Jump to content

DAE 2024

Walt
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Edje2 said:

Het lijkt me niet dat die zorgen voor een gelijkspanning op het net. Sprak laatst ook iemand die al jaren last had van trafo brom wat opgelost was door het gebruik van een DC-blocker

Ik denk dat die brom niet zozeer ontstaat door de DC an sich, maar door slechte gelijkrichting/afvlakking waardoor er spikes DC in je spanning zitten. 

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Het gaat om de mechanische trafobrom. Ringkerntrafo's hebben hier soms last van. 

Ook bloktrafo's hoor...Het is volgens mij het niet strak genoeg wikkelen van de spoelen. De trafo een nachtje ondergedompeld laten staan in hars zou kunnen helpen.

Ja, zeker ook bloktrafo’s .

Kijk maar naar de eerste generatie Bryston 4B power amps met dubbele netspanningstrafo’s, en Revox.

De meeste amps die ik voor reparatie op de werkbank kreeg met brom of zoemende brom , soms ook pas na kwartier of halfuur, lag meestal a/d trafo zelf: gewoon mechanisch een defekt, of aankomend en steeds erger wordend.

Een beetje asymetrie op onze netspanning in Nederland is doodnormaal, zelfs met een verschil offset, en als deze vnl. als dc meerijdt op de periodieke 50 Hz geleidingshoek en te hoog wordt, zal het ook altijd samengaan met 2e order harmonischen, die dc offset.

Enkele tientallen mV is te verwaarlozen.

Een poweramp belast de trafo altijd asymetrisch, de ene nog meer als de andere, toch moet de trafo stil zijn.

Ik meet hier 2 Volt, dus iets meer als de tientallen millivolts. In hoeverre dat het geluid schaadt weet ik niet. Misschien zoek ik een probleem wat er helemaal niet is, maar als je zon apparaat kunt testen en terugsturen bij geen resultaat is dan een uitkomst.

Dag Edje2,die 2V (2000mV), is wel veel. Als dat echt zo is, dan gaat die ringkern Antek 400VA netvoedingstrafo in jou Sit-3 echt hoorbaar brommen. 
Mooie amp trouwens, dat ontwerp van Nelson met power junction Vfet depletion mode en power mosfet enhancement mode transistoren als complementaire  outputs. 
Het gaat om de pure Rdc weerstand v/d primaire wikkeling v/d trafo- die is laag, bij zo’n trafo met dat vermogen, gemiddeld meestal tussen de 2,5- 3 ohm. 
Je voelt ‘m al, 2V dc op een Rdc van 2,5-3 ohm is 0,8A.continu door de primaire wikkeling.
We hebben het over dc, dus komt geen cosinus phi aan te pas.

Dan zit je al in de buurt van trafokern verzadiging, 

Hierdoor daalt de permeabiliteit v/d trafokern, welke op zijn beurt weer de zelfinductie verlaagt, waardoor de impedantie v/d primaire wikkeling daalt-wat weer stijging v/d primaire stroom en magnetostrictie veroorzaakt.

En dan horen we brom( niet de gewone mechanische brom vanwege mechanische defekten).

Als je een keer weer meet voor dc, pool de meter om, en kijk als de polariteit ook omdraait.

Het kan dat de meter iets zelf fabriceert vanwege stoorharmonischen op de netspanning.

De gemiddelde eigen weerstand van onze stopcontacten in woningen in Nederland ligt tussen de 0,2 en 0,5 of hoger in worst case gevallen. 
Is laag genoeg om de meeste belastingen/ storingen op te vangen, uitzonderingen daargelaten.
Is bij benadering makkelijk te controleren, zet een grootverbruiker aan waarvan Watts bekend (bv waterkoker of magnetron)zijn en meet hoeveel de netspanning daalt.

Bereken de stroom, en deel het spanningsverschil door de stroom.Uitkomst is de verliesweerstand stopcontact.

Als hier de waterkoker aangaat(1800W), gaat  mijn netspanning 1,9V omlaag. 
1800: 228,1 = 7,9A

1,9:7,9. =0,24 ohm.

Edited by klikobot
Letters

Dan zou de combi dc blocker met emi/rfi filter samen meer zekerheid bieden, lijkt mij.

Kost wel iets meer, 250 incl. btw.

Weet niet als Edje2 zonnepanelen met teruglevering heeft, of buren in de buurt.

8 hours ago, klikobot said:

Dag Edje2,die 2V (2000mV), is wel veel. Als dat echt zo is, dan gaat die ringkern Antek 400VA netvoedingstrafo in jou Sit-3 echt hoorbaar brommen. 
Mooie amp trouwens, dat ontwerp van Nelson met power junction Vfet depletion mode en power mosfet enhancement mode transistoren als complementaire  outputs. 
Het gaat om de pure Rdc weerstand v/d primaire wikkeling v/d trafo- die is laag, bij zo’n trafo met dat vermogen, gemiddeld meestal tussen de 2,5- 3 ohm. 
Je voelt ‘m al, 2V dc op een Rdc van 2,5-3 ohm is 0,8A.continu door de primaire wikkeling.
We hebben het over dc, dus komt geen cosinus phi aan te pas.

