Jump to content

Nordost

carl
 Share

Recommended Posts

Gisteren zo lang achter de kinderwagen gelopen dat ik pijn had in mijn rug (haha). Vandaag even zitten grasduinen bij kabels met lage inductie en capaciteit. Altijd gedacht dat Nordost een beetje oplichting was maar de kabel heeft inderdaad lage inductie en capaciteit. Iemand wel eens iets gehoord in de Leif serie https://www.nordost.com/downloads/multiLanguage/leif3BrochureView.php

PS ze zeggen zelf dat de scherpte er tegenwoordig een beetje af is.

Edited by carl

Volgens mij kan je dat allemaal niet zeggen zo: Een buizenversterker heeft (bijna) altijd een ugt maar ook uitgangs condensators....Het is dan maar net welke stroom en spanning er gaat lopen om de faseverschuiving in de pas te krijgen....Toch?

1 hour ago, carl said:

Gisteren zo lang achter de kinderwagen gelopen dat ik pijn had in mijn rug (haha). Vandaag even zitten grasduinen bij kabels met lage inductie en capaciteit. Altijd gedacht dat Nordost een beetje oplichting was maar de kabel heeft inderdaad lage inductie en capaciteit. Iemand wel eens iets gehoord in de Leif serie https://www.nordost.com/downloads/multiLanguage/leif3BrochureView.php

PS ze zeggen zelf dat de scherpte er tegenwoordig een beetje af is.

Vroeger diverse Nordost varianten op de Apogee Stage en Duetta gehad. Scherpte was en is gewoon geen issue. Bijzonder fraai en transparant, beslist ook bij de goedkoopste Nordost.

Zal vast een uitstekende match met de Finals zijn.

Loslaten dat kabelgeleuter en gewoon een Nordost eraan hangen! :)

Er wordt een vraag gesteld vandaar het antwoord. Linksom of rechtsom heeft Nordost in mindere mate of meerdere mate altijd een tilt in het hoog. Dat mag je mooi vinden, je mag het zelfs ‘vinden passen’ in een set, maar het heeft niets te maken met een in de goede zin van het woord neutrale weergave. De Gold heeft daar nog het minste last van. Zo’n sausje gaat dus over al je muziek en tast de authenticiteit / diversiteit van de weergave aan. Voor mij een no-go. 

Ik ben niet zo’n enorme vliezenfan maar vroeger werd de van den Hul Magnum wel eens aanbevolen bij dit soort speakers.

Edited by Mediator

Een toonregeling niet, maar filterwerkingen zijn er zeker.

Die Deen op de VAD show indertijd, belazerde de boel overigens behoorlijk. Bij elk stuk muziek en kabelvergelijk, ging de volumeknop wat omhoog. En de duurste kwam het laatst natuurlijk.

Edited by Hans van Liempd

Wiel 100 % welkom.

Technisch gezien zou Nordost goed moeten passen op Final: lage inductie en lage capaciteit. Dealers hebben een monsterkoffer en je kan dus een set lenen. Kennelijk heeft de nieuwe generatie Nordost die scherpte niet meer.  Dus ze mogen zich een keer bewijzen ten opzichte van de Ocos. Wordt eind volgende maand. 

Soms ben je ook echt onnavolgbaar Carl :P. Je hebt nog een set luidsprekerkabel in bestelling staan die het summum met vliezen zou moeten zijn en voordat die binnen is wijk je alweer af naar nog een andere kabel. Zou je nou niet eerst eens je analoge front end op orde maken, voordat je allerlei conclusies dreigt te gaan trekken op basis van halve bevindingen? Geef nou eerst die Pass XP-17 icm je Ocos kabels een kans, voordat je allerlei andere paden gaat bewandelen. Zoals je nu te werk gaat heb je straks geen idee meer welke invloed een ingreep heeft gehad en raak je mogelijk op een dwaalspoor. Gun jezelf de tijd om een wijziging ook te laten beklijven. 

2 minutes ago, Duclaasie said:

Soms ben je ook echt onnavolgbaar Carl :P. Je hebt nog een set luidsprekerkabel in bestelling staan die het summum met vliezen zou moeten zijn en voordat die binnen is wijk je alweer af naar nog een andere kabel. Zou je nou niet eerst eens je analoge front end op orde maken, voordat je allerlei conclusies dreigt te gaan trekken op basis van halve bevindingen? Geef nou eerst die Pass XP-17 icm je Ocos kabels een kans, voordat je allerlei andere paden gaat bewandelen. Zoals je nu te werk gaat heb je straks geen idee meer welke invloed een ingreep heeft gehad en raak je mogelijk op een dwaalspoor. Gun jezelf de tijd om een wijziging ook te laten beklijven. 

Dit is nu eenmaal de werkwijze van Carl. Het heeft geen enkele zin, om te proberen de beste man op andere gedachten te brengen.

En dat mag hij ook helemaal zelf weten 😁

27 minutes ago, carl said:

Wordt eind volgende maand. 

Wel even goed lezen jongens. Ik krijg dinsdag de Pass XP 17 in demo en ik hoop daarna weer open te staan voor een volgende stap. Ik plan graag ruim vooruit. De kabels zijn bedoeld voor het kerstreces. 

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Wiel 100 % welkom.

Technisch gezien zou Nordost goed moeten passen op Final: lage inductie en lage capaciteit. Dealers hebben een monsterkoffer en je kan dus een set lenen. Kennelijk heeft de nieuwe generatie Nordost die scherpte niet meer.  Dus ze mogen zich een keer bewijzen ten opzichte van de Ocos. Wordt eind volgende maand. 

Ze waren nooit scherp, lees jij wel?

Scherpte zat en zit in andere zaken dan in passieve componenten. Hoe elementair wil je 't hebben.

45 minutes ago, carl said:

Wel even goed lezen jongens. Ik krijg dinsdag de Pass XP 17 in demo en ik hoop daarna weer open te staan voor een volgende stap. Ik plan graag ruim vooruit. De kabels zijn bedoeld voor het kerstreces. 

Hoe kun je nu een volgende stap plannen in deze context? Een volgende stap wordt toch ingegeven doordat 1 parameter tekortschiet? Ga toch eens keer luisteren. Elke keer als de opstelling ook maar iets veranderd is er verbetering 

Ergo: die opstelling eerst uitwerken voor je ook maar iets anders gaat veranderen.

Dit traject gaat eeuwig door... er komt nooit audiofiele rust.

Ik zou inzetten op de meer bewezen combinaties. En gelet op je buizenversterking is Siltech zo’n voorbeeld. Ik heb het een tijdje in mijn zolderset gehad met buizen en dat ging erg mooi. Met Jadis buizenapparatuur is het zelfs hemels. 

35 minutes ago, thingman said:

Ze waren nooit scherp, lees jij wel?

Scherpte zat en zit in andere zaken dan in passieve componenten. Hoe elementair wil je 't hebben.

Ik ben in het verleden diverse malen naar Nordost demo’s geweest en die scherpte is wat ik me herinner. Maar als ik Hans geloof was dat de verhoging van het volume.

Edited by carl

1 hour ago, thingman said:

Hoe kun je nu een volgende stap plannen in deze context? Een volgende stap wordt toch ingegeven doordat 1 parameter tekortschiet? Ga toch eens keer luisteren. Elke keer als de opstelling ook maar iets veranderd is er verbetering 

Ergo: die opstelling eerst uitwerken voor je ook maar iets anders gaat veranderen.

Dit traject gaat eeuwig door... er komt nooit audiofiele rust.

Volgens Final is Ocos technisch (!) niet ideaal voor hun ESL. Daarom wil ik aan het einde van het jaar een paar kabels proberen die volgens Final aan hun criteria voldoen voor wat betreft inductie en capaciteit. En als de Ocos het klankmatig beter doet terwijl hij formeel technisch minder geschikt is dan blijf ik daar natuurlijk bij. Daar ben ik gisteren met pijn in de rug op internet naar op zoek geweest en kwam op Nordost uit. Verder volg ik jouw eerder advies volledig op en speel tot ik voor een phonotrap gekozen heb met dezelfde set. 

Ik heb verder de idee dat ik de opstelling nu maximaal heb. Morgen weer luisteren als mijn rug wat beter is. Dit weekend heb ik het rijk alleen!

Edited by carl

Bij interlink moet je proberen de juiste kabel zoeken tot je een ons weegt ,ga niet op marketing verhalen. 
Maar een ding snap ik niet de voorversterker printplaat is normaal 33 nano massief plat draadje en ook de eindversterker is 33 nano ,dan is 33 nano massief kabeltje voldoende.

Niet mee eens ,leg het mij maar uit waarom dat het niet klopt .

mvg wilke