A.T Posted 22 oktober Report Share Posted 22 oktober Wat een grote wens van mij is. Wat ik nu graag wil doen is onze Bryston 3b onderhanden nemen en hem renovatie en modificatie te laten ondergaan maar daar voor ben ik gegeven nodig hoe het te doen, en met wat voor spullen, misschien hebben jullie een idee, of hebben jullie een snelkoppeling waar ik de gegevens en werkzaamheden kan vinden. De Camtech 8000C voorversterker dat kan later nog wel eens gedaan worden, de Bryston 3b heeft even voorrang want de uitgangsweerstanden woorden te heet, dat is al heel goed te zien ook aan de print, een goede schema zo helemaal geweldig zijn. De boxen zijn Lyric zijn echt uniek, wel belangrijk dat je goed wat demping in de luisterkamer hebt, het liefs ook nog dempingtegels tegen het plafon, en zou je in een blokhut van boomstammen hebben kan je er ook nog stro-hooibalen hier en daar plaatsen ruikt ook nog lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.T Posted 22 oktober Author Report Share Posted 22 oktober Audiotechniek Quad 33 en 303: hoogbejaard doch springlevend renovatie en modificatie Voor de mensen die nog de Quad 33 voorversterker en het bijpassende werkpaard de Quad 303 eindversterker hebben of willen aanschaffen. De hier beschreven renovatie en modificatie van de Quad 33 voorversterker en de Quad 303 eindversterker door © Ruud Janssen, oktober 2008, is echt top. https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-rj/quadrenovatie.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 oktober Report Share Posted 22 oktober (edited) Al op bryston 3b re - YouTube gekeken.? bryston 3b schematic - Google Zoeken Edited 22 oktober by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 22 oktober Report Share Posted 22 oktober Dag beste A.T, je wilt dus zelf de Bryston 3B recappen/ reviseren. Kan zeker met geduld , soldeerervaring en goeie begeleiding. Modificeren is wel een stapje verder, en vereist wel enige kennis van versterkerschakelingen, dus ook over Nyquist/Bode stabiliteitscriteria binnen de 45 graden fazemarge v/e tegengekoppelde versterkerlus, in voorwaarste versterkrichting. Ik ken de Brystons, heb je een “gewone” ouwe 3B? Schema’s zijn makkelijk te downloaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.T Posted 23 oktober Author Report Share Posted 23 oktober (edited) Ha ik ben heel aangenaam verrast dacht ach daar zal misschien geen reactie op komen, verschillende forums draaien amper nog en dan reageren jullie mooi. Hartelijk dank beste @klikoboten @Roots voor jullie verrassende reacties dat doet ons goed. En @klikobot om er nog even bij stil te staan je hebt 32 berichtjes op je naam staan en dat ik daar één van ben vind ik best verrassend. Heb jij ook nog wat kunnen verbeteren aan je oud 3B? Reacties zijn van harte welkom. Mhg, Jakob. Haast 73 jaar en jong van geest. Edited 23 oktober by A.T Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.T Posted 23 oktober Author Report Share Posted 23 oktober (edited) 17 hours ago, Roots said: Al op bryston 3b re - YouTube gekeken.? bryston 3b schematic - Google Zoeken En @Rootswat ben jij actief met je 3,4k aan berichten, daar ben ik niets bij vergeleken, met 4 berichtjes. Edited 23 oktober by A.T Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.T Posted 23 oktober Author Report Share Posted 23 oktober (edited) Maar als je een goede installatie hebt wat merk je dan een groot verschil van de kwaliteit van de CD opnamen en wat is het enorm genieten van een CD van top kwaliteit. Maar de demping in de luisterkamer (woonkamer) is van net zo veel belang als een Top installatie. En de Lyric zijn wel echt heel uniek. We hebben onze spulletjes op 20-07-89 gekocht bij Hifi, Pro en Surround Audio, Beamers en TV's - Het Eringa Geluid in Leeuwarden toen een heel goede zaak, ja de spullen waren allemaal tweedehands maar de kabels en conrectors uiteraard nieuw, met elkaar waren we toch nog ruim €20.000 kwijt, maar dat was