rob Posted 31 maart 2001 Report Share Posted 31 maart 2001 ik heb een michel draaitafel uit 1974 met daar op een sme 3009 lll arm nu wil ik hier op een goede naald voor onder de f1000.- laten zetten welke raad uw mij aan en heeft iemand daar ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2001 Report Share Posted 31 maart 2001 Beste Rob, De SME 3009 type 3 is een hele lichte arm (titanium nitride) maar de arm is wel aanpasbaar in massa in meer of mindere mate. Het gewicht aan de achterkant kun je lichter dan wel zwaarder maken. Ook aan de voorkant kun je het 1 en het ander doen met element of wat extra gewicht. Bang zijn voor zwiebelen hoef je niet te zijn omdat de arm zeer stijf is. Wel zorgen dat de resonantie freqentie tussen de 7-16 Hz komt te liggen. De arm is in principe goed geschikt voor MM elementen om dat deze meestal een hoge compliantie hebben. En wat minder geschikt voor MC omdat deze een lage compliantie hebben. Maar het is echt een kwestie van uitproberen (dat heb ik dus gedaan) want MC elementen klinken meestal veel beter dan MM elementen. Toevallig perongeluk heb ik ook zo'n arm met demper . Deze demper gebruik ik niet volgens de fabriek moet je deze altijd gebruiken ! Volgens van den Hul en Jan Allaerts en mijn persoon kun je hem beter niet gebruiken. Na heel veel uitproberen ben ik tot de conclusie gekomen dat er zonder problemen heel veel MC's ingaan . Audio Technica OC 7 , OC 9 , OC 10 , Highphonic de diverse,Jan Allaerts de diverse,van den Hul de diverse sommige Denon's en vele anderen wat wel heel belangrijk is dat het perfect wordt afgeregeld. Het eerst controleren of de arm wel goed is gemonteerd dus het middelpunt van het plateau naar het draaipunt van de arm dit is echt heel vaak verkeerd , te kleine draaitafel met te weinig ruimte en dan doen ze maar wat. Verder lateraal balans,azimut,hoogte,overhang,naalkracht,dwarskracht. En dan pas kun je gaan luisteren trouwens waterpas hoort er natuurlijk ook bij. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted 25 april 2001 Report Share Posted 25 april 2001 Heb zeer goede ervaringen met de Ortofon MC30 Super in deze arm op een Thorens draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 25 april 2001 Report Share Posted 25 april 2001 Hallo Rob, Voor onder de fl. 1000,- zou ik zelf de Denon DL-304 prefereren. Niet al te kritisch naar de arm toe (naar mijn ervaring zijn de meeste Denon elementen wat dat betreft heel gemakkelijk en dus breed toepasbaar), een redelijk warm en zeer ruimtelijk geluid zonder wolligheid in de klank. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts