Jump to content

philips af 729 mark 2 opknappen of de Dual 1249

Evert
 Share

Recommended Posts

Ik heb twee lp-spelers gekregen die ergens op zolder zijn gehaald.

Nu wil ik altijd een lp-speler dus goede kans om dit op te knappen.

Verder ben ik vrij nieuw in deze wereld.

Nu heb ik de Philips af 729 mark 2 en de Dual 1249 gekregen beide werken niet.

De Dual 1249 mis een naald deze is niet netjes afgehaald waardoor de elementenhouder is beschadigd. Ik weet niet of deze te vervangen is of een nieuwe tonearm?

De Philips af 729 mark 2 start op de naald gaat netjes op de plaat alleen als deze op de plaat zit gaat deze weer uit en komt wel geluid eruit.

Nu is mij vraag welke kan ik het beste opknappen en zonder veel te investeren.

Welkom !

Ik denk dat de Dual een niveau hoger is dan de Philips. De arm van de Dual is dat gegarandeerd. Misschien moet je een foto plaatsen van de van de schade aan de arm.

14 minutes ago, Bebatoli said:

Welkom !

Ik denk dat de Dual een niveau hoger is dan de Philips. De arm van de Dual is dat gegarandeerd. Misschien moet je een foto plaatsen van de van de schade aan de arm.

PXL-20241018-090657012.jpg ik hoop dat u hier meer aan heeft.

PXL-20241018-091431631.jpg

Edited by Evert

5 hours ago, Duclaasie said:

Let bij die Philips goed op de bodem. Bij die serie draaitafels zijn veel bodems bol gaan staan, waardoor ze niet stabiel staan.  Daarnaast kan het ook zorgen voor anti skating die niet meer functioneert. 

Bedankt.

Helaas is bij de Phillips ook het geval.

Beide zijn helaas niet goed. Ik heb weinig kennis om de Phillips of de Dual goed werkend te krijgen.

Zoals Guido al gezegd heeft, is de Dual afgeschreven. Daar moet gewoon een nieuwe arm op, maar dat is veel werk, dus duur en dat is de speler niet meer waard. DDe Dual kun je hooguit als donor gebruiken voor een andere Dual speler,

De foutomschrijving bij de FLips is nogal onduidelijk door het ontbreken van leestekens! Klaas heeft wel een punt. Als de bodem vervormd is, kan je er wel nog mee spelen, maar optimaal afstellen is helaas niet meer mogelijk. Wat ik begrijp is dat deze wel draait, de naald ook op de plaat komt, maar dat ie dan het geluid afschakelt. Je hoort wel iets (de naald door over de plaat gaan), maar er geaat niks naar de versterker. Dar kan bedrading zijn, maar ik verwacht dat de mute-switch (3 koperen plaatjes) gecorrodeerd zijn. Volg de armbedrading vanuit de onderkant van de arm. Die komt uit op een klein printje, waar die overgaat in de kabel die naar de versterker gaat. Op dat printje zitten ook 3 koperen stangetjes die flexibe zijn. Die koperene stangetjes zijn waarschijnlijk groen (van roest) of zwart. Kras die koperen stangetjes schoon , maar verbuig ze niet. Waarschijnlijk dat de Flips het dan weer doet 

Bekijke het filmpje. Na 30 seconden zie je de hele onderkant. Bovenaan zie je het mute-printje zitten. Daar zie je ook de 3 koperen strippen. Of die zijn verroest, of die worden niet bediend (vast vet in het mechaniek). Schoonmaken en opnieuw smeren.

Heb de Phillips open gemaakt alleen hij is zo doorgezakt dat de kap er niet meer goed er op gaat. Hier ga ik ook geen aandacht aan besteden.

Ik denk dat ik zelf voor een goede nieuwe ga of een opgeknapte 2de hans.

Hoe is de kwaliteit van Phillips eigenlijk?

Heb bijvoorbeeld vandaag een mooie Philips 867 gezien bij de 2de hans.

Edited by Evert

Bedankt voor u link.

Heb inmiddels de lp speler gekocht het ziet eruit dat deze niet of vrij weinig is gebruikt.

En inmiddels komt er goed geluid eruit.

Ben gelijk besmet met deze virus en heb een mooie hobby erbij.

Edited by Evert