vaak luisterend, ja kan dan nog zoveel berekenen en mathematisch bekijken maar soms is die kleine gehoorsmatige tuning diegene die er voor zorgt dat de muziekweergave je naar de strot grijpt.