Jump to content

DAE 2024

Walt
 Share

Recommended Posts

Just (vertaling voor de Nederlanders: juist) , maar ik ben wel 8 dagen weg, dus ik ga het audiogeweld volgende week niet meemaken.

Edited by Bebatoli

Alvast wat plaatjes op mijn luistervolgorde.

Was weer een mooie show en vond het vooral opvallend dat over het algemeen het geluid goed was.

Ik heb alleen een foto genomen als ik het de moeite waard vond.

Gp6Idv7.jpeg

SlQmrzN.jpeg

F8lFOzB.jpeg

kq6fQbf.jpeg

62Q09is.jpeg

dBGZFpv.jpeg

YK2UJHt.jpeg

UYRW2sW.jpeg

Ks36Hqf.jpeg

Pp40aJd.jpeg

Zk4Owd2.jpeg

aqBWtrE.jpeg

1FZikJo.jpeg

poiYMEt.jpeg

9wNtJdJ.jpeg

2QsA06G.jpeg

bFEE5L5.jpeg

Edited by kappa7

Bij de laatste foto aan het einde van de middag zijn we met een groepje gaan luisteren.

Toen we binnen kwamen was men de set aan de andere zijde aan het demonstreren, we hebben demonstratief de stolen omgedraaid en zijn vast klaar gaan zitten voor de demo van de speakers die we wile beluisteren. gelukkig was de hint snel begrepen. :D

Ook net terug na een lange terugreis vanwege dikke files bij Amsterdam.

Veel geluisterd, maar in tegenstelling tot George vond ik het nivo erg bedroevend. Ik heb maar weinig goede demo’s bijgewoond. Zelfs bij gerenommeerde merken was het soms om te huilen. Als voorbeeld Wilson Audio. Die hebben toch meestal wel een goede demo, maar ze draaiden een stuk klassiek en ben weg gelopen, zo scherp en naar klonken de vioolpartijen. Ook Arpeggio audio had ik vorig jaar gehoord en klonk toen erg goed. Nu met dezelfde versterking (Audio Research) was ronduit bedroevend. Geen dynamiek, vlak en plat. Waar het aan lag, geen idee. 

Wat wel goed was: Daudio, David acoustics met Norma electronics en Borressen. Voicevictory vond ik ook opmerkelijk, veel fraaie details in het midden, maar niet helemaal in balans. Zelfs bij Music2 vond ik het minder klinken dan ik gewend was.

Er werd ook soms erg hard gespeeld. De demonstrateurs zijn bang dat de muziek niet te horen is boven de irritante pratende bezoekers uit. Als er zachtjes gespeeld wordt zijn de bezoekers vaak wel stil.

Opmerkelijke demo van Daniel Hertz. Mark Levinson in eigen persoon kon je daar tegen het lijf lopen. Enorme luidsprekers, klonk zeker niet slecht, maar greep me ook weer niet naar de keel. Verder de enorme Tannoys (type weet ik niet, maar formaat dubbeldeurs koelkast) waren ook bijzonder om te horen. Wel wat kleuring, maar met een enorme authoriteit en gemak.

Niet verkeerd maar door de opstelling miste je wel wat ruimte.

Het laag in de wat grote ruimte was wel indrukwekkend.

Ik zou dit wel eens in een mooie opstelling willen beluisteren met mooie versterking er voor zonder DSP.

Oja, bij KII nog de KII-7 beluisterd. In eerste instantie een groot geluidsbeeld, maar wel opdringerig en geforceerd.

Nog vermeldenswaardig: Livefidelity met de enorme dipool luidsprekers. En de enorm enthousiaste Taiwanese dame bij de Sangean tafelradios mag ook niet ontbreken.

De Takumi platenspeler klonk ook erg lekker zonder ergens uit de band te springen.

De (voor de hand liggende) conclusie kan denk ik zijn dat het sterk afhangt van wat je net voor de demo van het moment hebt gehoord hoe je die demo ervaart. Het is natuurlijk niet zo dat George heel anders hoort dan ik, maar de gedraaide muziek en overige omstandigheden speler uiteraard een grote rol in de beleving van de demo.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het meest natuurlijk, waren de stemmen die in elke ruimte klonken.

Qua installatie waren er erg veel die behoorlijk scherp en korrelig klonken. Vooral in het begin van de dag. Verder heb ik heel veel mensen gesproken en zo gezellig bijgepraat, dat de helt van de show morgen nog "moet".

Uitschieters voor mij vandaag:

Big Boys Audio met Omega 

Grimm audio

Daudio 

Music2

De nieuwe kleintjes bij Lyngdorf. 

Wilson Audio

En dan nog een serie die best wel erg goed klonk, maar waar er toch wel wat opmerkingen waren. De set van Daniel Hertz b.v. klonk zeker niet verkeerd, maar om met dergelijke volumes te spelen is voor niemand leuk. Zeker voor buurman Grimm niet.

Bij Daudio was er wel een stevige staande golf in de ruimte aanwezig. Bij sommige muziek stukken gaf dit een zwaar overdreven laag.

Bij Wilson kwam ik nét voor sluitingstijd aan en kon nog twee muziekstukken meegenieten. Dat klonk toen in ieder geval prachtig. Morgen nóg n keer.

De kleintjes bij Lyngdorf en met de Purifi units deden erg hun best. Het laag kwam er op vol vermogen uit tot 32 Hz. Ongelofelijk voor zo'n klein kastje. Maar de rest klonk zeker ook erg overtuigend. Toch denk ik, dat het met een betere versterker en streamer nog beter kan klinken. Nu liep het soms wat dicht bij hogere geluidsdrukken. Maar hulde voor zo veel betaalbare kwaliteit.

De enige set waar ik echt niks op de merken had én waar ik langer heb geluisterd, was de Omega set. Met die rode kabels dus. Dat was voor mij de "winnaar" van de show.

Morgen de "goudkust" beluisteren. Die staan dit jaar bij elkaar in de buurt van de ingang.

Edited by Hans van Liempd

Posted (edited)

Ik vond die radiant zeer fraai. Ik hoor ook weinig diepte in het geluid, heb dat nog opgemerkt aan de heer Lyngdorf himself, maar volgens hem kwam dat vooral door de muur die je ziet, dat het lastig, is daar doorheen te luisteren. Nou voor mij is dat echt zo, ik hoorde nauwelijk diepte, de versterking trok het ook niet helemaal. De speakers zelf echt heel fraai, enorm open geluid en klankmatig gewoon top. Voor 4000 euro per set, extreem goed. 

Edited by Walt