klikobot Posted 15 oktober Report Share Posted 15 oktober En wikipedia bevestigt toch ook wat ik aangeef? Het spanningsverschil tussen de twee topwaarden is 650V . Ten opzichte v/d nuldoorgang zijn de beide helften van positief en negatief 325V, dus bij de uitersten van elk(top) ten opzichte van elkaar, is de spanning dubbel. Dat is de ijzeren electrische wet voor een sinusvormige periodieke spanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 15 oktober Report Share Posted 15 oktober Misschien kan ik het uitleggen, zie het zo: we hebben twee accu’s (spanningsbronnen)van 12V. We knopen van eentje de plus pool aan de minpool v/d andere, en noemen dit gezamelijk knooppunt de “nul” (nuldoorgang). Ten opzichte hiervan zijn de andere twee polen allebeide maximaal 12V(topspanning), de ene positief, de ander negatief(de twee periodieke helften in tijd). Maar t.o.v. elkaar is het maximale spanningsverschil (top+en top-) altijd 24V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 16 oktober Report Share Posted 16 oktober 11 hours ago, Edje2 said: Helder verhaal. Er blijft dan wel een vraag open: denk je dat het rfi/emi filter een beperking is voor de dynamiek van de eindversterker? Dat wordt moeilijk om over te oordelen, hoe het geluidsmatig zich kan openbaren. Zo’n parallel C-L-C combi T-filter zit ook geknoopt op randaarde, en wat daar de eventuele afvoer stoorstroompjes en hf vereffeningsspoeltjes in serie met fase en 0 (2 spoeltjes op dezelfde ferrietkern, in tegenfaze gewikkeld, eentje aangesloten op fase en ander op 0) met de 230 doorvoer doen, zou niks mogen uitmaken. Zelf luisteren is beste. Iets anders, zoals Duclaasie zegt, is soms nuance van mijn kant beter op zijn plaats, voordat mensen dingen verkeerd kunnen interpreteren. Het is natuurlijk niet zo dat er 650V uit onze stopcontacten komt, dit kan niet, omdat de twee toppen(+325 en -325) niet tegelijk optreden. Wel is het totale spanningsverschil in tijd gezien v/d totale arbeidscyclus over 1 periode , 650. De som van beide zou nul zijn, maar het verschil is 650. Reden waarom ik dit aanhaalde, was om aan te geven dat de multimeter, ook op dc bereik, dit zo kan “zien”, ook al is het geijkt om de effectieve waarde v/d wisselspanning te weergeven. Op dc bereik komt dit ook zo binnen.Als er soms spikes( snelle naaldvormige pulsjes) op zitten, kan de inkomende spanning nog hoger worden. Eigenlijk zou je met de scope kunnen kijken wat er daadwerkelijk op jou audiogroep binnenkomt en in hoeverre dit nog acceptabel is. Als er echt dc offset spanning aanwezig is, zal ook dc stroom te meten moeten zijn naar de versterkers, dit kun je over een laagohmige serieweerstand (bv. 0,22ohm-5W draadgewonden)tussen de fase of nul aansluiting aanbrengen, en dan over de weerstand meten. Geeft een veel betrouwbare meting, wel in mV. Wel voorzichtig aan doen, maar je bent bekend met electrotechniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 16 oktober Report Share Posted 16 oktober Wat dat betreft is DC veel makkelijker uit te leggen dan AC. De factor tijd is bij AC namelijk een niet bepaald te onderschatten component als je het over piek en effectieve spanning. Deze afbeelding geeft wat dat betreft denk ik al veel duidelijkheid. Zoals je ziet is de tijd voor een volledige cyclus 20 ms ( 50hz dus), waarbij je binnen 10mS een potentiaalverschil hebt van 650 volt, maar dus nooit op hetzelfde moment Met inductieve belasting in het spel wordt het nog interessanter. Ik heb al eens meegemaakt dat een machine met een slechte aanloopcondensator het net dermate scheef trok dat er tussen fase en nul spanningspieken ontstonden tussen de 280-315 volt. Dat vind niet iedere (slecht beveiligde) voeding leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 16 oktober Report Share Posted 16 oktober Ik heb ook een oscilloscoop, ik zal er eens aan gaan