Jump to content

Wisselfilter Mission 735


roberto el coco
 Share

Recommended Posts

Hallo, allemaal.

 

Ik ben van plan mijn luidsprekerboxen met het filter te upgraden/eventueel aan te passen, maar kan nergens een schema  vinden.

Het zijn 3-weg basreflex Mission 735-boxen, maar ik zoek een schema met ook de waarden van de spoelen etc. 

Maar blijkbaar is dat een staatsgeheim, want tot nu toe totaal niets kunnen vinden.

Dus hopelijk lukt het via dit forum. Ik ben benieuwd.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Roberto

Ik zag dat je al een tijdje op zoek bent naar het schema...Ik zou zelf zover niet gaan gaan om de spoelen te vervangen. Als je dan toch een upgrade wil zou ik kijken naar de waarde van de condensator die in serie staat met de tweeter en die vervangen.

Als je echt het schema wil heb ik wel 1 filter nodig en teken er een schema van en meet alles door. :) 

Ik zou het houden bij de condensator voor de tweeter. ;) 

Als je echt aan de slag wilt gaan met een serieuze filterupgrade overstijgt dat makkelijk de huidige waarde van je Missions

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Roots said:

Hoi Roberto

Ik zag dat je al een tijdje op zoek bent naar het schema...Ik zou zelf zover niet gaan gaan om de spoelen

Ik zou het houden bij de condensator voor de tweeter. ;) 

Misschien ook even de weerstanden die de spanningsdeler voor de tweeter vormen, vervangen door wat beters. Als die spanningsdeler er zit tenminste.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Bedenk wel dat bij het vervangen van een condensator of spoel er een terug komt met dezelfde waarde en weerstand.

Veel condensatoren hebben dan wel de zelfde capaciteit maar een andere weerstand.

heeft de nieuwe condensator een lagere weerstand dan moet dat gecompenseerd worden in het filter ontwerp of er moet een weerstand achter geplaatst worden zo dat deze gelijk is aan het originele component waar het filter op is ontworpen.

 

Link to comment
Share on other sites

BC6-A42-B0-66-BD-4-F2-A-9086-11765512-D9-EC.jpg

 

Dit is het schema, moest 't effe zelf neerpennen voor zover ik me kan herrineren. Filter bestaat maar uit 4 componenten,twee spoelen met ferrietkern, 1 draadgewonden weerstand en 1 polyester condensator, geen bipolaire elco, dus wat totale esr. betreft bij evt. vervanging met een polypropyleen of polycarbonaat of pio, or whatever, te verwaarlozen afwijking electrisch gezien.

Alle filtersecties zijn 1e order Butterworth 6db/oktaaf en alle driver units zijn qua fase allemaal absolute fase tov. elkaar aangesloten, de twee onderste basspeakers staan in serie, de bovenste zit in een kleine akoestisch afgesloten kastje, waarbij dus een natural rolloff vanaf zo'n 250Hz wordt bereikt qua output, en is tevens dus het kantelpunt tov. de onderste twee woofers.

De tweeter krijgt het flink voor zijn kiezen, zowel mechanisch als electrisch bij luid spelen, is wel ferrofluid gekoeld, maar toch.

 

Enigste voordeel 1e order is natuurlijk betere impuls en fasereine weergave, maar wel ten koste van meer vervorming.

Nou ja, als maar "lekker "klinkt .

Link to comment
Share on other sites

Hangt er natuurlijk van af wat voor spoel er nu in zit.

Een lucht spoel voor een luchtspoel vervangen zal niet veel doen maar een ijzerkern spoel vervangen voor een luchtspoel zal wel verschil maken.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, kappa7 said:

Hangt er natuurlijk van af wat voor spoel er nu in zit.

Een lucht spoel voor een luchtspoel vervangen zal niet veel doen maar een ijzerkern spoel vervangen voor een luchtspoel zal wel verschil maken.

Er zitten kernspoelen in schreef Klikobot.

Een 7,8 mH luchtspoel met dezelfde weerstand als de kernspoel vinden, gaat lastig worden. Die zijn groot en duur. En al helemaal als je waxcoil of iets dergelijks wilt.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ja, wel even kijken naar die weerstand.

Stel er zit nu een ijzerkern spoel in van 8,2 mH met een draaddikte van 1 mm. Geeft 0,69 Ohm. En kost iets van 21 euro

Voor dezelfde weerstand in luchtspoel moet je al naar 2 mm draaddikte. Geeft 0,62 Ohm en kost 158 euro.

Is zo’n oudere speaker dat nog waard?

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Wat Leobus zegt volg ik. Een kernspoel heeft een lage weerstand. Wil je van die kern af dan moet de draaddikte serieus omhoog om aan dezelfde lage weerstand te komen. Dat kost centen. En dan ben je nog maar richting een luchtspoel. 

Link to comment
Share on other sites

Weet ook nog iemand misschien wat de kantelfrequenties zijn bij dit filter, want dat staat vaak ook niet lekker op internet. Vaak geven ze er maar 1 op, maar bij 3-weg heb je toch 2 kantelfrequenties? Ik ben vooral geïnteresseerd in het middenbereik qua aanpassingen.

Edited by roberto el coco
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:

Wat Leobus zegt volg ik. Een kernspoel heeft een lage weerstand. Wil je van die kern af dan moet de draaddikte serieus omhoog om aan dezelfde lage weerstand te komen. Dat kost centen. En dan ben je nog maar richting een luchtspoel. 

Ik heb eens gekeken of ik de I kern spoel vóór mijn woofer kon vervangen door een Jantzen wax coil.

de 6,8 mH I kern is 0,35 Ohm. Een Wax coil met  6,8 mH en 0,58 Ohm kost iets van 215 euro. De nog betere van 0,24 Ohm kost al 600 euro.

Toch maar van afgezien.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik ben meer fan van Clarity Cap. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Mundorf Mcap kost niet veel en klinkt levendig. En als er geen financiële limiet is Duelund. De vraag is wel wat voor iets er nu in zit en wat dan ‘beter’ is. Weerstanden van Duelund zijn erg mooi en tenminste wat ik me herinner betaalbaar. De insteek van Walt om te kiezen lijkt me erg praktisch. 

 

Ik heb destijds en kernspoelen van mijn speakers wel vervangen maar het koste een boel geld. Ik heb toen gekozen voor CFC serie van Mundorf. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Het midden gebied heeft een natuurlijk verloop naar boven toe, en dan neemt de tweeter het over....Er kan geen scherpte zijn zijn op die lage frequentie.

Je onkyo heeft toch een toonregeling, iets van DSP ofzo?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, leobus said:

Ja, wel even kijken naar die weerstand.

Stel er zit nu een ijzerkern spoel in van 8,2 mH met een draaddikte van 1 mm. Geeft 0,69 Ohm. En kost iets van 21 euro

Voor dezelfde weerstand in luchtspoel moet je al naar 2 mm draaddikte. Geeft 0,62 Ohm en kost 158 euro.

Is zo’n oudere speaker dat nog waard?

groet,

Leobus

Net nog even gekeken naar het schema maar de mid speaker heeft een spoel van 1.16 

Stel dat dit een draad diameter heeft van 0.8mm heeft dan heeft deze een weerstand van 0.39 een luchtspoel van 1.4mm zit dan met 0.33 al lager.

Kosten €19,92

https://www.rumoh.eu/crossover-parts/coils/aircoil-1.40mm/434/1.20mh-1.40mm-air-core-wire-coil

Het laag op een kern spoel houden lijkt me prima. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zag eens op internet op de website van Willy's hifi dat hij een enhanced crossover had ontworpen voor de Mission 753.