Dan zit je al in de buurt van trafokern verzadiging, 

Hierdoor daalt de permeabiliteit v/d trafokern, welke op zijn beurt weer de zelfinductie verlaagt, waardoor de impedantie v/d primaire wikkeling daalt-wat weer stijging v/d primaire stroom en magnetostrictie veroorzaakt.

En dan horen we brom( niet de gewone mechanische brom vanwege mechanische defekten).

Als je een keer weer meet voor dc, pool de meter om, en kijk als de polariteit ook omdraait.

Het kan dat de meter iets zelf fabriceert vanwege stoorharmonischen op de netspanning.

De gemiddelde eigen weerstand van onze stopcontacten in woningen in Nederland ligt tussen de 0,2 en 0,5 of hoger in worst case gevallen. 
Is laag genoeg om de meeste belastingen/ storingen op te vangen, uitzonderingen daargelaten.
Is bij benadering makkelijk te controleren, zet een grootverbruiker aan waarvan Watts bekend (bv waterkoker of magnetron)zijn en meet hoeveel de netspanning daalt.

Bereken de stroom, en deel het spanningsverschil door de stroom.Uitkomst is de verliesweerstand stopcontact.

Als hier de waterkoker aangaat(1800W), gaat  mijn netspanning 1,9V omlaag. 
1800: 228,1 = 7,9A

1,9:7,9. =0,24 ohm.

Helder verhaal. Het mooie is dat de versterker totaal geen brom heeft, zowel niet mechanisch als elektrisch. Als ik de voorversterker van mute haal hoor ik wel brom. Ik heb maar zo het gevoel dat de voorversterker (Aesthetix Calypso buizen) wel last heeft van de DC op het net.

Ik heb nog wat metingen gedaan. De DC fluctueert heel snel tussen 1,2 en 2,0 volt gemeten met een digitale Fluke (geen true RMS).

Zonder de waterkoker aan is de netspanning 232,0 Volt, met waterkoker 230,1 Volt.

De waterkoker is 2000W.  Dus 2000:230,1= 8,7A

1,9:8,7 = 0,22 ohm. 

Nog even gekeken naar de ATL hifi producten. Is dat aan te raden Ziet er wel lekker down to earth uit.

4 hours ago, klikobot said:

Dan zou de combi dc blocker met emi/rfi filter samen meer zekerheid bieden, lijkt mij.

Heb inderdaad zelf zonnepanelen. Ik heb de audio op een aparte fase staan, daar zit verder niets op, maar lijkt me ook dat de buren (met panelen) daar effect op hebben. Ook even op de audio groep (fase) gemeten en daar is de DC precies hetzelfde, tussen 1,2 en 2,1 volt.

4 hours ago, klikobot said:

Nog een aanvulling: het schema is ook bij de DC blocker gegeven. Dit is een parallel filter en lijkt me geen invloed te hebben op de dynamiek van de versterker. Zodra het RFI/EMI filter erbij is zitten er componenten in de signaallijn. Zou dat geen invloed hebben op de dynamiek?  

Geen idee. Wellicht kan Klikobot daar ook iets over zeggen, hij heeft er veel kennis van. Ik heb wel kennis van elektrotechniek, maar wat gebruikelijk is op een net weet ik dan weer niet.

Stelt eigenlijk helemaal niet zoveel voor...Hoe werkt zoiets dan, soort van omgekeerde gelijkrichter om de gelijkspanning af te vangen en dan om het goed te doen de gelijkspanning kortsluiten door die andere 2 diodes?

45 minutes ago, Roots said:

Stelt eigenlijk helemaal niet zoveel voor...Hoe werkt zoiets dan, soort van omgekeerde gelijkrichter om de gelijkspanning af te vangen en dan om het goed te doen de gelijkspanning kortsluiten door die andere 2 diodes?

Dag Roots, die diodes zijn er alleen maar om de spanning over de elco’s te begrenzen, dat wordt dan tevens de maximale waarde v/d te blokkeren dc spanning.

Dus de opgetelde dc drempelspanning v/d diodes, antiparallel geschakeld , dus voor beide periode helften positief en negatief.

De normale wisselstroom vloeit gewoon door de elco’s, en die blokkert gelijkspanning.

Als er een dc. component op de wisselspanning komt hoger dan de drempelspanning v/d diodes, komen ze in geleiding en gaat het meerijden op de wisselspanning.

Blockers werken tussen de 2-5V dc blokkeren.

On 14-10-2024 at 20:50, Edje2 said:

Heb inderdaad zelf zonnepanelen. Ik heb de audio op een aparte fase staan, daar zit verder niets op, maar lijkt me ook dat de buren (met panelen) daar effect op hebben. Ook even op de audio groep (fase) gemeten en daar is de DC precies hetzelfde, tussen 1,2 en 2,1 volt.

Dag Edje2, nogmaals, gewoon met een multimeter een echte pure dc component meten , lukt niet, tenzij we een soort low pass filtertje ervoor zetten naar de multimeter.

Heb hier 5 verschillende meters staan, ook Flukes, en als je die ook gewoon rechtstreeks in stopcontakt steek, geven ze allemaal verschillend aan.
Alleen beide Flukes geven dezelfde waardes.

Vergeet niet dat 230V netspanning een top-top waarde heeft van 650V, dit samen met soms interharmonischen, de multimeter moet dit allemaal verwerken.

Heb ook nog een ouwe echte analoge draaispoel multimeter, als die op dc. bereik in stopcontact stop, knalt ie gelijk naar 60V dc ! en met ompolen blijft het toch dezelfde kant op wijzen, terwijl met een batterij ompolen de wijzer gelijk de andere kant opgaat.

Edited by klikobot

On 14-10-2024 at 20:58, Edje2 said:

Nog een aanvulling: het schema is ook bij de DC blocker gegeven. Dit is een parallel filter en lijkt me geen invloed te hebben op de dynamiek van de versterker. Zodra het RFI/EMI filter erbij is zitten er componenten in de signaallijn. Zou dat geen invloed hebben op de dynamiek?  

Eigenlijk zitten er altijd elco’s in zo tussen de 2200-47000uF , 10-25V.

De elco staat in serie met de netspanning, om dc te blokkeren.
Bij een condensator ijlt de spanning 90 graden achter op de stroom, bij een zelfinductie net andersom, stroom ijlt 90 graden achter op spanning.

Een trafo is inductief, mooie synchronisatie met de elco toch? 
Belangrijk is dat de elco een behoorlijke rimpelspanninglaadstroom en lage esr moet hebben, om grote inschakelpiekstromen te kunnen verwerken , ook bij eventuele kortsluitingen voordat de netzekering eruit knalt.

Edited by klikobot

21 minutes ago, klikobot said:

Dag Edje2, nogmaals, gewoon met een multimeter een echte pure dc component meten , lukt niet, tenzij we een soort low pass filtertje ervoor zetten naar de multimeter.

Heb hier 5 verschillende meters staan, ook Flukes, en als je die ook gewoon rechtstreeks in stopcontakt steek, geven ze allemaal verschillend aan.
Alleen beide Flukes geven dezelfde waardes.

Vergeet niet dat 230V netspanning een top-top waarde heeft van 650V, dit samen met soms interharmonischen, de multimeter moet dit allemaal verwerken.

Heb ook nog een ouwe echte analoge draaispoel multimeter, als die op dc. bereik in stopcontact stop, knalt ie gelijk naar 60V dc ! en met ompolen blijft het toch dezelfde kant op wijzen, terwijl met een batterij ompolen de wijzer gelijk de andere kant opgaat.

Dat is voor lezers die niet goed bekend zijn met wisselspanning een riskante uitspraak, die 650 VAC. De feitelijke piek is tenslotte nooit hoger dan 325 volt bij een effectieve spanning van 230 VAC. Er is echter sprake van een wisseling van +325 naar -325, maar het gemeten verschil kan nooit 650 VAC zijn. 

Ook de Wikipedia uitleg is vrij duidelijk

16 minutes ago, Duclaasie said:

Dat is voor lezers die niet goed bekend zijn met wisselspanning een riskante uitspraak, die 650 VAC. De feitelijke piek is tenslotte nooit hoger dan 325 volt bij een effectieve spanning van 230 VAC. Er is echter sprake van een wisseling van +325 naar -325, maar het gemeten verschil kan nooit 650 VAC zijn. 

Ook de Wikipedia uitleg is vrij duidelijk

Als we de netspanning op een scope bekijken ( heb ik vaak gedaan, en ook aan belangstellenden getoond), zien we duidelijk de U^^ van 650V , elke volle geleidingshoek van elke duty cycle.

Een multimeter meet altijd de effectieve waarde, een scope de maximale waarden.

En U top-top = Ueffx 2 wortel 2 = 230x 2,82 =650V.

Daarom zijn snubbers over een netspanningsschakelaar nooit minder in werkspanning. 
In sommige ouwe 220V audioapparaten zien we vaak nog ouwe Rifa’s van 630V, meestal defekt geraakt door de tijd heen.