meten. Kreeg nog de tip om de HP (high power) variant te bestellen . Die is wat zwaarder gedimensioneerd en zal daarom minder dynamiek beperken als dat bij de kleinere het geval is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 oktober Report Share Posted 16 oktober Pas op met een oscilloscoop die ook aan het lichtnet hangt. Je moet dan zeker weten dat deze goed geïsoleerd ten opzichte van aarde. Heb je er een met een accu dan is het risico niet zo groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober On 14-10-2024 at 20:46, Edje2 said: Helder verhaal. Het mooie is dat de versterker totaal geen brom heeft, zowel niet mechanisch als elektrisch. Als ik de voorversterker van mute haal hoor ik wel brom. Ik heb maar zo het gevoel dat de voorversterker (Aesthetix Calypso buizen) wel last heeft van de DC op het net. Bedoel je een brom uit de vv. ? Is die kortstondig, of blijft het brommen. Gebeurt het ook als je uit standby schakelt naar aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Het is een lichte brom uit de luidsprekers, maar ook de trafo bromt heel lichtjes. Als ik de mute knop activeer op de vv is het stil uit de luidsprekers. Daarmee concludeer ik dat de brom door de vv wordt geproduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Ah, op die manier. Klopt wel, want de muting trekt de uitgang v/d vv. keihard naar 0 via een muting relais , dus ook de ingang v/d ev. Bedoelde je ook het verschil in dit soort brom waarbij de Atlas luider bromde ? Dan klopt het, maar heeft dan niks met de transformator brom te maken , ook al hoor je een heel licht brommetje uit de voorversterker van één v/d trafo's die erin zitten. De gain v/d SIT-3 is een stuk lager dan v/d Atlas, dus de SIT-3 versterkt dat bromstoorsignaaltje uit de vv. ook veel minder- 11,5dB(4x) -versus 24dB(18x) Misschien een kleine aardlus ergens ? Hoor je ook beetje ruis als het brommetje aanwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Er is altijd een heel klein beetje ruis, maar dat vind ik met een buizen versterker niet gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Zeker, en als je (zonder muziek) de volume regelaar verder openzet, wordt de brom ook luider samen met de ruis, of komt er een ander soort brommetje bij ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Net even geprobeerd, de brom en ruis worden tegelijkertijd evenveel harder als ik de volume regelaar open draai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Beide kanalen een even luide brom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Klinkt qua symptomen vergelijkbaar met wat ik recentelijk in mijn phono Pre had. Daar bleken de afvlak condensatoren gaar, waardoor een 100hz brom ontstond. Aan de frequentie van de brom kun je vaak al wel na gaan waar het ongeveer zit. 50hz is vaak aarding, 100hz vaak voeding gerelateerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Kijk eens of het veranderd als je met de kabels beweegt. Kan zo maar eens zijn dat deze niet zijn afgeschermd en brom op pikt. Het lijkt in elk geval niet uit je versterker zelf te komen. Heb je het bij alle bronnen of bij enkele? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Beide kanalen even sterke brom en ruis. Het is heel zacht, alleen heel dicht bij de luidspreker hoorbaar. In de muziek heb ik er zeker geen last van. Ik denk dat George heel dicht bij de oorzaak zit. het is een kabel wirwar achter mijn rack, het zou maar zo eens kunnen dat daar de brom vandaan komt. Ik zal daar eens naar kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Je kan ook brom hebben als een interlink alleen contact maakt op de plus. heb ik al eens gehad. