Jump to content

Purple zekering

Recommended Posts

Ik heb in mijn DSD dac een Wilbrand zekering vervangen door een SR purple, ik hoor geen grote verschillen. Qua prijs/kwaliteit wint de Wilbrand, die zit op 12 euro dacht ik. Toch laat ik de Purple lekker zitten, is wel iets beter maar in mijn geval dus geen enorme upgrade. Uiteraard als je zou vergelijken met standaard zekering zal de stap groter zijn. In het verleden een SR Blue in een NCore versterker gezet, en dat was echt een klasse beter. Kwestie van proberen dus… 

Groetjes Walter

Volgens mij is elke smeltveiligheid audiofiel omdat de smeltdraad altijd van puur zilver is....Waarom? omdat zilver het enigste metaal is wat zeer snel kan smelten.

Wat zou een SR zekering beter maken?

Ik heb geloof ik ook 2 SR zekeringen in mijn DAC, met dank aan Walt, ook in mijn voorversterker zit er 1.

Heb ook al een een defecte SR zekering van Leobus gekregen. Toen ik las welk merk er met kleine lettertjes op de kopse kant stond schrok ik wel een beetje.

Op HTforum heeft men een wat uitgebreidere test gedaan met zekeringen. De purple en de master en met twee dezelfde apparaten. De conclusie was dat de verschillen die je normaal meent te horen ineens een stuk kleiner zijn en het om details gaat. Dat is ook precies het nuchtere verstand dat je aan de dag moet leggen bij dit soort upgrades. De beste zekering is geen zekering dus probeer eens een paar uur je zekering te by passen door een stukje koperdraad. Tot dusverre de nuchtere kanttekening. Voor de rest moet iedereen gewoon de keuze maken die hij maakt en nagaan of je het waard vindt. Je kunt de SR zekering binnen dertig dagen terugsturen als hij niet bevalt.  

1 hour ago, Roots said:

Volgens mij is elke smeltveiligheid audiofiel omdat de smeltdraad altijd van puur zilver is....Waarom? omdat zilver het enigste metaal is wat zeer snel kan smelten.

Wat zou een SR zekering beter maken?

Ik heb geloof ik ook 2 SR zekeringen in mijn DAC, met dank aan Walt, ook in mijn voorversterker zit er 1.

Heb ook al een een defecte SR zekering van Leobus gekregen. Toen ik las welk merk er met kleine lettertjes op de kopse kant stond schrok ik wel een beetje.

Is dat toevallig LittleFuse?

13 minutes ago, MrJohnBreda said:

Ik vroeg het mij ook al af. I-ear verkoopt ze niet en dat zal vast een reden hebben.

Daar zou ik niets achter zoeken, winkels veranderen wel vaker van gamma en zeker in accessoires.

Het enige echte, niet bepaald geringe verschil in weergave ontstaat wanneer je de zekering bypassed met een koperdraad. Luister daar maar eens een paar uur naar, dan besef je hoezeer een zekering een bottleneck kan zijn.

Niet vergeten de zekering weer terug te zetten... :)

6 minutes ago, thingman said:

Het enige echte, niet bepaald geringe verschil in weergave ontstaat wanneer je de zekering bypassed met een koperdraad. Luister daar maar eens een paar uur naar, dan besef je hoezeer een zekering een bottleneck kan zijn.

6 minutes ago, thingman said:

Niet vergeten de zekering weer terug te zetten... :)

Ga ik zeker eens doen.

15 hours ago, Roots said:

Iets van 150 a 200 euro Carl. De ELU iets van 1 euro. :) 

Waar staan die letters ELU eigenlijk voor?

Is dat een type aanduiding?

Is dat een merknaam? (Van een goedkoop merk?)

Als dat laatste het geval is, zijn ze bij SR wel heel dom om dat er op te laten staan. En eerlijk gezegd, schat ik ze niet zoooo stom in.

Dat die SR zekeringen veel duurder zijn dan bijv. een Littel Fuse, is een feit. En of ze hun geld waard zijn, mag ieder voor zich bepalen. Kan makkelijk want er is een “niet goed geld terug” regeling.

groet,

Leobus

De impact van de zekering en het resultaat hangt volgens mij het meeste af van waar ze gebruikt worden, ik bedoel in de 230 volt lijn of in de audiolijn.

Zelf speel ik met Magnepan MG20 en daar zitten 2 zekeringen in, nml voor het midden en het hoog. Daar had ik eerst standaard zekeringen in gestoken maar toen ik van een vriend de zekeringen van Hifi-Tuning mocht uitproberen ben ik toch geschrokken. Het geluid was veel meer in balans en ook duidelijk meer microdetail. Het geluid kwam duidelijk losser van de speaker. Op dit moment heb ik de zekering van het mid gebypast, ook al was de winst eerder klein, maar bij het hoog laat ik die zitten omdat die fragiel is en makkelijker stuk te spelen is.

Ik heb geen ervaring met zekeringen in de netspanning.

1 hour ago, leobus said:

Als dat laatste het geval is, zijn ze bij SR wel heel dom om dat er op te laten staan. En eerlijk gezegd, schat ik ze niet zoooo stom in.

Dat die SR zekeringen veel duurder zijn dan bijv. een Littel Fuse, is een feit. En of ze hun geld waard zijn, mag ieder voor zich bepalen. Kan makkelijk want er is een “niet goed geld terug” regeling.

groet,

Leobus

ELU is een grote fabrikant van allerlei zekeringen. 

4 hours ago, MrJohnBreda said:

Ga ik zeker eens doen.

Daar zit een zeker risico aan...

Hetzelfde geldt trouwens voor het bypassen van de zekering / automaat in de meterkast. Geen geringe verbetering, maar niet aan te raden natuurlijk! Wel goed om eens te beoordelen hoeveel een zekering eigenlijk blokkeert.

2 hours ago, Bebatoli said:

De impact van de zekering en het resultaat hangt volgens mij het meeste af van waar ze gebruikt worden, ik bedoel in de 230 volt lijn of in de audiolijn.

Zelf speel ik met Magnepan MG20 en daar zitten 2 zekeringen in, nml voor het midden en het hoog. Daar had ik eerst standaard zekeringen in gestoken maar toen ik van een vriend de zekeringen van Hifi-Tuning mocht uitproberen ben ik toch geschrokken. Het geluid was veel meer in balans en ook duidelijk meer microdetail. Het geluid kwam duidelijk losser van de speaker. Op dit moment heb ik de zekering van het mid gebypast, ook al was de winst eerder klein, maar bij het hoog laat ik die zitten omdat die fragiel is en makkelijker stuk te spelen is.

Ik heb geen ervaring met zekeringen in de netspanning.

Ik zie net dat ik er 4 heb

5 hours ago, leobus said:

groet,

Leobus

Als ik je dan zo hoor...Was het dan wel een echte SR zekering? En zat er niet gewoon een stickertje op geplakt in een fluwelen doosje?

En bovendien als ze er ff 2 miljoen volt op zetten is de zekering dan ineens 150x meer waard, en waarom doen ze dat dan niet met printplaten en weerstanden en zo?

On 8-10-2024 at 20:19, Mediator said:

Op HTforum heeft men een wat uitgebreidere test gedaan met zekeringen. De purple en de master en met twee dezelfde apparaten. De conclusie was dat de verschillen die je normaal meent te horen ineens een stuk kleiner zijn en het om details gaat.  

Hier een <linkje>   naar de hierboven aangehaalde ervaringen. 

Edited by marc