een schijntje voor wat je er voor terug kreeg, wat hebben we door de jaren heen er van genoten. En nu is het dan tijd om de boel even goed na te kijken, en gegevens verzamelen om het netjes voor elkaar te krijgen, het vernieuwen van de onderdelen moet niet de klus zijn maar misschien kan er meer gedaan worden, dat nog een punt. Maar een andere vraag de kwaliteit van heel veel dingen zijn hard achter uitgegaan hoe zit dat met de halfgeleiders, stel ik ga aan de slag met de versterkers krijg ik er dan wel betere versterkers voor terug? De eind weerstanden moeten echt wel vernieuwd worden zie de foto's. O dat lukt mij even niet want we hebben een nieuwe laptop en mis op Windows 11 het programmatje ***verkenners*** er op waar ik veel mee heb gewerkt, om foto's te bewerken en te verkleinen tot 102,4kB . There was a problem uploading the file. OK Edited 23 oktober by A.T Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.T Posted 23 oktober Author Report Share Posted 23 oktober In het filmpje kan je de print verkleuring ook zien van de over verhitte twee weerstanden op tijdstip 3:57/ 14-38 dat is dus ook het geval bij onze versterker: Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Foto's plaatsen doen we hier met behulp van een externe foto site waar je heen kunt linken. Ik gebruik daar https://imgur.com/ voor maar er zijn meerdere opties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober (edited) 9 hours ago, A.T said: En @Rootswat ben jij actief met je 3,4k aan berichten, daar ben ik niets bij vergeleken, met 4 berichtjes. Als je zo doorgaat als vandaag heb je er over 4 jaar ongeveer net zoveel. Welkom trouwens Jakob...Laat je ons weten hoe het afgelopen is met de revisie? In de Youtube link die ik je gaf kan je zien hoe de bias afgesteld moet worden. Begin daar eens mee. Edited 23 oktober by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober (edited) Dag Jacob, het zou fijn zijn als je wat foto’s v/d binnenkant kan uploaden . Maak je geen zorgen in eerste instantie over de beta( stroomversterkingsfaktor) v/d transistoren, zolang de dc offset niet alle kanten opgaat, en de koelprofielen niet bloedheet, eerst stap voor stap kijken wat er echt buiten toleranties xou kunnen liggen. De bias instelpotmetertje van 1K moet zowieso vervangen worden. Bepaalde elco’s ook, de grote voedingselco’s bv. zou ik eerst goed doorneten, heb je een esr meter? Die emitter degeneratie weerstanden die volgens jou te heet worden, graag een foto. Om de ruststroom of statische bias af te regelen met een dubbele regelbare labvoeding, is niet nodig. Er is een makkelijkere manier voor, maar eerst graag foto’s, kunnen we gerichter aanwijzingen geven/ adviezen. Soldeerinspectie is ook nodig. Ben ook 72, denk dat ik m’n strepen allang verdiend heb als audiotechneut. Heb menig versterker mogen repareren/reviseren/ modificeren, en klanten blij gemaakt om te kunnen genieten van hun set. Elk set heeft z’n charmes. Edited 23 oktober by klikobot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober 11 hours ago, A.T said: En @klikobot om er nog even bij stil te staan je hebt 32 berichtjes op je naam staan en dat ik daar één van ben vind ik best verrassend. Heb jij ook nog wat kunnen verbeteren aan je oud 3B? Die was eerder hier onder een andere naam bekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Hou ons niet in spanning Hans..Dat de man zeer ervaren is twijfel ik geen moment aan....Ik heb wel al een vermoeden. Over de 3B..Ik heb zelf de oer 4B gehad met chrome handvatjes. Je gooit ze compleet in 5 min uit elkaar, slim design. Het enigste wat ik toen gedaan heb is de voedings elco's matchen met links en rechts. Verder de 4BE gehad en de 2LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Just now, Roots said: Hou ons niet in spanning Hans..Dat de man zeer ervaren is twijfel ik geen moment aan....Ik heb wel al een vermoeden. 3x raden..