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Okay, sorry voor al die vragen, het gaat om elimineren van mogelijke oorzaken. Denk zelf niet dat het a/d kabels ligt v/d lijningangen, want je hebt het brommetje ook met de volumeregeling helemaal dicht toch? En de kabel tussen vv. en ev. als die iets oppikt, wordt niet verder versterkt , de gain v/d ev. is vast. Maar de brom wordt luider als de volumeregelaar open gaat, samen met ruis , dus komt het uit de versterkerschakeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober De brom die luider wordt als vol. reg opengaat, is van dezelfde soort als wanneer de vol.regelaar helemaal dicht is. Daarom vroeg ik ook als er een tweede soort brom erbij komt, niet dus. Dan had je twee soorten, en kon het idd. een interlink kabel zijn van een bron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Maar hoe dan ook, het is gelukkig miniem en niet storend, zoals je zelf aangeeft. Gelukkig maar dat de Pass zo wenig gain heeft, staan de vv. jumpers trouwens op minimale gain? Die vv. heeft erg veel gain met de eerste 12AX7 buisje, wenig tegenkoppeling, wel gebalanceerd(differentieel) geschakeld, dus maximale thermische ruis en shot noise. De uitgangs unity gain transconductantie buffer oftewel kathodevolger in dit geval is ook gebalanceerd. Heb je toevallig twee verloop connectors van gebalanceerd naar rca/cinch? Probeer het op die manier ook op de Pass, misschien heb je iets minder noise, en klinkt het ietsje beter, gebalanceerd uit v/d vv. naar ongebalanceerd op de ev. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Ik heb de vv juist op de hoge gain staan omdat de eindversterker zo’n lage gain heeft. Je kent de vv en ev overigens goed dat je dat allemaal weet. Heb je er zelf ervaring mee (gehad)? ik zal het eens proberen wat betreft de gebalanceerde uitgang. Ik heb geen converters, die moet ik eerst regelen. Ik weet niet zeker of de versterker schakeling echt gebalanceerd is, volgens mij wordt er een ic gebruikt voor de gebalanceerde uitgang. De importeur (Rick paap/dynamic solutions) heeft ook al eens aangegeven dat de ongebalanceerde uitgang beter klinkt. Met de atlas was gebalanceerd wel altijd volkomen stil. het klopt dat het totaal niet storend is in de muziek, maar het stoort me wel omdat het ook stil moet kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Fijn dat je zo meedenkt overigens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober Opamps moeten erin zitten , die worden gebruikt als dc. servoregeling, voor de buizen, om de dc offset constant naar 0 te drukken. Vooral met buizen, weet je hoeveel thermische drift een buis heeft in tijd gezien? Loopt in de Volts , die fluctuaties, zonder servoregeling, zeker met een hoge gain instelling. Gelukkig vangen in de meeste schakelingen de koppel c’s de offset op. Het is echt een buis volger uitgang, kijk maar naar de specs. Als het opamps waren , waren de uitgangsimpedanties echt geen 300 en 600 ohm, maar tussen de 50 en 100 ohm. De gebalanceerde uitgangsimpedantie is lager dan de ongebalanceerde, dus je hebt daarmee een betere imped. match met de ingangsimpedantie v/d Sit-3. Bij zo’n verloop connector wordt de inverterende uitgangsdeel v/d gebalanceerde uitgang naar 0 getrokken t.o.v. de niet inv. uitgangsdeel, laatstgenoemde gaat naar de rca signaal aansluitingsdeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 17 oktober Report Share Posted 17 oktober 37 minutes ago, Edje2 said: Fijn dat je zo meedenkt overigens! Graag gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 3 november Report Share Posted 3 november On 15-10-2024 at 20:59, Edje2 said: Heb jij hier ervaring mee Olaf? Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik had het idee opgevat om er zelf eentje te bouwen, echter heb ik geen apparatuur met brommende trafo's waardoor ik dan waarschijnlijk ook het effect, of het ontbreken ervan niet zou kunnen beoordelen. Maar het principe vind ik wel interessant, en ben ook echt wel benieuwd of het zou werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts