Jump to content

Dure cd-spelers: heeft dat nog zin?

Bloom
 Share

Recommended Posts

Nou Rob, dat is een heel serieuze felicitatie waard, en uiteraard heel veel muziekplezier de komende jaren gewenst met zo'n mooi stuk techniek in je luisterruimte.

Daarbij ben je bij uitstek nu ook de man die straks hopelijk de vraag van de topicstarter wil gaan beantwoorden : Heeft een dure cd-speler nog zin?

En als je ons in later stadium ook nog wilt vertellen op welke terreinen deze machine bijzonder is kunnen we dit topic heel mooi afsluiten denk ik.

Neem de tijd voor de inspeelperiode, gaaf hoor.

14 hours ago, Roots said:

Het is zo wel weer genoeg Thingman...20 postings nodig hebben om je ongenoegen te uiten over anderen is te veel. Zeg gewoon je ding en daarmee klaar.

Er zijn nu 2 personen vertrokken door jou die wel iets toe te voegen hebben als het ergens over gaat. ;) 

Ze waren al vertrokken...

Die ene vertrekt ieder halfjaar een keer; de andere post elk halfjaar hetzelfde bericht.

Niks aan verloren.

Enne, iemand azijnpisser noemen is voor mij de druppel. En dan dramaqueen doen als je repliek krijgt.

Edited by thingman

Die zou mooi bij mijn Dac passen... Maar ik heb al een prima CD speler.

Daar komt bij dat ik al jaren geen CD's meer afspeel. 

Dat VRDS loopwerk is volgens mij een met metaal versterkt kunststof loopwerk. Maar wél zwevend opgehangen.

164757tlrry4ymzh902j72.png

Edited by Hans van Liempd

Ik gebruik mijn Pioneer PD75 nog dagelijks. Het loopwerk is een stable platter, hetzelfde dan in het topmodel de PD95. Ik had daarvoor een CEC loopwerk en vind de Pioneer nog net iets beter, net wat meer rust. Toch denk ik soms ook om een SACD speler te kopen omdat ik een aanzienlijke collectie SACD's heb.

Zelf ben ik gecharmeerd door de Luxman D-O5u die we vroeger in de winkel hadden.

Loopwerk Pioneer:

pioneer-pd-t09-mecha-transport_550pix.jp

@Rob Gefeliciteerd met je Accuphase, een klasse hoger dan de Luxman maar een machine waar je jaren van gaat genieten.

Ik heb hier 12 spelers staan waaronder een  aantal dure ES-en van Sony maar ben nu toch het meest tevreden met de Rotel RCD-2 met een 'new old stock' Sony loopwerk: KSM-213CCM en pickup laser. Speelt ook nog eens HDCD af. Wel degelijk anders klinkend dan de Sony en Marantz-en. Ik denk dat recentere spelers betere signaal process/DAC's hebben en daardoor beter klinken maar loopwerk en lasers zijn wel een stuk minder geworden door kostenreducties.

images?q=tbn:ANd9GcR5VetjBC5jHQZFmPWRnrd

Duurder hoeft het voor mij niet te zijn !

• 4 weeks later...

Paul post regelmatig filmpjes en ik heb ze best vaak bekeken. Sommige neigen in mijn optiek dan toch maar wat hij verkoopt en natuurlijk is dat logisch maar ik vind er niet altijd aansluiting. Misschien heeft mijn (negatieve) Powerplant premier ervaring daar ook nog wel mee te maken. Maar dit filmpje is voor mij dan wel objectief (voor anderen weer subjectief). En dat is dan eigenlijk wat velen al ervaren. Dat er ook in digitaal net zo goed variabelen zijn. Een weergave waarin een 1 een 1 is en een 0 een 0, of met digitaal kan niks mis, het is perfect, etc. …. (Maak deze zin zelf maar af naar gelang je eigen observatie).

De files worden veranderd specifiek voor de de streaming dienst. Zo heeft Qobuz andere eisen dan Tidal en dat maakt het verschil. Als voorbeeld wordt het output level aangepast naar wens, maar dat is maar 1 variabele. Ze kunnen zelfs de klankbalans aanpassen. Dat gaat natuurlijk in bulk, dus het is echt niet zo dat ze daar een heel team op hebben zitten die de files aanpassen, maar je snapt de essentie. Hoe en wat er gebeurt is natuurlijk hun geheim, daar komen we nooit achter. Ik denk dat Paul dit dus niet helemaal scherp heeft.

Maar PS audio doet het wat dat betreft wel heel goed. Paul die zich als vaderfiguur ontfermt over al die dwalende audio zielen… het heeft ze in elk geval geen windeieren gelegd!

Vind het wel bijzonder, FLAC was toch altijd "bit perfect" ? En nu blijken er verschillende FLAC codecs te zijn. Misschien is het beter om WAV te gebruiken om CD's te rippen. ? :huh: of gewoon CD's af te spelen. Nu heb ik ook een vermoeden, waarom ik sommige CD's beter vind klinken dat hun hi-res broertje of zusje op Qobuz  ;)

Edited by Tubejack

Tis voor mij in elk geval een reden om geen gebruik te maken van streaming diensten.

Je hebt geen enkele controle over de content, ik hou het wel  bij de muziek die op mijn NAS staat.

1 hour ago, kappa7 said:

Tis voor mij in elk geval een reden om geen gebruik te maken van streaming diensten.

Je hebt geen enkele controle over de content, ik hou het wel  bij de muziek die op mijn NAS staat.

Zo erg vind ik nu ook weer niet. Maar muziek op je NAS..... FLAC? 

3 hours ago, Tubejack said:

Vind het wel bijzonder, FLAC was toch altijd "bit perfect" ? En nu blijken er verschillende FLAC codecs te zijn. Misschien is het beter om WAV te gebruiken om CD's te rippen. ? :huh: of gewoon CD's af te spelen. Nu heb ik ook een vermoeden, waarom ik sommige CD's beter vind klinken dat hun hi-res broertje of zusje op Qobuz  ;)

Dat beweer ik al jaren. Flac klinkt gewoon niet hetzelfde als wav. Jammer, maar zo is het nu eenmaal.

Naar mijn idee is het altijd wat gunstiger dat het formaat dan niet gekoppeld is aan een grote jongen als Apple of Microsoft.

Flac is dan nog steeds in een ontwikkeling, en een verandering is dan niet gelijk dat het vorige niet goed genoeg was, maar een aanpassing of verbetering.

We hadden vroeger ook geen DSD1024, of dat dan een norm is die je ook werkelijk kan horen?

13 hours ago, thingman said:

Dat beweer ik al jaren. Flac klinkt gewoon niet hetzelfde als wav. Jammer, maar zo is het nu eenmaal.

Dat is gewoon niet waar. Ik kan je bewijzen dat, vertrekkende van een WAV, die omtzetten naar FLAC, en vervolgens die terug omzetten naar WAV, dat die WAV bitperfect gelijk is aan de originele WAV. Dat is nu eenmaal eigen aan een lossless codec.

Kan je je stelling technisch onderbouwen?

12 hours ago, HansP said:

Naar mijn idee is het altijd wat gunstiger dat het formaat dan niet gekoppeld is aan een grote jongen als Apple of Microsoft.

Flac is dan nog steeds in een ontwikkeling, en een verandering is dan niet gelijk dat het vorige niet goed genoeg was, maar een aanpassing of verbetering.

We hadden vroeger ook geen DSD1024, of dat dan een norm is die je ook werkelijk kan horen?

Weet dat WAV een Microsoft dingetje is.

4 hours ago, kurt1970 said:

Dat is gewoon niet waar. Ik kan je bewijzen dat, vertrekkende van een WAV, die omtzetten naar FLAC, en vervolgens die terug omzetten naar WAV, dat die WAV bitperfect gelijk is aan de originele WAV. Dat is nu eenmaal eigen aan een lossless codec.

Kan je je stelling technisch onderbouwen?

We spelen FLAC af.  Hoe kan het aantal bits van zo'n bestand bij de ene encoder nu langer zijn als de andere?