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 oktober Report Share Posted 23 oktober Alleen als hij dat wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 24 oktober Report Share Posted 24 oktober Modde is een vak apart ,eerst de juiste combinatie en dan pas modde,begon in de jaren ,80 ,in begin maak je mods, die achteraf minder goed waren ,ervaring telt,had niet veel gescheeld werd ik op de brandstapel geplaatst. wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 24 oktober Report Share Posted 24 oktober En Bryston gebruikten we vroeger in het laag als versterker voor subwoofer Janis bij magnapan . Dat was een echte hit onder insiders ,werd veel verkocht in Germany. wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 26 oktober Report Share Posted 26 oktober Op verzoek van Jacob foto v/d backboard van zijn Bryston 3B met verschroeide weerstanden geplaatst. Deze zijn de 5k6/1W stroombegrenzende voorschakelweerstanden v/d bi-leds(gr/rd) , dus niet v/d outputs(eindtorren) emitter degeneratie weerstanden. Hij wil ook graag bijna alle torren vervangen, tja...............dat wordt matchen op hfe /beta complementaire drivers/outputs en dubbele ingangsdiff. /transimpedantie deel/predrivers. Toch beetje apart de topologie v/d Brystons eindtrappen- een combi v/e cfp( complementary feedback pair oftewel inverterende darlington eindtrap) schakeling, samen met een standaard emittervolger , op dezelfde voedingsrail. ( dus zowel op de +rail en - rail een pnp en npn power tor). Er is dus ook een beetje spanningsversterking met de outputs, de emittervolger deel lijkt meer op een "hulpje" voor het cfp gedeelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 26 oktober Report Share Posted 26 oktober (edited) Schema bijgevoegd op verzoek van Jacob. Dit is alleen v/d eindtrap, niet de backboard met piekdetectie/ powerup schakeling zoals op de vorige foto. Edited 26 oktober by klikobot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober Report Share Posted 26 oktober 2 hours ago, klikobot said: Op verzoek van Jacob foto v/d backboard van zijn Bryston 3B met verschroeide weerstanden geplaatst. Deze zijn de 5k6/1W stroombegrenzende voorschakelweerstanden v/d bi-leds(gr/rd) , dus niet v/d outputs(eindtorren) emitter degeneratie weerstanden. Hij wil ook graag bijna alle torren vervangen, tja...............dat wordt matchen op hfe /beta complementaire drivers/outputs en dubbele ingangsdiff. /transimpedantie deel/predrivers. Toch beetje apart de topologie v/d Brystons eindtrappen- een combi v/e cfp( complementary feedback pair oftewel inverterende darlington eindtrap) schakeling, samen met een standaard emittervolger , op dezelfde voedingsrail. ( dus zowel op de +rail en - rail een pnp en npn power tor). Er is dus ook een beetje spanningsversterking met de outputs, de emittervolger deel lijkt meer op een "hulpje" voor het cfp gedeelte Als dat alles is na 45 jaar...Ze hadden beter die weerstanden meteen op hoge pootjes gezet met een v in het draadje gebogen zodat er niet zoveel stress op de soldering kwam, denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
klikobot Posted 27 oktober Report Share Posted 27 oktober Tja Roots, als het maar 20 jaar meegaat zonder te heet te worden, en de netspanning 220V bleef, was misschien iets minder schade geweest, ze zijn nu idd. erg flakey. Zo’ n 40-45 jaar geleden waren ook complementaire bipolaire torren met een hoge Vce (160-200V) voor audioversterkers niet overal te krijgen , en ook erg prijzig. Dus moesten ontwerpers slimme oplossingen bedenken, ook Bryston. Kijk bv. naar de direkte drivers v/d power outputs, die hoeft maar de halve stroom te leveren aan de outputs, om dezelfde uitgangsstroom op de belasting te kunnen sturen, ivg met wanneer de driver twee eindtorren van dezelfde type(p of n)in parallel tegelijk zou moeten aansturen. Ze kwamen ook pas vanaf midden jaren ‘90 met standaard ingebouwde dc offset blockers in de versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts