Jump to content

DAE 2024

Walt
 Share

Recommended Posts

Zoals voorgangers al opmerkte is/was Lyngdorf erg goed en nog betaalbaar, heb daar specifiek info van meegenomen.

Ook zeer intessant verhaal van Guido gehoord en dat klonk ook erg goed. (Grimm audio)

Beste geluid en demo vond ik de vol-ribbon speakers van Clarisys audio van de Renaissance Audio (o.a.Goldmund)

Van Hans van beekhuyzen nog een en ander geleerd van zijn lezing.  (niet altijd 100% mee eens, maar ja hij zit al 40 jaar in het vak en zal het wel weten 🙂 )

Het was erg druk en je kan zeggen dat de hobby nog volop mensen op de been brengt. Vooral een bepaalde leeftijdscategorie waar ik ook toe behoor.

Volgende trip wordt  Tilburg / Stadion iEar

Edited by MarcelMR

Die Clarysis vond ik ook wel erg goed Marcel. Verder heb ik het maar over me heen laten komen. Veel mensen gesproken. Nog even bij Grimm zitten luisteren naar een lezing van iemand die vijf jaar lang bezig was geweest met een phonoversterker. Zeer interessant tot die een plaat opzette. Ik hoop dat de plaat of naald kapot was. 

1 hour ago, carl said:

Die Clarysis vond ik ook wel erg goed Marcel. Verder heb ik het maar over me heen laten komen. Veel mensen gesproken. Nog even bij Grimm zitten luisteren naar een lezing van iemand die vijf jaar lang bezig was geweest met een phonoversterker. Zeer interessant tot die een plaat opzette. Ik hoop dat de plaat of naald kapot was. 

Heb ik helaas gemist.... het verhaal dan   🙂

Was dat niet Peter van de Willenswaard ?   of een ontwerp van hem in ieder geval, dan zou ik idd een ander probleem verwachten.

Heeft iemand ook nog Rike-Audio (in deutscher sprache)  bijgewoond? was ook amusant, draaide in ieder geval nog Led Zepellin ipv "I put a spell on you"  maar het klonk niet zo best maar hij had nog wel een stuk goed vinyl (hoes niet) overgehouden uit zijn verleden.

1 hour ago, carl said:

Wat weet je het weer prachtig te verwoorden Carl.  Dat zal dan vast zijn gegaan over de Grimm PW1 phono trap. Die is inderdaad zoals @MarcelMRaangeeft ontwikkeld ism Peter van Willenswaard. Ik geloof dat die in de prijsklasse van de Pass XP-17 en consorten wordt geïntroduceerd, dus dan mag je best wat verwachten. 

Enig idee waar het mis ging Carl? Stond er een beetje een knappe analoge opstellling?

2 hours ago, Duclaasie said:

Enig idee waar het mis ging Carl? Stond er een beetje een knappe analoge opstellling?

Ik denk dus echt iets met de plaat of het element Klaas. Dat moeten die mannen van Grimm toch ook hebben gehoord. 

Edited by carl

Ik ben het trouwens niet helemaal met @Jongensdroomeens. Ik heb de veel duurdere Gibbon X 10 van Devore gehoord. Vond ik heel erg goed. De man kan het echt wel.

https://devorefidelity.com/devore-fidelity-speakers/gibbon-series/devore-fidelity-gibbon-x-speakers/

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Ik ben het trouwens niet helemaal met @Jongensdroomeens. Ik heb de veel duurdere Gibbon X 10 van Devore gehoord. Vond ik heel erg goed. De man kan het echt wel.

https://devorefidelity.com/devore-fidelity-speakers/gibbon-series/devore-fidelity-gibbon-x-speakers/

Voor 12.000 kan hij het niet.

Voor 16.000 kan hij het wel.

Wat weten we nu?

23 hours ago, Edje2 said:

Grappig, daar was ik dus zo weer weg. Klonk zo klein, afgevlakt en zonder enige dynamiek dat ik het erg snel voor gezien hield. Muziek keuze? Ondanks dat iedereen anders luistert herkent een ieder hier natuurlijk geluid wel. Ik kan me niet voorstellen dat dit puur smaak is, er moet dan meer zaken een rol spelen.

Vandaag ben ik nog eens een paar keer bij Omega gaan luisteren. Een keer was een andere Italiaan DJ. En die muziekkeuze was echt dramatisch. De oudere DJ wist echter precies wat goede opnames waren. Het blijft voor mij de best sound of the show set. Al is 4 keer b.v. 20 minuten luisteren natuurlijk veel te weinig om dit echt te kunnen zeggen. 

47 minutes ago, Jongensdroom said:

Voor 12.000 kan hij het niet.

Voor 16.000 kan hij het wel.

Wat weten we nu?

Verschillende types LS Wil. 

Tis natuurlijk altijd een moment opname en afhankelijk van wat er speelt op dat moment.

Op de nummer 3 van mijn lijst was net een nummer aan het spelen wat ik zelf ook veel draai, dan doet dat ook al wat met hoe je een installatie beoordeeld.

9 hours ago, kappa7 said:

Tis natuurlijk altijd een moment opname en afhankelijk van wat er speelt op dat moment.

Op de nummer 3 van mijn lijst was net een nummer aan het spelen wat ik zelf ook veel draai, dan doet dat ook al wat met hoe je een installatie beoordeeld.

Je zit behalve naar twee luidsprekers te luisteren, naar de versterking, de bron, de opname-kwaliteit , de bekabeling en de akoestiek. Zo moeilijk is het dus.

Pas als ik een paar keer dezelfde luidsprekers heb gehoord, in positieve zin, is mijn belangstelling gewekt en wil ik ze wel eens thuis proberen.

En ze moeten voor mij betaalbaar zijn.

Ik vond het wel aardig, om na deze show weer eens wat te schrijven.

Ik lees net dat hifi.nl ook de show heeft bezocht. Men is erg enthousiast over D-Audio. 

Carl heb ik ook op dit merk gewezen, maar ik ben vergeten of hij ze in huis heeft gehaald!?

Gisteren ook een dagje geweest, samen met mijn maatje. Was gezellig en ook nog veel bekenden gesproken. Zelfs een aantal die ook in Duiven blijken te wonen maar waarvan ik niet wist dat het Audio liefhebbers zijn.

Wat kwaliteit - of eigenlijk “wat vind ik ervan”- betreft, valt zo’n dag elk jaar weer een beetje tegen.

Dit jaar vond ik het gemiddelde wel wat hoger liggen dan andere jaren. En dan niet omdat er meer topsets waren, maar omdat er wat meer sets waren die het wel aardig deden. Helaas ook nu weer het nodige imponeren met veel laag en keihard en scherp hoog. 
Maar er waren voor mij toch ook wel toppers.

De set met Magico en MSB en Ikigai en de nodige akoestiek aanpassingen was voor mij de eerste set die ik beluisterde en gelijk was de toon gezet. Daar was alles in balans; rust, dynamiek en detail, alles aanwezig en niks storend. Mag ook wel met dat prijskaartje.

Als tweede toch weer DAudio. Klonk prima, werd leuk aan elkaar gepraat en “tja” , gewoon mijn smaak. 
Als derde een set waar ik bijna niemand over hoor, maar waar het voor mij echt goed en bijna als “thuis” klonk. Dat was Aequo-audio.

Die had ik al eens bij de AVMN gehoord en toen zat er een Audio Technology mid in. Nu op de beurs denk ik ook want dat “thuis” gevoel zal daar wel mee te maken hebben.

groet,

Leobus

3 hours ago, Jongensdroom said:

Ik lees net dat hifi.nl ook de show heeft bezocht. Men is erg enthousiast over D-Audio. 

Carl heb ik ook op dit merk gewezen, maar ik ben vergeten of hij ze in huis heeft gehaald!?

Ik heb ze toen wel beluisterd in de buurt van Zwolle, maar niet in huis gehaald Wil. 

2 hours ago, carl said:

Ik heb ze toen wel beluisterd in de buurt van Zwolle, maar niet in huis gehaald Wil. 

En waarom hebben ze de thuis auditie niet gehaald? Was het de verkoper, de luidspreker, of de ruimte die je deed afhaken?

Wat ik bij DAudio in hun assortiment opmerkelijk vind is dat er best wel veel luidsprekers zo rond dezelfde prijsklasse zitten. De top speakers steken er qua prijs echt wel bovenuit, maar daar onder zijn de verschillen vrij klein. 

Magico klonk inderdaad ook erg goed.

De kleine Borresen set, wist het beste stereobeeld neer te zetten. Bij de grote set was het laag te veel aanwezig. Helaas, staande golven.

Bij Music 2 hoorde ik de Lumin streamer nog even. Dat was toch ook wel een heel mooie combinatie.

Wilson gaf met de Watt/Puppy's een thuisgevoel. Voor mij dan.

De set met Daniel Hertz ging voor mij véél te hard. Ik ben ooit bij een concert van Slagerij van Kampen weggelopen. hier dus ook. Je kunt er trots op zijn dat het zo hard kán, maar ik hoef dat echt niet mee te maken.

Bij Audio Analogue klonk het ook uitstekend, waar zaterdag het laag te hard stond, was dit zondag niet het geval. Al blijft zo'n hybride luidspreker een compromis.

Dan waren er een heleboel nieuwe kleintjes, vaak in kamers zonder enige akoestische aanpassing en soms helemaal zonder enig commercieel vertoon. Lastig te vinden en luisteren lukt in deze omstandigheden ook niet echt.

Er is geen set die beter klinkt dan de opname die je afspeelt. Helaas snappen veel demogevers dat niet en draaien oude Rolling Stones opnamen of zwaar gecomprimeerde muziek. Ongeloofelijk. Een goede demo geven is een kunst die aan het uitsterven is lijkt wel. Gelukkig waren er enkele demogevers die het nog wél konden. En dan klinkt zo'n set in eens veel beter. Een verhaaltje er bij maakt luisteren ook veel aangenamer. Wat dat betreft heeft Frank Vermeylen van Very Fine Solutions de eerste prijs.

Ik heb er bijna twee dagen over gedaan, maar misschien kom ik te veel bekenden tegen. En dan heb ik echt niet overal lang geluisterd. En de videokamers ben ik voorbij gegaan, dat is niks voor mij.

Dan was er dit jaar voor het een een Foodtruck Court. Een koude tochtige tent met enkele foodtrucks. Ook al niks voor mij. Gelukkig waren er nog de broodjes kroket :) in de ruimte tegenover Music2.

Die twee ingangen was ook een beter plan. Nu was het in het begin veel beter verdeeld, waardoor het leek dat het minder druk was, maar ik denk toch niet echt was.

Volgend jaar weer..

Edited by Hans van Liempd

2 hours ago, Duclaasie said:

En waarom hebben ze de thuis auditie niet gehaald? Was het de verkoper, de luidspreker, of de ruimte die je deed afhaken?

Wat ik bij DAudio in hun assortiment opmerkelijk vind is dat er best wel veel luidsprekers zo rond dezelfde prijsklasse zitten. De top speakers steken er qua prijs echt wel bovenuit, maar daar onder zijn de verschillen vrij klein. 

Ik heb het niet meer helemaal op mijn netvlies Klaas. 

37 minutes ago, kappa7 said:

Het verbaasde me ook al dat ze bij Lyngdorf op de stand stonden.

Mij niet want Radiant is een geesteskind van Peter Lyngdorf. Zelf denk ik dat beter waren aangestuurd door een goede versterker zonder room correctie.

14 minutes ago, Bebatoli said:

Mij niet want Radiant is een geesteskind van Peter Lyngdorf. Zelf denk ik dat beter waren aangestuurd door een goede versterker zonder room correctie.

Daar ben ik het helemaal mee eens

Heeft iemand in zon halletje ook de uitleg gezien van de dc-blockers? Er werd gedemonstreerd met multimeters die lieten zien wat er gebeurde. Ik kan echter niet meer achterhalen welk merk dat was. Iemand?