Alle reviews daarover waren erg positief, alleen jammer dat er nooit een enhanced versie voor de Mission 735 is gemaakt.

Dit is toch ook wel weer een ander type luidsprekersysteem dan de 753. Die twee types worden op internet vaak door elkaar gehaald.

en wat ik ook raar vind, is dat je zo goed als nergens de twee kantelfrequenties kunt vinden.

Edited by roberto el coco
Link to comment
Share on other sites

Die 1.16 spoel zal waarschijnlijk een lage weerstand hebben aangezien die ook ferrietkern is. Maar mogelijk is dat nog te doen die te vervangen. Hoewel het probleem hier ook is dat je de weerstand van beide spoelen niet weet. Dan wordt het gokken. Ik hou daar persoonlijk niet van. 
 

Belangrijk voor de scherpte in het midden is wel waar dit vandaan komt. Akoestiek? Condensator voor het middengebied? Combinatie met je versterker? Uit de speakerunit zelf? Persoonlijk vind ik Clarity Cap het mooist voor wat betreft het middengebied. Maar dat zeg ik omdat Tannoy dit vaak gebruikt. Toevallig mijn ‘cup of tea’.

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Gokken is natuurlijk nooit goed.

Zulke aanpassingen moet je natuurlijk eerst opmeten voor dat je spullen gaat inkopen.

Kan je ook gelijk even controleren of het gegeven schema klopt.

Zo maar iets aannemen van internet is wat dat betreft ook niet helemaal handig te noemen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, roberto el coco said:

Weet ook nog iemand misschien wat de kantelfrequenties zijn bij dit filter, want dat staat vaak ook niet lekker op internet. Vaak geven ze er maar 1 op, maar bij 3-weg heb je toch 2 kantelfrequenties? Ik ben vooral geïnteresseerd in het middenbereik qua aanpassingen.


Dag Roberto, de kantelfrequenties zijn 260Hz en 3,2Khz , volgens Mission.

Maar….het lijkt eerder op 5Khz overnamepunt , gezien de 4,7uf waarde op de tweeter, bij 4 ohm tweeter verdubbelt deze waarde. 
Er zitten ook een paar bulten en dips in de freq. response v/d 735, bij de crossoverpunt zo tussen de 200-300Hz, en tussen 1- 2,5Khz.

Zal later kijken als het ergens te vinden is de grafieken.

Beste is om een high pass filter tussen de bas/midden woofer te plaatsen, want die zit echt het meeste vermogen te verwerken en grootste uitslagen te maken, ondanks de roll off naar beneden toe- want de spreekspoel ervan zit keihard via z’n serie laagdoorlaat spoeltje ook op de versterkeruitgang, daarom is het electrisch gezien, geen drieweg.

Het kantelpunt voor de onderste twee woofers is electrisch via het filter, maar de bovenste enkele woofer kantelt door natural rolloff naar onderen toe.Naar boven toe kantelt het wel bij 3,2Khz electrisch via filter met de tweeter.

Is eigenlijk een twee en een half weg.

Koppel 1 v/d draden los v/d bovenste woofer, maakt niet uit welke, en plaats een 220uF /50V bipolaire elco ertussen.

Je kan uiteraard parallel op de bipolaire elco een 10uF-22uF folie condensator plaatsen, polypropeen, polystyreen , polycarbonaat , etc etc naar smaak.

Met zo’n highpass filtertje ertussen vervormt  de bas/ midden driver veel minder, en klinkt ook beter, opener.😉

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, klikobot said:

Het kantelpunt voor de onderste twee woofers is electrisch via het filter, maar de bovenste enkele woofer kantelt door natural rolloff naar onderen toe.Naar boven toe kantelt het wel bij 3,2Khz electrisch via filter met de tweeter.

Inderdaad...Ik zei het verkeerd, het is precies andersom. Anders zou er voor de mid een flinke bups aan uf's hangen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...