Jump to content

Wisselfilter Mission 735

roberto el coco
 Share

Recommended Posts

18 hours ago, klikobot said:

Dag Roberto, de kantelfrequenties zijn 260Hz en 3,2Khz , volgens Mission.

Maar….het lijkt eerder op 5Khz overnamepunt , gezien de 4,7uf waarde op de tweeter, bij 4 ohm tweeter verdubbelt deze waarde. 
Er zitten ook een paar bulten en dips in de freq. response v/d 735, bij de crossoverpunt zo tussen de 200-300Hz, en tussen 1- 2,5Khz.

Zal later kijken als het ergens te vinden is de grafieken.

Beste is om een high pass filter tussen de bas/midden woofer te plaatsen, want die zit echt het meeste vermogen te verwerken en grootste uitslagen te maken, ondanks de roll off naar beneden toe- want de spreekspoel ervan zit keihard via z’n serie laagdoorlaat spoeltje ook op de versterkeruitgang, daarom is het electrisch gezien, geen drieweg.

Het kantelpunt voor de onderste twee woofers is electrisch via het filter, maar de bovenste enkele woofer kantelt door natural rolloff naar onderen toe.Naar boven toe kantelt het wel bij 3,2Khz electrisch via filter met de tweeter.

Is eigenlijk een twee en een half weg.

Koppel 1 v/d draden los v/d bovenste woofer, maakt niet uit welke, en plaats een 220uF /50V bipolaire elco ertussen.

Je kan uiteraard parallel op de bipolaire elco een 10uF-22uF folie condensator plaatsen, polypropeen, polystyreen , polycarbonaat , etc etc naar smaak.

Met zo’n highpass filtertje ertussen vervormt  de bas/ midden driver veel minder, en klinkt ook beter, opener.😉

Hoi, Klikobot. Ik heb nog een review liggen van deze boxen van Don B. Keele jr. een gerenommerd audio-expert in de VS( en ook daarbuiten) en die had het daarin ook al over een high-passfilter toevoegen voor de middentoner. Dan denk ik dat ik dat eens ga proberen met die 220u elco. Dat is qua aanpassing ook het meest eenvoudig. En dan luisteren maar......

Edited by roberto el coco

• 2 weeks later...